PANDUAN ASAS MENYEDIAKAN KERTAS CADANGAN
DAN LAPORAN KAJIAN TINDAKAN
(PERINGKAT SEKOLAH UNTUK DISIMPAN DALAM
FAIL PANITIA)
Nama
pengkaji : TUMINAH BINTI BAHAROM
Tajuk
Kajian:MENINGKATKAN KEMAHIRAN MENULIS
PENDAHULUAN KARANGAN YANG
MENEPATI KEHENDAK SOALAN DENGAN MENGGUNAKAN KAAEDAH JADUAL
4
AYAT.
MEREFLEK
Saya
mengajar di kelas 5 INTELEK bagi
mata pelajaran BAHASA MELAYU
Masalah
utama bagi pelajar saya ialah MEREKA TIDAK DAPAT MENGHASILKAN PENDAHULUAN KARANGAN YANG MENEPATI ARAHAN
SOALAN.
Hal
ini dapat dibuktikan daripada SEMAKAN
HASIL KERJA MURID DAN KEPUTUSAN UJIAN ULANG KAJI 1.
(pemerhatian
tingkah laku murid / semakan latihan murid/ keputusan ujian/temubual ( sekurang-kurangnya
daripada dua sumber data) di dalam kelas semasa saya mengajar.
Analisis
yang didapati daripada HASIL KERJA MURID adalah seperti
berikut :
1.TIDAK MEMULAKAN AYAT DENGAN FRASA MENARIK-
2.PELAJAR TIDAK MENULIS AYAT UMUM YANG TEPAT
BERKAITAN ISU YANG DIMINTA DALAM
SOALAN-
3.PELAJAR TIDAK MENULIS AYAT SOKONGAN YANG
TEPAT DAN MENARIK-
4.PELAJAR TIDAK MENULIS AYAT ARAH YANG MENJURUS
KEPADA KEHENDAK ARAHAN
SOALAN.-
Berikut
analisis /contoh antara kesilapan yang dapat dikesan semasa pelajar menjawab
soalan ujian-
UJIAN ULANG KAJI 1
ISU DALAM SOALAN-BULI
KEHENDAK SOALAN –PERANAN REMAJA
KESILAPAN PELAJAR-
1.TIDAK MEMULAKAN AYAT DENGAN FRASA MENARIK
2. TIDAK MENULIS AYAT UMUM YANG TEPAT BERKAITAN
ISU YANG DIMINTA DALAM
SOALAN-
3. TIDAK MENULIS AYAT SOKONGAN YANG TEPAT
DAN MENARIK-
4. TIDAK MENULIS AYAT ARAH YANG MENJURUS KEPADA
KEHENDAK ARAHAN
SOALAN.-
Masalah
ini berlaku dalam kalangan murid adalah kerana mereka
TIDAK MEMPUNYAI KEMAHIRAN MENULIS PENDAHULUAN
KARANGAN MENEPATI ARAHAN SOALAN.
Masalah
ini berlaku juga berpunca daripada saya kerana MENGANGGAP PELAJAR TELAH MENGUASAI KEMAHIRAN MENULIS PENDAHULUAN
KARANGAN YANG MENEPATI KEHENDAK SOALAN DI TINGKATAN 4 DAN MENGABAIKAN
PEMBELAJARAN MASTERI.
FOKUS
KAJIAN
Daripada refleksi di atas, didapati murid tidak
dapat menjawab soalan /menguasai kemahiran
(a)MENULIS PEMERENGGANAN PENDAHULUAN KARANGAN
YANG MENEPATI ARAHAN
SOALAN.
(b) MENULIS PEMERENGGANAN PENDAHULUAN KARANGAN
YAG MENARIK DAN RELEVAN
DENGAN ISU YANG MENJADI FOKUS SOALAN.
