CERPEN : HUTAN RIMBA
Sinopsis
Pak Tua sebagai pemandu traktor menyesali pekerjaannya yang mengakibatkan kemusnahan alam sekitar. harapannya agar kawasan hutan kembali merimbun. Hasil pekerjaannya dia berjaya membesarkan anak-anaknya dengan kerjaya masing-masing. Atas nasita anak-anaknya Pak Tua dapat dipujuk agar reda dengan pekerjaannya yang banyak membantu menyara keluarga dan pendidikan anak-anaknya. Akhirnya Pak Tua dan anak-anaknya menceburi bidang pelancongan dengan membuat resort keluarga di hutan simpan miliknya bagi memelihara alam sekitar.
Aspek komsas dalam cerpen Hutan Rimba karya Sasjira
ASPEK
|
PERNYATAAN ISI
|
CONTOH/HURAIAN
|
Tema
|
Tekanan perasaan seorang pemandu traktor yang memusnahkan alam sekitar untuk tujuan pembangunan
|
Kekesalan Pak Tua sebagai pemandu traktor akan tindak-tanduknya selama ini yang telah menyebabkan kemusnahan flora dan fauna. Namun, Pak Tua berbangga dengan kejayaan dan keberhasilan anak-anaknya dalam bidang akademik dengan hasil usaha selama ini sehingga mampu menjawat jawatan tinggi dalam pekerjaan masing-masing. Akhirnya Pak Tua telah mengusahakan hutan simpan bagi memulihara alam sekitar
|
Persoalan
|
Persoalan pembangunan sehingga memusnahkan flora dan fauna
|
Pak Tua sangat kesal akibat pekerjaannya sebagai pemandu traktor yang banyak memusnahkan pokok-pokok dan haiwan-haiwan demi pembangunan
|
Persoalan rasa bersalah yang menghantui jiwa
|
Pak Tua rasa bersalah kerana memusnahkan alam sekitar walaupun dengan tujuan untuk aktiviti pertanian
|
Persoalan kemusnahan hutan sebagai khazanah alam
|
Pak Tua menyesal akibat pekerjaannya sebagai pemandu traktor telah banyak memusnahkan hutan sebagai khazanah negara
|
Persoalan tanggungjawab memberikan pendidikan kepada anak-anak
|
Pak Tua berjaya memberikan pendidikan kepada empat orang anaknya sehingga menjawat jawatan yang tinggi dalam pekerjaan masing-masing
|
Persoalan kepentingan pembangunan kepada negara
|
Pembangunan dalam sektor pertanian mampu menjana pendapatan kepada negara
|
Persoalan tanggungjawab menjaga alam sekitar
|
Pak Tua mengekalkan hutan simpan miliknya untuk memulihara alam sekitar atas kesedarannya sebelum ini yang banyak memusnahkan alam sekitar
|
Persoalan keindahan alam mampu memajukan industri pelancongan negara
|
Anak-anak Pak Tua ingin melibatkan diri dalam industri pelancongan kerana mampu menjana pendapatan sekali gus mengekalkan keindahan alam sekitar
|
Nilai
|
Cinta alam sekitar
|
Pak Tua sangat menyesal kerana banyak memusnahkan alam sekitar ketika bekerja dengan syarikat pembalakan
|
Kasih sayang
|
Pak Tua dan Mak Tua mengasihi anak-anak sehingga mereka berjaya dalam kerjaya masing-masing
|
Kegigihan
|
Pak Tua dan Mak Tua mendidik anak-anak dengan penuh kasih sayang sehingga anak-anak mereka saling menghormati
|
Redha
|
Mak Tua meminta supaya Pak Tua tidak menyesal pekerjaannya yang banyak memusnahkan hutan kerana perbuatan itu adalah tuntutan pekerjaannya
|
Tanggungjawab
|
Pak Tua bertanggungjawab memberikan pendidikan kepada anak-anak sehingga berjaya dalam kerjaya masing-masing
|
Prihatin
|
