SELAMAT DATANG KE BLOG CIKGU TUM DAN MARI BELAJAR BAHASA MELAYU BERSAMA-SAMA SAYA! TERIMA KASIH.

”Selamat Datang ke Blog Saya dan Mari Belajar Bahasa Melayu”

Bersama-sama memartabatkan Bahasa Melayu dan memperkasa Bahasa Inggeris

Wednesday, 30 May 2012

PERIBAHASA DALAM KARANGAN MENGIKUT TEMA


PERIBAHASA  DAN TEMA
1.PERANAN ANAK-ANAK MEMBAHAGIAKAN IBU BAPA
di mana ada kemahuan, di situ ada jalan
Tepuk dada tanya selera
Air dalam terenang
Yang muda disayangi yang tua dihormati
Sudah terang lagi bersuluh
2.PERANAN PELBAGAI PIHAK UNTUK MEMBANTU ORANG KURANG UPAYA:
di mana ada kemahuan, di situ ada jalan
Tepuk dada tanya selera
Sudah terang lagi bersuluh
Melukut di tepi gantang
3. KEPENTINGAN PENGANGKUTAN AWAM
di mana ada kemahuan, di situ ada jalan
melepaskan batuk di tangga
Tepuk dada tanya selera
Sudah terang lagi bersuluh

4.FAEDAH MEMBACA KARYA SASTERA
menyelam sambil minum air”.
“ tak kenal maka tak cinta.
Tepuk dada tanya selera
serampang dua mata
Sehari selembar benang, lama-lama menjadi kain
Sudah terang lagi bersuluh

5.JIRAN SEPAKAT MEMBAWA BERKAT
“ tak kenal maka tak cinta.
melepaskan batuk di tangga
Tepuk dada tanya selera
hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah”,
”seperti aur dengan tebing”, “
berat sama dipikul, ringan sama dijinjing
“ke bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni
Sudah terang lagi bersuluh
mulut biar manis, hati biar baik 
‘bersatu teguh bercerai roboh’
Hancur badan dikandung tanah,     budi baik dikenang juga
Buang yang keruh , ambil yang jernih
Adat pulau limburan pasang
Orang berbudi kita berbahasa orang memberi kita merasa
Jiran sepakat membawa berkat
Seikat bagai sirih serumpun bagai serai

6.FAEDAH SENI MEMPERTAHANKAN DIRI
di mana ada kemahuan, di situ ada jalan
menyelam sambil minum air”.
“ tak kenal maka tak cinta.
melepaskan batuk di tangga
Tepuk dada tanya selera
Sudah terang lagi bersuluh


7.KEPENTINGAN MEMBELI BARANGAN BUATAN TEMPATAN
"Produk Malaysia, Kebanggaan Kita"
di mana ada kemahuan, di situ ada jalan
menyelam sambil minum air”.
“ tak kenal maka tak cinta.
melepaskan batuk di tangga
Tepuk dada tanya selera
serampang dua mata
Sudah terang lagi bersuluh
8. USAHA-USAHA MENGGALAKKAN PEMBELIAN BARANGAN BUATAN MALAYSIA
di mana ada kemahuan, di situ ada jalan
menyelam sambil minum air”.
“ tak kenal maka tak cinta.
melepaskan batuk di tangga
Tepuk dada tanya selera
serampang dua mata
Sudah terang lagi bersuluh
Seikat bagai sirih serumpun bagai serai
Alah membeli menang memakai
 9.USAHA-USAHA MENGURANGKAN KADAR  KEMALANGAN JALAN RAYA
di mana ada kemahuan, di situ ada jalan
Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna.”
melepaskan batuk di tangga
Tepuk dada tanya selera
serampang dua mata
seperti api dalam sekam
Bagai duri dalam daging
berunding cerdik dengan pandai, faham dua menjadi satu
sediakan payung sebelum hujan
“ke bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni
menarik rambut dalam tepung, rambut tak putus, tepung tak berselerak
Biar lambat asalkan selamat
Sudah terang lagi bersuluh
Seikat bagai sirih serumpun bagai serai
Sudah terantuk baru terngadah
Mencurah air ke daun keladi
Bagai enau dalam belukar melepaskan puicuk masing-masing
Masuk telinga kiri keluar telinga kanan
Pandu cermat jiwa selamat
Berhati-hati di jalan raya
Ingat orang tersayang