Jika perkara ini tidak ditangani segera,
masalah ini akan menjadi lebih serius,
murid akan terus MENGHASILKAN
PEMERENGGANAN PENDAHULUAN KARANGAN YANG TIDAK MENEPATI ARAHAN SOALAN
Murid
juga akan terlepas peluang untuk mendapatkan markah KARANGAN
YANG CEMERLANG kerana PENDAHULUAN
KARANGAN MENJADI PENGENALAN KEPADA SESEBUAH KARANGAN YANG DITULIS SAMA ADA
MENEPATI ARAHAN SOALAN ATAU TIDAK DAN PENDAHULUAN KARANGAN JUGA MENJADI PANDUAN
KEPADA PENGHURAIAN ISI KARANGAN.
Bagi
mengatasi masalah ini, saya akan cuba MEMBIMBING PELAJAR SAYA MENGHASILKAN
PEMERENGGANAN PENDAHULUAN KARANGAN YANG MENEPATI ARAHAN SOALAN
Objektif
kajian :-
Secara
amnya akan dapat membantu pelajar MENGHASILKAN
PENDAHULUAN KARANGAN YANG MENEPATI ARAHAN SOALAN.
Secara
khususnya :-
1. Pelajar akan dapat menggunakan frasa menarik
yang sesuai untuk pendahuluan karangan
2. Pelajar akan dapat menulis ayat umum yang
relevan dengan isu yang menjadi fokus dalam
soalan.
3. Pelajar akan dapat menggunakan ayat sokongan
yang sesuai bagi menyokong ayat umum.
4. Pelajar akan dapat menulis ayat arah yang
menepati kehendak arahan soalan
4. Guru akan dapat menggunakan kaedah
pengajaran menulis pendahuluan karangan yang
mudah
dan tepat.
Kajian ini melibatkan 31 ORANG PELAJAR 5 INTELEK
MERANCANG
Panduan
maklumat yang perlu ditulis di bahagian ini. Bilangan aktiviti/intervensi
adalah bergantung pada masalah yang guru
hadapi dan
cara guru menyelesaikannya. Apa yang penting di sini setiap aktiviti/
tindakan/intervensi yang akan dijalankan
perlu
dipejelaskan jenis dan pelaksanaannya dengan terperinci.
Saya
merancang akan mendapatkan data bagi tinjauan masalah menggunakan
kaedah :
1.PEMERHATIAN SIKAP PELAJAR KETIKA BELAJAR
PENULISAN KARANGAN
2.PEMERHATIAN HASIL KERJA MURID
3.UJIAN PRA-MENULIS PEMERENGGANAN PENDAHULUAN KARANGAN
BERDASARKAN 10
SOALAN KARANGAN.
Analisis
Tinjauan masalah:
(Jadual/statistik/peratus)
Tindakan
yang akan saya dijalankan ialah :-
i. Aktiviti 1 : MENGENAL PASTI ISU YANG MENJADI FOKUS DALAM
ARAHAN SOALAN
ii.
Aktiviti 2 : MENGENAL PASTI
KEHENDAK SOALAN
iii.
Aktiviti 3 : MEMILIH DAN MENCANTUMKAN
AYAT MENJADI PEMERENGGANAN
PENDAHULUAN KARANGAN
DARI JADUAL 4A
iv. Aktiviti 4: Ujian Pos.
BERTINDAK
Panduan
maklumat yang perlu ditulis di bahagian ini
(Semasa
menulis laporan ini, nyatakan tarikh dan ditulis dalam bentuk refleksi/diari)
Tindakan
yang telah saya jalankan ialah seperti berikut ……………………………………..