Mak Tua menasihati Pak Tua supaya tidak menyesali perbuatannya memusnahkan alam sekitar dahulu
|
Pengajaran
|
Kita hendaklah mencintai alam supaya flora dan fauna tidak musnah
|
Pak Tua begitu menyesal kerana banyak memusnahkan flora dan fauna ketika bekerja sebagai pemandu traktor caterpillar
|
Kita hendaklah menyayangi ahli keluarga kerana mereka menjadi tempat bermanja
|
Pak Tua begitu menyayangi cucu-cucunya dan menggunakan kesempatan waktu tuanya dengan bergembira bersama-sama mereka
|
Kita hendaklah memberikan pendidikan terbaik kepada anak-anak
|
Pak Tua bertanggungjawab memberikan pendidikan kepada empat orang anaknya sehingga mereka berjaya dalam bidang kerjaya masing-masing
|
Kita hendaklah bersyukur dnegan rezeki yang dikurniakan
|
Pak Tua bersyukur kerana hasil pekerjaanya dahulu berjaya memberikan pendidikan kepada anak-anak
|
Watak & perwatakan
|
Perwatakan
|
Contoh/Huraian
|
Pak Tua
|
Bertanggungjawab
|
Pak Tua dan Mak Tua bertanggungjawab memberi pendidikan kepada anak-anak sehingga berjaya dalam kerjaya
|
Bersyukur
|
Pak Tua rasa bersyukur kerana empat orang anaknya telah berjaya hasil pekerjaanya sebagai pemandu traktor
|
Cintai alam sekitar
|
Pak Tua menyesal atas perbuatannya memusnahkan alam sekitar semasa bekerja dengan syarikat pembalakan dahulu
|
Gigih
|
Pak Tua sangat gigih bekerja sehingga berjaya membesarkan anak-anak dengan pendidikan yang tinggi
|
Mak Tua
|
Pandai memasak
|
Mak Tua pandai memasak semasa menyediakan makanan kepada keluarganya
|
Pandai memujuk
|
Mak Tua pandai memujuk Pak Tua supaya tidak menyesali perbuatannya memusnahkan alam
|
Bertanggungjawab
|
Mak Tua berjaya mendidik anak-anak dengan penuh tanggungjawab kerana mereka saling menghormati
|
Prihatin
|
Mak Tua menyedari kegelisahan suaminya dengan memberi nasihat supaya tidak mengambil peduli akan pekerjaanya yang banyak memusnahkan alam sekitar
|
Latar
|
Pernyataan Isi
|
Contoh/Huraian
|
Latar masa
|
30 tahun yang lalu
|
Sewaktu Pak Tua bekerja sebagai pemandu traktor caterpilar dengan syarikat pembalakan
|
Malam Jumaat
|
Majlis bacaan Yaasin diadakan
|
Latar tempat
|
Hutan rimba
|
Kawasan hutan yang diteroka oleh Pak Tua untuk dijadikan kawasan pertanian
|
Sungai
|
Sungai di belakang rumah merupakan tempat Mak Tua mencari ikan
|
Sungai Kinabatangan
|
Tempat kayu balak dihanyutkan
|
Latar masyarakat
|
Masyarakat yang gigih bekerja
|
Pak Tua gigih bekerja sehingga mampu membesarkan anak-anak dengan pendidikan yang tinggi
|
Masyarakat yang bertangungjawab
|
Pak Tua dan Mak Tua bertanggungjawab membesarkan anak-anak sehingga berjaya dalam kerjaya masing-masing
|
Masyarakat yang menyayangi alam sekitar
|
Pak Tua mengusahakan hutan simpan kerana sayangkan alam sekitar
|
Masyarakat yang bersyukur
|
Pak Tua bersyukur kerana berjaya mendidik anak-anak dengan pelajaran yang tinggi
|
Masyarakat yang berpandnagan jauh
|
Pak Tua tidak menghalang anak-anaknya yang ingin mengusahakan tanah dusunnya sebagai kawasan pelancongan
|
Penanggungan (Wijaya Mala)
