SELAMAT DATANG KE BLOG CIKGU TUM DAN MARI BELAJAR BAHASA MELAYU BERSAMA-SAMA SAYA! TERIMA KASIH.

”Selamat Datang ke Blog Saya dan Mari Belajar Bahasa Melayu”

Bersama-sama memartabatkan Bahasa Melayu dan memperkasa Bahasa Inggeris

Friday, 4 April 2014

CERPEN PUNGUT @ZAHARA @ YAP SIEW HONG



CERPEN PUNGUT @ ZAHARA @ YAP SIEW HONG

Sinopsis

Perjalanan kehidupan Mak Timah dalam membesarkan anak angkatnya yang cacat selama 24 tahun. Kisah bermula dengan imbas kembali peristiwa Mak Timah yang mengambil anak angkatnya yang digelar Pungut (diberi nama Zahara, nama asal Yap Siew Hong) yang diambil daripada keluarga Bibik yang berketurunan Cina. Pada peringkat awal, Mak Timah berharap saiz Pungut akan berubah apabila dia besar dan boleh membantunya apabila dewasa tetapi sebaliknya pula berlaku malah Pungut menjadi bisu dan pekak serta tidak boleh menguruskan dirinya sendiri. Hal ini disebabkan Pungut mengalami kecacatan kekal hingga dewasa dan Mak Timah terpaksa menguruskan segalanya. Mak Timah berdoa agar Tuhan mengambil nyawa Pungut dahulu sebelum dia meninggal dunia


Tema 
Ketabahan seorang ibu dalam membesarkan anak angkat yang cacat sejak masih bayi hingga dewasa dengan penuh kasih sayang. 


Persoalan

Persoalan kepincangan masyarakat terhadap penerimaan anak yang cacat. 
Contohnya:
Siew Lan tidak menyukai anaknya kerana anak tersebut cacat dan dikatakan membawa sial.

Persoalan ketabahan dalam menjalankan tanggungjawab yang berat. 
Contohya:
Mak Timah tetap menguruskan Pungut yang cacat walaupun ketika Mak Timah sedang sakit.

Persoalan keikhlasan dalam menerima amanah dan takdir tuhan. 
Contohnya: Mak Timah hairan memikirkan orang sekarang yang tidak ikhlas dalam membantu orang lain. Dia tidak membenarkan anak lelakinya menghantar Pungut ke rumah kanak-kanak cacat.


Watak dan perwatakan 
Watak Utama
Mak Timah 
-ibu kandung kepada Katijah dan Munah. 
-ibu angkat kepada Zahara binti Muhamad alias Yap Siew Hong. 
-ibu yang penyayang, iaitu amat menyayangi Pungut yang dianggap seperti darah dagingnya sendiri. 
-prihatin dan bertanggungjawab, iaitu sanggup mengambil Pungut sebagai anak angkat kerana kasihan akan Pungut yang dibuang oleh keluarga kandungnya. 
-isteri yang mengambil berat akan kepayahan hutang suaminya. 
-mesra dengan jiran tetangga. 

Watak Sampingan
Pungut 
-nama sebenarnya ialah Zahara binti Muhamad alias Yap Siew Hong. 
-berketurunan Cina. 
-berumur 24 tahun. 
-badannya hanya bersaiz sebiji buah betik ketika dilahirkan. 
-gadis yang cacat dan tidak dapat berdikari untuk melakukan sebarang perkara. 
-diserahkan oleh neneknya, Bibik kepada Mak Timah setelah ibunya, Siew Lan tidak mahu menjaganya. 

Bibik
-         Nenek Pungut
-         Berbangsa Cina peranakan.
-         Percaya kepada ramalan loktang. Bibik tidak suka akan Pungut kerana dia percaya kata-kata loktang bahawa Pungut membawa sial.

Latar Masyarakat 

i. Masyarakat yang bersimpati atau prihatin terhadap nasib golongan kurang upaya. Contohnya, Mak Timah sanggup mengambil Pungut sebagai anak angkat kerana kasihan akan Pungut yang cacat dan dibuang oleh keluarga kandungnya. 

ii. Masyarakat yang tidak berperikemanusiaan terhadap zuriat sendiri. 
Contohnya, Siew Lan sanggup menyerahkan anak kandungnya, Pungut kepada Mak Timah kerana Pungut cacat dan dianggap membawa sial. 

iii. Masyarakat yang mementingkan diri. 
Contohnya, anak bongsu Mak Timah mendesak Mak Timah supaya menghantar Pungut ke rumah kanak-kanak cacat kerana tidak mahu Mak Timah bersusah payah menjaga Pungut sedangkan kesihatannya sendiri tidak menentu. 

iv. Masyarakat kampung yang berbilang kaum dan hidup dalam keadaan aman.
Contohnya, Mak Timah yang berbangsa Melayu dan Bibik yang berbangsa Cina hidup aman damai dalam satu komuniti kejiranan di sebuah perkampungan. 