Aktiviti
1: MENGENAL
PASTI ISU YANG MENJADI FOKUS DALAM ARAHAN SOALAN
Langkah 1: SAYA MEMBERIKAN 10 SOALAN KARANGAN
SPM
Langkah 2 : SAYA MEMINTA PELAJAR MEGGARISKAN
ISU YANG MENJADI FOKUS SOALAN
Langkah 3: SAYA MEMBERIKAN RENCANA BERKAITAN
ISU YANG MENJADI FOKUS SOALAN
Langkah 4: SAYA MEMINTA PELAJAR MENGGARISKAN
AYAT-AYAT PENTING BERKAITAN ISU
YANG MENJADI FOKUS DALAM ARAHAN SOALAN
Langkah 5: SAYA MEMINTA PELAJAR MENYALIN
AYAT-AYAT YANG DIGARISKAN BERKAITAN
DENGAN ISU
YANG TERDAPAT DALAM ARAHAN SOALAN
Pemerhatian
menunjukkan bahawa kaedah ini/ aktiviti
ini:
-MEMBANTU PELAJAR MEMAHAMI ISU YANG MENJADI
FOKUS DALAM ARAHAN SOALAN
-MEMBANTU PELAJAR MEMBINA AYAT UMUM YANG
BERKAITAN DENGAN ISU YANG MENJADI
FOKUS
DALAM ARAHAN SOALAN.
Refleksi
yang saya boleh nyatakan apabila aktiviti ini dijalankan menunjukkan bahawa;
PELAJAR MUDAH MEMAHAMI ISU YANG MENJADI FOKUS
DALAM ARAHAN SOALAN DAN DAPAT MEMBINA AYAT UMUM YANG TEPAT DENGAN ISU YANG MENJADI FOKUS DALAM ARAHAN SOALAN.
Aktiviti
2 : MENGENAL PASTI KEHENDAK SOALAN
Langkah 1 : SAYA MEMBERIKAN 10 SOALAN KARANGAN
SPM
Langkah 2 : SAYA MEMINTA PELAJAR MENGGARISKAN
AYAT ARAHAN YANG TERDAPAT
DALAM SOALAN
Pemerhatian
yang saya jalankan menunjukkan bahawa kaedah ini/ aktiviti ini:
-MEMBANTU
PELAJAR MENGENAL PASTI KEHENDAK SOALAN
Refleksi
yang saya boleh nyatakan apabila aktiviti ini dijalankan menunjukkan bahawa:
PELAJAR AKAN DAPAT MENULIS AYAT ARAH YANG TEPAT
BERDASARKAN KEHENDAK SOALAN DAN DAPAT MENULIS KARANGAN YANG MENEPATI TUGASAN
YANG DIBERIKAN.
Aktiviti
3 : MEMILIH
DAN MENCANTUMKAN AYAT MENJADI
PEMERENGGANAN
PENDAHULUAN KARANGAN DARI
JADUAL 4A
Langkah 1 : SAYA MEMPAMERKAN JADUAL 4A SEBAGAI
PANDUAN KEPADA PELAJAR
Langkah 2 : SAYA MEMINTA PELAJAR MEMILIH AYAT
MENARIK YANG BOLEH DIJADIKAN
PENDAHULUAN DARIPADA JADUAL
4A
Langkah 3 :SAYA MEMINTA PELAJAR MEMASUKKAN AYAT
UMUM YANG BERKAITAN DENGAN
ISU YANG MENJADI FOKUS
DALAM ARAHAN SOALAN
Langkah 4: SAYA MEMINTA PELAJAR MEMILIH
SEKURANG-KURANGNYA SATU AYAT
SOKONGAN YANG TERDAPAT
DALAM JADUAL 4A
Langkah 5: SAYA MEMINTA PELAJAR MEMILIH AYAT
ARAH YANG TERDAPAT DALAM JADUAL
4A
Langkah 6: SAYA MEMINTA PELAJAR MENCANTUMKAN
SEMUA AYAT YANG DIPILIH DARIPADA
JADUAL 4A DAN MENJADIKAN
SATU PEMERENGGANAN PENDAHULUAN
KARANGAN YANG GRAMATIS DAN
MENEPATI ARAHAN SOALAN.