Sinopsis Kapten Mamat menghadapi konflik dalam dirinya setelah Baharom, iaitu seorang kelasinya meninggal dunia selepas terjatuh dari tiang geladak kapal yang dikemudi oleh Kapten Mamat. Masnah, janda kepada arwah Baharom ialah saudara jauh sebelah bapanya. Masnah datang menuntut haknya sebagai seorang janda. Kapten Mamat sangat bersimpati dengan Masnah namun dia tidak mampu berbuat apa-apa. Isteri Kapten Mamat cuba menenteramkan Masnah namun gagal. Masnah meluahkan kekecewaannya kerana nasibnya tidak terbela selepas kematian Baharom. Kapten Mamat berjanji untuk membela nasib Masnah. Keadaan menjadi kelam-kabut apabila Masnah tiba-tiba pengsan. Isteri Kapten Mamat menyuruhnya memanggil bomoh. Namun Kapten Mamat tidak percaya akan khidmat bomoh. Dia menyuruh isterinya memercikkan air ke muka Masnah. Akhirnya, Masnah sedar semula. Kapten Mamat menyuruh Masnah balik ke kampung untuk menenangkan jiwanya. Dia juga menyuruh Masnah berjumpa dengan doktor untuk mengetahui penyakit yang dialaminya. Masnah akhirnya akur dengan nasihat Kapten Mamat. Sehebat mana penanggungan masalah yang dihadapinya, Masnah akur dengan ketentuan Tuhan bahawa setiap makhluk yang bernyawa akan mati.
Tema Tanggungjawab pada amanat kehidupan yang terpaksa dilalui atas ketentuan Ilahi.Kapten Mamat bertanggungjawab terhadap kematian Baharum, suami Masnah. Baharum yang menjadi kelasi kapal yang diketuai oleh Kapten Mamat telah meninggal dunia kerana terjatuh dari atas tiang agung ke atas geladak.Kapten Mamat bertanggungjawab terhadap kehidupan Masnah dan dua anaknya setelah kematian Baharum. Masnah pula bertanggungjawab terhadap kehidupan diri dan dua orang anaknya setelah kematian suaminya.
Persoalan i. Kesengsaraan hidup janda setelah kematian suami.Masnah terpaksa mengharungi kehidupan tanpa seorang suami.
ii. Perasaan bersalah yang menghantui jiwa.Kapten Mamat rasa bersalah kerana Baharum, suami Masnah telah menemui ajal di ataskapal yang diterajuinya.
iii. Perasaan simpati atas penderitaan hidup orang lain.Isteri Kapten Mamat simpati terhadap penderitaan yang ditanggung oleh Masnah setelahkehilangan suami .
iv. Sikap reda menghadapi ketentuan Allah.Masnah akhirnya reda akan ketentuan Allah, iaitu setiap makhluk yang hidup pasti akanmati.
Watak dan Perwatakan Watak Utama Kapten Mamat-Bekerja sebagai kapten kapal.-Seorang pesara.-Prihatin terhadap masalah anak buahnya.Kapten Mamat prihatin terhadap nasib yang menimpa Masnah sekeluarga setelah kematiansuaminya Baharum..-Berasa bertanggungjawab atas kematian Baharum.Kapten Mamat berjanji kepada Masnah bahawa selagi dia masih hidup, keluarga Masnah akan dibantu.
Watak Sampingan i. Masnah -Janda Baharum.-Mempunyai dua orang anak.-Setia dan penyayang terhadap suami dan anak-anaknya.Masnah amat menyayangi suaminya meskipun Baharum sudah meninggal dunia.-Mengalami kesusahan hidup selepas kematian suami.Masnah merasa keperitan hidup setelah dia kehilangan suami yang menjadi tempatbergantung selama ini.
ii. Isteri Kapten Mamat -Simpati terhadap nasib malang orang lain.Dia amat simpati terhadap nasib yang menimpa keluarga Masnah.-Percaya akan perubatan bomoh.Dia menyuruh suaminya memanggil bomoh untuk mengubati penyakit yang dihidapi olehMasnah.
