KESALAHAN TATABAHASA DALAM PENULISAN KARANGAN.
Pendahuluan:
Kesalahan tatabahasa sering dilakukan oleh pelajar. Jumlah kesalahan tatabahasa yang banyak menunjukkan anda tidak mahir menulis karangan. Kesalahan ini akan menjejaskan markah anda. Oleh itu, jangan memandang enteng terhadap kesalahan-kesalahan berikut:-
Kesalahan serius yang kerap dilakukan pelajar semasa menulis karangan adalah seperti berikut :
1. Penggunaan kata hubung pada awal ayat sebagai penanda wacana :
Namun, Tetapi, Malah, Manakala
Sepatutnya : Akan tetapi, Namun begitu, (Penanda wacana)
…..manakala……, ……malah…. (ditulis untuk menghubungkan dua ayat)
Sepatutnya : Akan tetapi, Namun begitu, (Penanda wacana)
…..manakala……, ……malah…. (ditulis untuk menghubungkan dua ayat)
2. Ayat
tergantung. ( Bak kata pepatah…..) ditulis pada awal ayat. Sepatutnya …..bak
kata pepatah….(ditulis di dalam ayat)
3. Kesalahan
ejaan…bah kata peribahasa….sepatutnya …bak kata peribahasa. ‘bah’ membawa
maksud ‘banjir’.
4. Memberi
kasih sayang …… sepatutnya memberikan kasih sayang. Umumnya, kata kerja ‘memberikan’ perlu diikuti oleh objek tidak
bernyawa manakala ‘memberi’ diikuti objek bernyawa.
5. Ayat
tergantung kerana tiada subjek. Ini menunjukkan….. sepatutnya Hal/ Perkara ini
menunjukkan……
6. Ini kerana …… sepatutnya Hal ini demikian kerana…
7. Justeru
itu, …digunakan sebagai penanda wacana. ‘justeru’ ialah kata hubung yang
membawa maksud ‘malahan’ atau ‘bahkan’.
8. Tidak
menyelitkan objek selepas kata kerja transitif. …mempunyai banyak pilihan…..
‘banyak’ bukannya objek. ‘banyak’ ialah kata bilangan tidak tentu. Objek mesti
kata nama. Pembetulan : ….. mempunyai
pilihan yang banyak…
9. Kata pemeri
‘ialah’ dan ‘adalah’ digunakan sesuka hati. ‘ialah’ perlu diikuti kata nama
nama. ‘adalah’ perlu diikuti kata adjektif atau kata sendi nama.
10. Kata kerja
tidak menerima kata pemeri. Anda perlu tambah kata sendi nama pada kata pemeri
‘adalah’. Sebagai contoh: Langkah-langkah yang perlu diambil adalah
menguatkuasakan undang-undang……sepatutnya ….adalah dengan menguatkuasakan………/
adalah untuk meningkatkan mutu perkhidmatan… antara kata sendiri nama yang
dapat digunakan ( adalah untuk/adalah dengan/adalah melalui, adalah seperti)
11. Bentuk
lewah. Sebagai contoh : Antara faktor-faktor …… sepatutnya Antara faktor.
Pelbagai langkah-langkah ….. sepatutnya …. Pelbagai langkah…
12. Bentuk
lewah bagi pengimbuhan kata adjektif. Hanya dua imbuhan sahaja digunakan.
Sebagai contoh: memperbaiki…..sepatutnya …membaiki atau memperbaik.
13. Kesalahan
Hukum D-M. Sebagai contoh: …dan lain-lain lagi. Sepatutnya…. aktiviti-aktiviti
lain. (berdasarkan perkara yang dibincangkan).
14. Penggunaan
kata ganti nama diri ketiga ‘ia’ untuk benda atau perkara. Sebagai contoh:
Salah satu langkah untuk mengatasi masalah kemusnahan alam sekitar adalah
dengan menjalankan kempen. Ia perlu diadakan secara besar-besaran. ‘ia’
sepatutnya digantikan dengan subjek perbincangan iaitu, kempen. Pembetulan:
Kempen ini perlu diadakan ……
15. Masih
terdapat murid yang masih menulis …di kalangan…..sepatutnya ‘dalam kalangan’.
Kata sendi ‘di’ berfungsi untuk menyatakan arah.
16. Pada masa kini….sepatutnya Pada masa ini, atau Kini,.
17. Kesalahan
penanda wacana. Sebagai contoh : Selain daripada itu/ Selain dari itu ,
sepatutnya … Selain itu,… Sehubungan itu sepatutnya…. Sehubungan dengan itu,…
18. oleh kerana.. sepatutnya oleh sebab…
19. Penggunaan
kata tanya dalam ayat penyata. Sebagai contoh : …di mana, yang mana, bagaimana,
siapa, apa ….. sepatutnya kata-kata tersebut digantikan dengan kata-kata lain
yang sesuai. Sebagai contoh : apa – (perkara/hal), bagaimana – (cara/langkah),
siapa – (orang/individu).di mana (tempat) /yang mana perlu digantikan dengan
kata hubung yang sesuai.
Jika anda menulis ayat tanya, pastikan anda meletakkan tanda soal (?).
Jika anda menulis ayat tanya, pastikan anda meletakkan tanda soal (?).
20. Kesalahan
pengejaan kata majmuk. Ibubapa sepatutnya ibu bapa, semulajadi sepatutnya
semula jadi.
21. Penggunaan
kata hubung ”tambahan pula” pada pangkal perenggan. “tambahan pula” tidak
digunakan untuk isi baharu.
Kesimpulannya:
Anda perlu berhati-hati semasa menulis. Sila buat semakan tatabahasa apabila selesai menulis karangan. Ketelitian anda amat dihargai. Berusahalah dengan bersungguh-sungguh. Penulisan karangan memerlukan kemahiran. Kemahiran perlu diasah dengan latihan yang mencukupi. Ingatlah, penulisan karangan tidak boleh dipelajari secara IMAGINASI.
Anda perlu berhati-hati semasa menulis. Sila buat semakan tatabahasa apabila selesai menulis karangan. Ketelitian anda amat dihargai. Berusahalah dengan bersungguh-sungguh. Penulisan karangan memerlukan kemahiran. Kemahiran perlu diasah dengan latihan yang mencukupi. Ingatlah, penulisan karangan tidak boleh dipelajari secara IMAGINASI.
assalamualaikum...
ReplyDeletesaya ingin meminta izin untuk menggunakan
KESALAHAN TATABAHASA DALAM PENULISAN KARANGAN
ini sebagai rujukan dalam assignment saya...
Tq Puan Tuminah
ReplyDelete