10.CIRI- CIRI PENULIS BERJAYA
di mana ada kemahuan, di situ ada jalan
“ tak kenal maka tak cinta.
Tepuk dada tanya selera
serampang dua mata
Kalau tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya
Angan-angan menerawang langit
Asal ditugal, adalah benih
Sudah terang lagi bersuluh

11.KEPENTINGAN MEMUPUK PERPADUAN  KAUM
Bagai duri dalam daging
Sudah terang lagi bersuluh
di mana ada kemahuan, di situ ada jalan
Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna.”
melepaskan batuk di tangga
Tepuk dada tanya selera
serampang dua mata
berunding cerdik dengan pandai, faham dua menjadi satu
seperti api dalam sekam
menarik rambut dalam tepung, rambut tak putus, tepung tak berselerak
sediakan payung sebelum hujan
“ke bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni
hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah”
,”seperti aur dengan tebing”,
“berat sama dipikul, ringan sama dijinjing
‘bersatu teguh bercerai roboh’
. Bulat air kerana pembetung, bulat kata kerana muafakat
mulut biar manis, hati biar baik 
Agak-agak bertutur malam hari
Asal ditugal, adalah benih
Di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung
Air orang disauk, ranting orang dipatah, adat orang diturut.

12. USAHA-USAHA MEMUPUK PERPADUAN.
Bagai duri dalam daging
di mana ada kemahuan, di situ ada jalan
Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna.”
melepaskan batuk di tangga
Tepuk dada tanya selera
serampang dua mata
sediakan payung sebelum hujan
berunding cerdik dengan pandai, faham dua menjadi satu
seperti api dalam sekam
menarik rambut dalam tepung, rambut tak putus, tepung tak berselerak
“ke bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni
hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah”,
”seperti aur dengan tebing”,
 “berat sama dipikul, ringan sama dijinjing
‘bersatu teguh bercerai roboh’
mulut biar manis, hati biar baik 
. Bulat air kerana pembetung, bulat kata kerana muafakat
Adat pulau limburan pasang
Agak-agak bertutur malam hari
Asal ditugal, adalah benih
Sudah terang lagi bersuluh
Seikat bagai sirih serumpun bagai serai
Di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung
Air orang disauk, ranting orang dipatah, adat orang diturut.
Alang-alang berminyak, biar licin
Genggam bara api biar sampai jadi arang
13.KEPENTINGAN  ILMU PENGETAHUAN
di mana ada kemahuan, di situ ada jalan
“ tak kenal maka tak cinta.
Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna.”
Tepuk dada tanya selera
serampang dua mata
Ke tengah  boleh ke tepi boleh
ketam mengajar anaknya berjalan betul
Kalau tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya
. Berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian, bersakit-sakit dahulu, bersenang- senang kemudian
Ilmu penyuluh hidup
Ilmu itu pelita hati
Ilmu pelita hidup

Asal ditugal, adalah benih
Sudah terang lagi bersuluh
Sudah terantuk baru terngadah
Mencurah air ke daun keladi
Tanpa ilmu, seseorang itu diibaratkan seperti si buta kehilangan tongkat

14.PERANAN IBU BAPA MEMUPUK AMALAN MEMBACA
di mana ada kemahuan, di situ ada jalan
Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna.”
melepaskan batuk di tangga
Tepuk dada tanya selera
Bagaiman acuan begitulah kuihnya
serampang dua mata
ketam mengajar anaknya berjalan betul
melentur buluh biar dari rebungnya
anak-anak ibarat kain putih
Kalau tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya
Adat periuk berkerak, adat lesung berdedak
Sudah terang lagi bersuluh
Mendidik anak ketika kecil umpama mengukir di atas batu. Mendidik anak setelah dewasa umpama mengukir di atas air
Bapa borek anak rintik
Ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi
Erasmus Mundus, seorang tokoh akademik terkenal pernah berkata, ‘‘When I have money, I buy books. If any is left, I buy food.’’.
Hal ini bersesuaian dengan hadis Nabi Muhammad s.a.w. yang bermaksud ”Tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad”, malah Nabi sendiri menggesa umatnya supaya menuntut ilmu walaupun hingga ke negeri China.
surah al-Quran yang pertama sekali diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w. berbunyi ”Bacalah, bacalah olehmu wahai Muhammad”.