Latar Latar Masa i. Tengah hari yang panas terik dan berangin sehingga langsir rumah Kapten Mamatberterbangan dan dia membuka bajunya.
Latar Tempat i. Rumah Kapten Mamat.Dia membuka baju dan membiarkan tubuhnya dihembus angin.
ii. Anjung rumah Kapten Mamat.Masnah memimpin tangan anaknya naik ke anjung.
iii. Kapal.Tempat Baharum terjatuh kerana memanjat geladak ketika laut bergelora.
Latar Masyarakat i. Masyarakat yang cekap menghadapi cabaran.Kapten Mamat berusaha mengurangkan bebanan yang ditanggung oleh isteri dan anak-anakarwah Baharum.
ii. Masyarakat yang bertanggungjawab menjaga kebajikan.Setelah kematian Baharum, kesatuan sekerja akan membayar pampasan.
iii. Masyarakat yang bersimpati atas penderitaan orang lain.Kapten Mamat terharu dan prihatin terhadap penderitaan Masnah dan anak-anaknya yangtelah hilang tempat bergantung.
iv. Masyarakat yang menghormati tetamu.Isteri Kapten mamat menghidangkan minuman kepada Masnah.
Nilai Murnii. BersimpatiContohnya, Kapten Mamat bersimpati atas nasib yang menimpa Masnah dan anak-anaknya.
ii. Kasih sayangContohnya, Masnah amat mengasihi suaminya dan amat sukar menerima realiti bahawasuaminya sudah meninggal dunia.
iii. KeberanianContohnya, Kapten Mamat berani menghadapi cabaran bekerja di laut.
Pengajaran i. Kita hendaklah bersimpati atas nasib malang yang menimpa ahli keluarga dan juga sahabathandai.Contohnya, Kapten Mamat bersimpati dengan nasib Masnah dan anak-anaknya setelahkematian Baharum.
ii. Suami isteri hendaklah saling menyayangi antara satu sama lain.Contohnya, Masnah tetap mengasihi suaminya walaupun suaminya telah pergi buat selama-lamanya.
iii. Kita mestilah menjadi pemimpin yang berani terutama dalam menghadapi situasi yanggenting.
Contohnya, Kapten Mamat bijak mengemudi kapal di lautan terutama ketika laut bergelora.
Cerpen Idola ( Zaen Kasturi)
Sinopsis
Si penjaga panggung menjadikan hero sebagai idola hidupnya. Pendiriannya bercanggah dengan pendapat isterinya yang mahu dia mengubah cara hidup agar mereka tidak terus miskin. Pada suatu petang dia berjumpa dengan si hero yang memperihalkan realiti kehidupannya yang sebenar dan menasihati si penjaga panggung agar sedar akan hakikat kehidupan yang sebenar. Hal ini menyedarkan si penjaga panggung bahawa idola yang ideal hanya wujud dalam pementasan sandiwara dan dia perlu melakukan perubahan diri.
Tema
Kekeliruan hidup antara fantasi dengan realiti.
Persoalan
i. Kesempitan hidup dan kemiskinan kerana pendapatan yang rendah.
Buktinya, si penjaga panggung dan keluarganya hanya mampu tinggal di sebuah rumah kecil.
ii. Sikap suka berkhayal untuk menjadi seperti orang yang menjadi pujaan.
Buktinya, si penjaga panggung sentiasa berangan-angan menjadi hero.
iii. Kepentingan berpijak di bumi nyata.
Buktinya, hero meminta si penjaga panggung kembali menginsafi diri sendiri kerana
kehidupan sebenar lebih menuntut perjuangan yang bersungguh-sungguh.
iv. Kepentingan sedar dan berusaha untuk mengubah nasib diri.