Pemerhatian
menunjukkan bahawa kaedah ini/ aktiviti ini:
-MENARIK MINAT PELAJAR TERHADAP PENULISAN
KARANGAN
-MEMBANTU PELAJAR MENGHASILKAN PENDAHULUAN
KARANGAN DENGAN MUDAH DAN
TEPAT
PELAJAR AKAN DAPAT MENGHASILKAN PENDAHULUAN
KARANGAN YANG MENEPATI KEHENDAK DALAM ARAHAN SOALAN DENGAN MUDAH DAN PELAJAR
LEBIH BERMINAT DENGAN P& P YANG DIJALANKAN SEKIRANYA DIBERIKAN KAEDAH YANG
MUDAH DIFAHAMI.
AKTIVITI
4: UJIAN POS
UJIAN INI DIJALANKAN BERTUJUAN UNTUK MELIHAT
PENCAPAIAN MURID. KERTAS UJIAN POS DISEDIAKAN, PELAJAR DIKEHENDAKI MENJAWAB
SEMUA SOALAN. KERTAS UJIAN INI MENGANDUNGI 5
SOALAN YANG MEMBAWA PEMBERIAN MARKAH SEBANYAK 50 MARKAH. PELAJAR HANYA
PERLU MENULIS PERENGGAN PENDAHULUAN KARANGAN SAHAJA. MASA YANG DIBERIKAN KEPADA
PELAJAR UNTUK MENJAWAB SOALAN SELAMA 30 MINIT.
Pemerhatian menunjukkan bahawa kaedah ini/ aktiviti ini:
Refleksi
yang saya boleh nyatakan apabila ujian pos
dijalankan menunjukkan bahawa:
DAPATAN
UJIAN POS MENUNJUKKAN TERDAPAT PENINGKATAN PENCAPAIAN PELAJAR. JIKA
DALAM
UJIAN PRA ADA MURID YANG GAGAL TETAPI DALAM UJIAN POS SEMUA PELAJAR LULUS MALAH PERATUS PENCAPAIAN SETIAP GRED
JUGA MENINGKAT. PELAJAR MEMULAKAN AYAT DENGAN FRASA MENARIK DAN
PELAJAR DAPAT MENULIS AYAT UMUM YANG TEPAT BERKAITAN ISU YANG DIMINTA DALAM
SOALAN. AYAT SOKONGAN YANG TEPAT DAN
MENARIK JUGA DIGUNAKAN DAN PELAJAR
DAPAT MENULIS AYAT ARAH YANG MENJURUS KEPADA KEHENDAK ARAHAN SOALAN.
(Melaksanakan
perubahan.(tindakan/rawatan)Sesi rawatan atau
tindakan ini mungkin melibatkan
beberapa masa p&p biasa.
Dalam waktu
pembelajaran atau di luar waktu pembelajaran (mesti dilaksana oleh guru sendiri.
Catat segala tindakan
dan buat
refleksi bagi setiap aktiviti semasa pelasanaan)
MEMERHATI
Panduan
maklumat yang perlu ditulis di bahagian ini
(Semasa
menulis laporan ini, nyatakan tarikh dan ditulis dalam bentuk refleksi/diari)
Berdasarkan
keputusan ujian-ujian dan analisis yang telah dilaksanakan,saya mendapati, KAEDAH 4A
yang
diperkenalkan kepada pelajar 5 INTELEK .merupakan
kaedah yang mudah, efektif dan menarik
minat pelajar.
Hasil
kajian tindakan ini juga telah menunjukkan hasil dan perkembangan yang SUNGGUH MENGGALAKKAN. PELAJAR SAYA DAPAT MENGHASILKAN PEMERENGGANAN PENDAHULUAN
KARANGAN YANG MENEPATI ARAHAN SOALAN DENGAN LEBIH MUDAH DAN MEREKA LEBIH
BERSEDIA UNTUK MENGHASILKAN KARANGAN.
CADANGAN KAJIAN SETERUSNYA.