15.PUNCA-PUNCA KEJADIAN TANAH RUNTUH

Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna.”
Tepuk dada tanya selera

berunding cerdik dengan pandai, faham dua menjadi satu
seperti api dalam sekam

sediakan payung sebelum hujan
Sudah terantuk baru terngadah
Mencurah air ke daun keladi

Sudah terang lagi bersuluh
Ada tangga hendak memanjat tiang

Tiada angin masakan pokok bergoyang
Alang-alang berminyak, biar licin
Genggam bara api biar sampai jadi arang

15. CARA-CARA MENGHARGAI WARGA TUA
di mana ada kemahuan, di situ ada jalan
melepaskan batuk di tangga
Tepuk dada tanya selera
Yang muda disayangi yang tua dihormati
Sudah terang lagi bersuluh
Air susu dibalas dengan air tuba
Kacang lupakan kulit
Melukut di tepi gantang
Banyak makan garam
Patah tumbuh hilang berganti

16. KEPENTINGAN MAKANAN SEIMBANG
menyelam sambil minum air
Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna.”
Tepuk dada tanya selera
serampang dua mata
sediakan payung sebelum hujan
Adat periuk berkerak, adat lesung berdedak
Sudah terang lagi bersuluh
Badan yang sihat datangnya daripada badan yang sihat
Mencegah lebih baik daripada mengubati
Sabda Nabi Muhammad SAW, “Rebutlah lima perkara sebelum tiba lima perkara;muda sebelum tua, kaya sebelum miskin, lapang sebelum sibuk, sihat sebelum sakit, dan hidup sebelum mati,”
“Kesihatan melambangkan kekayaan” dan “Badan sihat, otak cerdas

17.PERANAN IBU BAPA MEWUJUDKAN MASYARAKAT PENYAYANG
di mana ada kemahuan, di situ ada jalan
Tepuk dada tanya selera
sediakan payung sebelum hujan

18.USAHA-USAHA UNTUK MERAPATKAN HUBUNGAN KEKELUARGAAN
di mana ada kemahuan, di situ ada jalan
Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna.”
Tepuk dada tanya selera
sediakan payung sebelum hujan.
Air setitik dilautkan, tanah seketul digunungkan.
Sudah terang lagi bersuluh
Air dicencang tidak akan putus
Alang-alang berminyak, biar licin
Genggam bara api biar sampai jadi arang
19.CARA-CARA MEMPOPULARKAN PERMAINAN TRADISIONAL.
Tepuk dada tanya selera
Tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas
di mana ada kemahuan, di situ ada jalan
menyelam sambil minum air”.
Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna.
melepaskan batuk di tangga
serampang dua mata
berunding cerdik dengan pandai, faham dua menjadi satu
Adat periuk berkerak, adat lesung berdedak
Sudah terang lagi bersuluh
Hidup segan mati tak mahu
Lain hulu lain parang lain dahulu lain sekarang
Alang-alang berminyak, biar licin
Genggam bara api biar sampai jadi arang
20. CARA BADAN PENGAWAS MENINGKATKAN DISIPLIN PELAJAR
menarik rambut dalam tepung, rambut tak putus, tepung tak berselerak
Tepuk dada tanya selera
seperti api dalam sekam
Bagai duri dalam daging
Ada tangga hendak memanjat tiang
Adat periuk berkerak, adat lesung berdedak
Adat tua menahan ragam
Sudah terang lagi bersuluh
Ikut hati mati ikut rasa binasa
Hendak seribu daya tak hendak seribu dalih
Alang-alang berminyak, biar licin
Genggam bara api biar sampai jadi arang

29 comments:

  1. Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  2. nak minta kebenaran share ye....

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  3. Cikgu ada tak peribahasa tentang kesihatan?

    ReplyDelete
  4. memang menberi banyak faedah.adatak peribahasa untuk tema lain ?

    ReplyDelete
  5. ada x peribahsa yang menunjukkan keprihatinan kita kepada seseorang

    ReplyDelete
  6. Ade tak peribahasa untuk tema kesihatan??

    ReplyDelete
  7. Ade tak peribahasa untuk tema kesihatan??

    ReplyDelete
  8. TERIMA KASIH. SAYA BOLEH BUAT RUJUKAN

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  9. Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  10. Boleh bagi peribahasa yang sesuai dengan kepentingan alam sekitar kepada manusia tak?

    ReplyDelete
  11. mohon izin kongsi ye...terima kasih

    ReplyDelete
  12. Boleh Cg bagitahu sy apa kesan penggunaan peribahasa? Terima kasih

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. ada tak peribahasa pasal usaha mmastikan bekalan air cukup?