Buktinya, isteri penjaga panggung cuba menyedarkan suaminya bahawa pentas sandiwara
tidak sama dengan realiti kehidupan sebenarnya.
Watak dan Perwatakan
Watak Utama
Si Penjaga Panggung
-bekerja sebagai penjaga panggung
-mempunyai seorang isteri dan sepuluh orang anak
-keliru dengan pendirian diri terhadap idola
Watak Sampingan
i. Si Hero
-suka menasihati - si hero menyuruh si penjaga panggung berhenti memuji dirinya dan
meminta memuji diri sendiri.
-pelakon yang memegang watak utama (hero)
-berterus terang/ jujur - meminta si penjaga panggung sedar akan realiti kehidupan yang
dilaluinya
-menjelaskan bahawa kehidupan hanya sementara.
-meminta si penjaga panggung melupakan kehidupan di dalam panggung.
ii. Isteri Penjaga Panggung
-berfikiran terbuka dan ingin mengubah nasib
-cuba menyedarkan suaminya tentang pekerjaannya
Latar Masa
i. Waktu malam semasa si penjaga panggung menjalankan kerja.
ii. Waktu pementasan sandiwara, contohnya pementasan dilakukan sebelum hari menjelang
tengah malam.
Latar Tempat
i. Panggung sandiwara dipersembahkan yang menjadi tempat kerja si penjaga panggung.
ii. Rumah penjaga panggung di lorong sempit dan longkang yang tersumbat oleh sampah.
Latar Masyarakat
i. Masyarakat yang terlibat dengan pementasan.
Contohnya, hero yang menjadi pelakon pentas.
ii. Masyarakat yang tinggal di perkampungan setinggan.
Contohnya, keluarga penjaga panggung.
iii. Masyarakat yang suka akan hiburan.
Contohnya, penonton membanjiri panggung semasa pementasan.
iv. Masyarakat yang suka berkhayal.
Contohnya, penjaga panggung berkhayal ingin menjadi seperti hero.
Nilai Murni
i. Kejujuran
Contohnya, hero tidak berselindung menceritakan realiti kehidupan yang dilalui adalah
berbeza dengan lakonannya.
ii. Ketabahan
Contohnya, isteri penjaga panggung yang tabah menghadapi cabaran hidup dan
membesarkan sepuluh orang anak dalam keadaan miskin san tinggal di kawasan setinggan.
iii. Keinsafan
Contohnya, penjaga panggung sedar akan hakikat kehidupan setelah mendengar penjelasan
hero.
Pengajaran
i. Kita hendaklah jujur dan berterus terang dalam menjelaskan sesuatu perkara.
Contohnya, hero dengan jujur memberitahu kenyataan hidupnya berbeza dengan dunia
lakonan.
ii. Seorang isteri mestilah bersabar menjalankan tanggungjawabnya dalam rumah tangga.
Contohnya, isteri si penjaga panggung sabar dengan kerenah suaminya yang terlalu
mengagung-agungkan hero.
iii. Seorang isteri hendaklah tabah melalui cabaran membesarkan dan mendidik anak-anak.