Nilai Murni 

i. Kasih sayang. 
Contohnya, Mak Timah amat menyayangi Pungut sehingga dia sanggup bersusah payah dan berkorban demi Pungut. 

ii. Belas kasihan. 
Contohnya, Mak Timah sanggup mengambil Pungut sebagai anak angkat kerana kasihan akan Pungut yang cacat dan tidak diterima oleh keluarga kandungnya. 

iii. Amanah. 
Contohnya, Mak Timah memelihara Pungut yang cacat dengan tabah.

iv. Kecekalan. 
Contohnya, Mak Timah sanggup menghadapi pelbagai dugaan dengan cekal sepanjang memelihara Pungut.

v. Bertanggungjawab. 
Contohnya, antara sebab Mak Timah sanggup mengambil Pungut sebagai anak angkat adalah untuk meringankan beban hutang suaminya apabila Bibik memberinya wang sebanyak seratus lima puluh ringgit. 

vi). Nilai keikhlasan, contohnya Mak Timah menguruskan dan menjaga Pungut dengan ikhlas.

vii). Nilai simpati terhadap golongan yang kurang upaya, contohnya Mak Timah simpati dengan nasib Pungut.

viii). Nilai setiakawan, contohnya semangat setiakawan di antara iaitu Mak Timah bertegur sapa dengan Bibik.

5. Nilai hormat-menghormati iaitu anak-anak Mak Timah menghormati pendirian emak mereka.


Pengajaran 

i. Kita mestilah bersifat penyayang terhadap sesama insan tanpa mengira seseorang itu normal atau cacat.
Contohnya, Mak Timah amat menyayangi anak angkatnya, Pungut walaupun cacat. 

ii. Kita hendaklah bersimpati terhadap orang yang bernasib malang supaya nasib mereka terbela. 
Contohnya, Mak Timah sanggup mengambil Pungut sebagai anak angkatnya kerana bersimpati akan nasib Pungut yang tidak diterima oleh keluarga kandungnya.

iii. Kita hendaklah tabah menghadapi dugaan supaya jiwa beroleh ketenangan. 
Contohnya, Mak Timah sanggup menghadapi pelbagai dugaan dengan tabah sepanjang memelihara Pungut.

iv. Kita mestilah amanah dan ikhlas dalam melaksanakan sesuatu tanggungjawab supaya dihormati oleh orang lain. 
Contohnya, Mak Timah memelihara Pungut yang cacat dengan baik sekali.


Plot 

Secara keseluruhannya, plot cerpen ini disusun secara kronologi. Terdapat empat peringkat garapan plot iaitu:

(i) Permulaan


Pembaca diperkenalkan dengan watak Pungut yang bertingkah laku seperti orang kurang upaya dan dijaga keperluannya oleh Mak Timah sepanjang masa.

(ii) Perkembangan


Mak Timah terkenangkan peristiwa 24 tahun lalu bagaimana dia mengenali Bibik dan mengambil anak Siew Lan yang baru dilahirkan sebagai anak angkat yang sah kerana tidak sampai hati apabila mengetahui bayi itu akan dibuang.

(iii) Konflik


Konflik timbul apabila anak Mak Timah mula bertengkar tentang Pungut dan mencadangkan agar Pungut dihantar ke rumah kebajikan.

(iv) Peleraian


Mak Timah terus menjaga Pungut dan berdoa agar Pungut mati terlebih dahulu sebelum dirinya.

Teknik Plot / Teknik Penceritaan 


1. Pemerian
Dia tergigil-gigil. Mulutnya mengeluarkan bunyi macam suara nyamuk, berdenggung-denggung. Kepalanya di geleng-gelengkan ke kiri dan ke kanan dengan pantas. Kemudian dia meluru masuk bilik…

2. Monolog
“Mungkin Tuhan nak uji kesabaran aku, menjaga dia, “fikir Mak Timah.

3. Dialog
“Mengapa Bik?” Mak Timah bertanya.
“Siew Lan.” Jawabnya lambat.

4. Imbas kembali
..Mak Timah terbayangkan kisah yang berlaku dua puluh empat tahun lalu…


Latar 

Latar Masa

1. Tahun 1957 ketika Pungut dilahirkan
2. 24 tahun selepas Pungut dewasa

Latar Tempat

1. Rumah sewaan Bibik tempat tinggal Mak Timah
2. Rumah lelaki anak bongsu Mak Timah.

Latar Masyarakat

1. Masyarakat majmuk (bangsa Cina dan Melayu) . terdapat keluarga Siew Lan an keluarga Mak Timah.
2. Masyarakat yang percaya kepada bomoh (ramalan Loktang). Bibik amat percaya dengan ramalan Loktang tentang Siew Lan.
3. Masyarakat yang simpati terhadap golongan kurang upaya. Mak Timah kasihan dengan nasib Siew Lan yang akan di buang lalu sanggup memeliharanya