    ReplyDelete
  15. Minta izin untuk kongsi. Terima kasih cikgu

    ReplyDelete
  16. boleh cikgu bagi saya peribahasa bertema guru

    ReplyDelete
  17. terimakasih cikgu . minta share.

    ReplyDelete

Laman Guru Cemerlang

Kecekapan Berbahasa Guru Bahasa Melayu Dalam abad ke-21 ini, setiap guru Bahasa Melayu sama ada yang mengajar di peringkat sekolah rendah, sekolah menengah mahu pun di institusi pengajian tinggi seharusnya memiliki kecekapan berbahasa yang baik. Selain empat kemahiran asas yang diberi penekanan dalam melahirkan pelajar yang seimbang dari sgei kemahiran berbahasa, guru-guru Bahasa Melayu juga perlu menguasai kecekapan berbahasa antaranya seperti berikut:  Kecekapan berkomunikasi  Kecekapan berhujah dan membidas  Kecekapan berbincang dan mengulas  Kecekapan menyoal  Kecekapan menyatakan dan menghuraikan ilmu pengetahuan dan pendapat  Kecekapan membaca, memahami dan merumus teks  Kecekapan menganalisis dan mentafsir maklumat  Kecekapan membaca dan menaakul pelbagai bahan  Kecekapan membina ayat  Kecekapan menulis Guru-guru Bahasa Melayu dalam abad ke-21 perlu mempunyai tahap pengetahuan isi kandungan Bahasa Melayu yang baik. Perkembangan terkini dalam kurikulum pendidikan Bahasa Melayu sewajar diketahui oleh setiap guru. Antara pengetahuan isi kandungan Bahasa Melayu yang perlu difokuskan ialah:  Kesediaan guru Bahasa Melayu untuk menyampaikan bahan pengajaran merupakan perkara terpenting dalam pengendalian sesi pengajaran dan pembelajaran. Hal ini bermakna pengetahuan guru Bahasa Melayu tentang isi kandungan Bahasa Melayu merupakan kesediaan terpenting untuk memastikan keberkesanan pengajarannya.  Pengetahuan substantif, iaitu pengetahuan tentang apa yang ada dalam fakta atau konsep yang digunakan untuk menyusun idea dan maklumat tentang sesuatu tajuk dalam mata pelajaran Bahasa Melayu berkenaan. Hal ini bermakna setiap guru Bahasa Melayu seharusnya memiliki pengetahuan substantif ini, terutamanya bagi tajuk-tajuk yang melibatkan isu-isu semasa.  Pengetahuan sintaktik, iaitu pengetahuan tentang cara bagaimana sesuatu perkara itu dibentuk dan dihasilkan berdasarkan prosedur, kaedah dan proses yang melaluinya, sesuatu kebenaran dan pengetahuan baru dapat dibina. Hal ini bermakna setiap guru Bahasa Melayu perlu mengukuhkan kefahaman konseptual pelajar dengan menggunakan contoh, analogi, hujah secara logikal dan berhujah menggunakan asas fakta yang tepat mengikut tahap pemikiran pelajar.  Penguasaan ilmu, iaitu setiap guru Bahasa Melayu perlu menguasai ilmu tatabahasa dan ilmu pedagogi Bahasa Melayu. Pengetahuan isi kandungan subjek yang berkaitan dengan sukatan, sama ada secara langsung atau tidak secara langsung merupakan faktor penentu kefahaman pelajar terhadap apa yang diajarkan oleh guru Bahasa Melayu berkenaan. Hal ini bermakna tanpa menguasai ilmu Bahasa 5 Seminar Bahasa Melayu 2011 Melayu, boleh mengganggu pemahaman dan pengetahuan pelajar tentang tajuk yang dipelajari. Rumusannya, tahap keberkesanan pengajaran guru Bahasa Melayu banyak bergantung kepada pengetahuan isi kandungan subjek dan kemampuan guru mengurus masa untuk dimanfaatkan sepenuhnya dalam pengajaran. Pengetahuan isi kandungan Bahasa Melayu yang baik juga membantu guru merancang pengajaran harian, mingguan dan bulanan secara sistematik dan bertulis. Pengetahuan pedagogi mengajar bermaksud setiap guru perlu mempunyai pelbagai pengetahuan berkaitan pedagogi mengajar. Dalam konteks pendidikan Bahasa Melayu, setiap guru Bahasa Melayu sewajarnya memahami dan menguasai pelbagai kemahiran mengajar/pedagogi terkini yang melibatkan kaedah, pendekatan, teknik dan strategi mengajar Bahasa Melayu. Dalam pengajaran, seharusnya pelajar merasai dan dapat memahami bahawa guru Bahasa Melayu mereka seharusnya lebih mahir dan lebih mengetahui sesuatu tajuk yang dibincangkan berbanding pelajar. Hal ini boleh dilihat antara lain melalui pedagogi mengajar yang guru gunakan.  