Contohnya, isteri si penjaga panggung menjalankan tanggungjawab sebagai isteri dan ibu
walaupun dalam keadaan hidup mereka yang susah
Laman Guru Cemerlang
Kecekapan Berbahasa Guru Bahasa Melayu
Dalam abad ke-21 ini, setiap guru Bahasa Melayu sama ada yang mengajar di peringkat sekolah rendah, sekolah menengah mahu pun di institusi pengajian tinggi seharusnya memiliki kecekapan berbahasa yang baik. Selain empat kemahiran asas yang diberi penekanan dalam melahirkan pelajar yang seimbang dari sgei kemahiran berbahasa, guru-guru Bahasa Melayu juga perlu menguasai kecekapan berbahasa antaranya seperti berikut:
Kecekapan berkomunikasi
Kecekapan berhujah dan membidas
Kecekapan berbincang dan mengulas
Kecekapan menyoal
Kecekapan menyatakan dan menghuraikan ilmu pengetahuan dan pendapat
Kecekapan membaca, memahami dan merumus teks
Kecekapan menganalisis dan mentafsir maklumat
Kecekapan membaca dan menaakul pelbagai bahan
Kecekapan membina ayat
Kecekapan menulis
Guru-guru Bahasa Melayu dalam abad ke-21 perlu mempunyai tahap pengetahuan isi kandungan Bahasa Melayu yang baik. Perkembangan terkini dalam kurikulum pendidikan Bahasa Melayu sewajar diketahui oleh setiap guru. Antara pengetahuan isi kandungan Bahasa Melayu yang perlu difokuskan ialah:
Kesediaan guru Bahasa Melayu untuk menyampaikan bahan pengajaran merupakan perkara terpenting dalam pengendalian sesi pengajaran dan pembelajaran. Hal ini bermakna pengetahuan guru Bahasa Melayu tentang isi kandungan Bahasa Melayu merupakan kesediaan terpenting untuk memastikan keberkesanan pengajarannya.
Pengetahuan substantif, iaitu pengetahuan tentang apa yang ada dalam fakta atau konsep yang digunakan untuk menyusun idea dan maklumat tentang sesuatu tajuk dalam mata pelajaran Bahasa Melayu berkenaan. Hal ini bermakna setiap guru Bahasa Melayu seharusnya memiliki pengetahuan substantif ini, terutamanya bagi tajuk-tajuk yang melibatkan isu-isu semasa.
Pengetahuan sintaktik, iaitu pengetahuan tentang cara bagaimana sesuatu perkara itu dibentuk dan dihasilkan berdasarkan prosedur, kaedah dan proses yang melaluinya, sesuatu kebenaran dan pengetahuan baru dapat dibina. Hal ini bermakna setiap guru Bahasa Melayu perlu mengukuhkan kefahaman konseptual pelajar dengan menggunakan contoh, analogi, hujah secara logikal dan berhujah menggunakan asas fakta yang tepat mengikut tahap pemikiran pelajar.
Penguasaan ilmu, iaitu setiap guru Bahasa Melayu perlu menguasai ilmu tatabahasa dan ilmu pedagogi Bahasa Melayu. Pengetahuan isi kandungan subjek yang berkaitan dengan sukatan, sama ada secara langsung atau tidak secara langsung merupakan faktor penentu kefahaman pelajar terhadap apa yang diajarkan oleh guru Bahasa Melayu berkenaan. Hal ini bermakna tanpa menguasai ilmu Bahasa
5 Seminar Bahasa Melayu 2011
Melayu, boleh mengganggu pemahaman dan pengetahuan pelajar tentang tajuk yang dipelajari.
Rumusannya, tahap keberkesanan pengajaran guru Bahasa Melayu banyak bergantung kepada pengetahuan isi kandungan subjek dan kemampuan guru mengurus masa untuk dimanfaatkan sepenuhnya dalam pengajaran. Pengetahuan isi kandungan Bahasa Melayu yang baik juga membantu guru merancang pengajaran harian, mingguan dan bulanan secara sistematik dan bertulis.
Pengetahuan pedagogi mengajar bermaksud setiap guru perlu mempunyai pelbagai pengetahuan berkaitan pedagogi mengajar. Dalam konteks pendidikan Bahasa Melayu, setiap guru Bahasa Melayu sewajarnya memahami dan menguasai pelbagai kemahiran mengajar/pedagogi terkini yang melibatkan kaedah, pendekatan, teknik dan strategi mengajar Bahasa Melayu. Dalam pengajaran, seharusnya pelajar merasai dan dapat memahami bahawa guru Bahasa Melayu mereka seharusnya lebih mahir dan lebih mengetahui sesuatu tajuk yang dibincangkan berbanding pelajar. Hal ini boleh dilihat antara lain melalui pedagogi mengajar yang guru gunakan.