Gaya Bahasa 

1. Kata ganda
Contoh: digeleng-gelengkan

2. Bahasa pasar
Contoh: sueh, loktang

3. Sinkope
Contoh: nak, kau

4. Personifikasi
Contoh : kelakuannya tak ubah macam wayang patung

No comments:

Post a Comment

Laman Guru Cemerlang

Kecekapan Berbahasa Guru Bahasa Melayu Dalam abad ke-21 ini, setiap guru Bahasa Melayu sama ada yang mengajar di peringkat sekolah rendah, sekolah menengah mahu pun di institusi pengajian tinggi seharusnya memiliki kecekapan berbahasa yang baik. Selain empat kemahiran asas yang diberi penekanan dalam melahirkan pelajar yang seimbang dari sgei kemahiran berbahasa, guru-guru Bahasa Melayu juga perlu menguasai kecekapan berbahasa antaranya seperti berikut:  Kecekapan berkomunikasi  Kecekapan berhujah dan membidas  Kecekapan berbincang dan mengulas  Kecekapan menyoal  Kecekapan menyatakan dan menghuraikan ilmu pengetahuan dan pendapat  Kecekapan membaca, memahami dan merumus teks  Kecekapan menganalisis dan mentafsir maklumat  Kecekapan membaca dan menaakul pelbagai bahan  Kecekapan membina ayat  Kecekapan menulis Guru-guru Bahasa Melayu dalam abad ke-21 perlu mempunyai tahap pengetahuan isi kandungan Bahasa Melayu yang baik. Perkembangan terkini dalam kurikulum pendidikan Bahasa Melayu sewajar diketahui oleh setiap guru. Antara pengetahuan isi kandungan Bahasa Melayu yang perlu difokuskan ialah:  Kesediaan guru Bahasa Melayu untuk menyampaikan bahan pengajaran merupakan perkara terpenting dalam pengendalian sesi pengajaran dan pembelajaran. Hal ini bermakna pengetahuan guru Bahasa Melayu tentang isi kandungan Bahasa Melayu merupakan kesediaan terpenting untuk memastikan keberkesanan pengajarannya.  Pengetahuan substantif, iaitu pengetahuan tentang apa yang ada dalam fakta atau konsep yang digunakan untuk menyusun idea dan maklumat tentang sesuatu tajuk dalam mata pelajaran Bahasa Melayu berkenaan. Hal ini bermakna setiap guru Bahasa Melayu seharusnya memiliki pengetahuan substantif ini, terutamanya bagi tajuk-tajuk yang melibatkan isu-isu semasa.  Pengetahuan sintaktik, iaitu pengetahuan tentang cara bagaimana sesuatu perkara itu dibentuk dan dihasilkan berdasarkan prosedur, kaedah dan proses yang melaluinya, sesuatu kebenaran dan pengetahuan baru dapat dibina. Hal ini bermakna setiap guru Bahasa Melayu perlu mengukuhkan kefahaman konseptual pelajar dengan menggunakan contoh, analogi, hujah secara logikal dan berhujah menggunakan asas fakta yang tepat mengikut tahap pemikiran pelajar.  Penguasaan ilmu, iaitu setiap guru Bahasa Melayu perlu menguasai ilmu tatabahasa dan ilmu pedagogi Bahasa Melayu. Pengetahuan isi kandungan subjek yang berkaitan dengan sukatan, sama ada secara langsung atau tidak secara langsung merupakan faktor penentu kefahaman pelajar terhadap apa yang diajarkan oleh guru Bahasa Melayu berkenaan. Hal ini bermakna tanpa menguasai ilmu Bahasa 5 Seminar Bahasa Melayu 2011 Melayu, boleh mengganggu pemahaman dan pengetahuan pelajar tentang tajuk yang dipelajari. Rumusannya, tahap keberkesanan pengajaran guru Bahasa Melayu banyak bergantung kepada pengetahuan isi kandungan subjek dan kemampuan guru mengurus masa untuk dimanfaatkan sepenuhnya dalam pengajaran. Pengetahuan isi kandungan Bahasa Melayu yang baik juga membantu guru merancang pengajaran harian, mingguan dan bulanan secara sistematik dan bertulis. Pengetahuan pedagogi mengajar bermaksud setiap guru perlu mempunyai pelbagai pengetahuan berkaitan pedagogi mengajar. Dalam konteks pendidikan Bahasa Melayu, setiap guru Bahasa Melayu sewajarnya memahami dan menguasai pelbagai kemahiran mengajar/pedagogi terkini yang melibatkan kaedah, pendekatan, teknik dan strategi mengajar Bahasa Melayu. Dalam pengajaran, seharusnya pelajar merasai dan dapat memahami bahawa guru Bahasa Melayu mereka seharusnya lebih mahir dan lebih mengetahui sesuatu tajuk yang dibincangkan berbanding pelajar. Hal ini boleh dilihat antara lain melalui pedagogi mengajar yang guru gunakan.  