Pendekatan pengajaran: Dalam konteks pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu, terdapat banyak pendekatan pengajaran yang boleh digunakan di dalam bilik darjah. Selalunya guru-guru Bahasa Melayu akan menggunakan pendekatan konvensional dan tradisi yang sudah biasa digunakan dalam pengajaran seperti deduktik, induktik dan komunikatif. Kini sepatutnya guru-guru Bahasa Melayu perlu meneroka kepada pendekatan pengajaran terkini dan sesuai dengan tahap kognitif, kepelbagaian pelajar, kesesuaian tajuk yang diajar dan sebagainya. Antara pendekatan terkini yang boleh digunakan ialah pendekatan masteri, kontekstual, konstruktif, koperatif, kolaboratif, penyebatian kemahiran, penggabungjalinan pelbagai displin ilmu dan pembelajaran berasaskan masalah.  Kaedah pengajaran: Terdapat banyak kaedah pengajaran dan pembelajaran yang sewajarnya setiap guru Bahasa Melayu mengetahui dan menguasainya. Di dalam kelas kepelbagaian pelajar, kaedah mengajar berpusat pelajar seharusnya diberi penekanan oleh guru Bahasa Melayu. Antaranya ialah kaedah perbincangan, main peranan, penyelesaian masalah, pembelajaran atas talian, inkuiri, sumbang saran 6 Seminar Bahasa Melayu 2011 dan sebagainya. Kaedah pengajaran yang banyak berpusatkan guru dan bahan tidak digalakkan digunakan oleh guru.  Teknik pengajaran: Teknik pengajaran adalah perincian daripada penggunaan sesuatu kaedah yang digunakan. Teknik pengajaran lebih kepada pelaksanaan bagaimana sesuatu kaedah pengajaran itu dapat dilaksanakan dalam sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran. Teknik pengajaran merupakan kemahiran guru dalam mengelola dan melaksanakan kaedah mengajar dalam sesuatu aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Antara teknik mengajar yang biasa digunakan ialah teknik bercerita, bersyarah, perbincangan, demonstrasi, latih tubi, penyoalan, sumbang saran dan permainan. Tujuan menggunakan pelbagai teknik mengajar dalam situasi pengajaran adalah untuk menarik minat pelajar, mengekalkan perhatian serta membangkitkan rasa ingin tahu pelajar supaya mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran. Teknik-teknik pengajaran adalah kemahiran atau perkara-perkara khusus yang terdapat dalam sesuatu kaedah. Jika seseorang guru itu tidak dapat menguasai teknik-teknik yang ada pada sesuatu kaedah, maka kemungkinan besar matlamat kaedah itu akan tidak berhasil.  Strategi pengajaran: Peranan strategi pengajaran adalah lebih penting lagi jika kita mengajar pelajar-pelajar yang berbeza dari segi kebolehan, pencapaian, kecenderungan serta minat yang berbeza-beza. Kita perlu rancangkan pendekatan dan kaedah yang digunakan untuk mengajar kumpulan-kumpulan yang berbeza-beza itu. Contohnya, di dalam bilik darjah yang pelbagai tahap pencapaian, guru perlu memikirkan strategi pengajaran yang terdiri daripada pelbagai kaedah mengajar untuk memenuhi keperluan semua kumpulan. Di samping itu, setiap bilik darjah mempunyai halangan serta rintangan-rintangan yang tersendiri seperti keadaan fizikal, kemudahan bilik darjah, nilai, norma serta latar belakang sekolah dan pelajar. Lantaran itu, seseorang guru bukan sahaja mesti menguasai berbagai-bagai kaedah mengajar tetapi yang lebih penting lagi ialah bagaimana mengintegrasikan serta menyusun kaedah-kaedah itu untuk membentuk strategi pengajaran dan pembelajaran yang paling berkesan dalam pengajarannya.