Pendekatan pengajaran: Dalam konteks pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu, terdapat banyak pendekatan pengajaran yang boleh digunakan di dalam bilik darjah. Selalunya guru-guru Bahasa Melayu akan menggunakan pendekatan konvensional dan tradisi yang sudah biasa digunakan dalam pengajaran seperti deduktik, induktik dan komunikatif. Kini sepatutnya guru-guru Bahasa Melayu perlu meneroka kepada pendekatan pengajaran terkini dan sesuai dengan tahap kognitif, kepelbagaian pelajar, kesesuaian tajuk yang diajar dan sebagainya. Antara pendekatan terkini yang boleh digunakan ialah pendekatan masteri, kontekstual, konstruktif, koperatif, kolaboratif, penyebatian kemahiran, penggabungjalinan pelbagai displin ilmu dan pembelajaran berasaskan masalah.
Kaedah pengajaran: Terdapat banyak kaedah pengajaran dan pembelajaran yang sewajarnya setiap guru Bahasa Melayu mengetahui dan menguasainya. Di dalam kelas kepelbagaian pelajar, kaedah mengajar berpusat pelajar seharusnya diberi penekanan oleh guru Bahasa Melayu. Antaranya ialah kaedah perbincangan, main peranan, penyelesaian masalah, pembelajaran atas talian, inkuiri, sumbang saran
6 Seminar Bahasa Melayu 2011
dan sebagainya. Kaedah pengajaran yang banyak berpusatkan guru dan bahan tidak digalakkan digunakan oleh guru.
Teknik pengajaran: Teknik pengajaran adalah perincian daripada penggunaan sesuatu kaedah yang digunakan. Teknik pengajaran lebih kepada pelaksanaan bagaimana sesuatu kaedah pengajaran itu dapat dilaksanakan dalam sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran. Teknik pengajaran merupakan kemahiran guru dalam mengelola dan melaksanakan kaedah mengajar dalam sesuatu aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Antara teknik mengajar yang biasa digunakan ialah teknik bercerita, bersyarah, perbincangan, demonstrasi, latih tubi, penyoalan, sumbang saran dan permainan. Tujuan menggunakan pelbagai teknik mengajar dalam situasi pengajaran adalah untuk menarik minat pelajar, mengekalkan perhatian serta membangkitkan rasa ingin tahu pelajar supaya mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran. Teknik-teknik pengajaran adalah kemahiran atau perkara-perkara khusus yang terdapat dalam sesuatu kaedah. Jika seseorang guru itu tidak dapat menguasai teknik-teknik yang ada pada sesuatu kaedah, maka kemungkinan besar matlamat kaedah itu akan tidak berhasil.
Strategi pengajaran: Peranan strategi pengajaran adalah lebih penting lagi jika kita mengajar pelajar-pelajar yang berbeza dari segi kebolehan, pencapaian, kecenderungan serta minat yang berbeza-beza. Kita perlu rancangkan pendekatan dan kaedah yang digunakan untuk mengajar kumpulan-kumpulan yang berbeza-beza itu. Contohnya, di dalam bilik darjah yang pelbagai tahap pencapaian, guru perlu memikirkan strategi pengajaran yang terdiri daripada pelbagai kaedah mengajar untuk memenuhi keperluan semua kumpulan. Di samping itu, setiap bilik darjah mempunyai halangan serta rintangan-rintangan yang tersendiri seperti keadaan fizikal, kemudahan bilik darjah, nilai, norma serta latar belakang sekolah dan pelajar. Lantaran itu, seseorang guru bukan sahaja mesti menguasai berbagai-bagai kaedah mengajar tetapi yang lebih penting lagi ialah bagaimana mengintegrasikan serta menyusun kaedah-kaedah itu untuk membentuk strategi pengajaran dan pembelajaran yang paling berkesan dalam pengajarannya.