Pendekatan pengajaran: Dalam konteks pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu, terdapat banyak pendekatan pengajaran yang boleh digunakan di dalam bilik darjah. Selalunya guru-guru Bahasa Melayu akan menggunakan pendekatan konvensional dan tradisi yang sudah biasa digunakan dalam pengajaran seperti deduktik, induktik dan komunikatif. Kini sepatutnya guru-guru Bahasa Melayu perlu meneroka kepada pendekatan pengajaran terkini dan sesuai dengan tahap kognitif, kepelbagaian pelajar, kesesuaian tajuk yang diajar dan sebagainya. Antara pendekatan terkini yang boleh digunakan ialah pendekatan masteri, kontekstual, konstruktif, koperatif, kolaboratif, penyebatian kemahiran, penggabungjalinan pelbagai displin ilmu dan pembelajaran berasaskan masalah.  Kaedah pengajaran: Terdapat banyak kaedah pengajaran dan pembelajaran yang sewajarnya setiap guru Bahasa Melayu mengetahui dan menguasainya. Di dalam kelas kepelbagaian pelajar, kaedah mengajar berpusat pelajar seharusnya diberi penekanan oleh guru Bahasa Melayu. Antaranya ialah kaedah perbincangan, main peranan, penyelesaian masalah, pembelajaran atas talian, inkuiri, sumbang saran 6 Seminar Bahasa Melayu 2011 dan sebagainya. Kaedah pengajaran yang banyak berpusatkan guru dan bahan tidak digalakkan digunakan oleh guru.  Teknik pengajaran: Teknik pengajaran adalah perincian daripada penggunaan sesuatu kaedah yang digunakan. Teknik pengajaran lebih kepada pelaksanaan bagaimana sesuatu kaedah pengajaran itu dapat dilaksanakan dalam sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran. Teknik pengajaran merupakan kemahiran guru dalam mengelola dan melaksanakan kaedah mengajar dalam sesuatu aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Antara teknik mengajar yang biasa digunakan ialah teknik bercerita, bersyarah, perbincangan, demonstrasi, latih tubi, penyoalan, sumbang saran dan permainan. Tujuan menggunakan pelbagai teknik mengajar dalam situasi pengajaran adalah untuk menarik minat pelajar, mengekalkan perhatian serta membangkitkan rasa ingin tahu pelajar supaya mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran. Teknik-teknik pengajaran adalah kemahiran atau perkara-perkara khusus yang terdapat dalam sesuatu kaedah. Jika seseorang guru itu tidak dapat menguasai teknik-teknik yang ada pada sesuatu kaedah, maka kemungkinan besar matlamat kaedah itu akan tidak berhasil.  Strategi pengajaran: Peranan strategi pengajaran adalah lebih penting lagi jika kita mengajar pelajar-pelajar yang berbeza dari segi kebolehan, pencapaian, kecenderungan serta minat yang berbeza-beza. Kita perlu rancangkan pendekatan dan kaedah yang digunakan untuk mengajar kumpulan-kumpulan yang berbeza-beza itu. Contohnya, di dalam bilik darjah yang pelbagai tahap pencapaian, guru perlu memikirkan strategi pengajaran yang terdiri daripada pelbagai kaedah mengajar untuk memenuhi keperluan semua kumpulan. Di samping itu, setiap bilik darjah mempunyai halangan serta rintangan-rintangan yang tersendiri seperti keadaan fizikal, kemudahan bilik darjah, nilai, norma serta latar belakang sekolah dan pelajar. Lantaran itu, seseorang guru bukan sahaja mesti menguasai berbagai-bagai kaedah mengajar tetapi yang lebih penting lagi ialah bagaimana mengintegrasikan serta menyusun kaedah-kaedah itu untuk membentuk strategi pengajaran dan pembelajaran yang paling berkesan dalam pengajarannya.