CERPEN HUTAN RIMBA
CERPEN : HUTAN RIMBA
Sinopsis
Pak Tua sebagai pemandu traktor menyesali pekerjaannya yang mengakibatkan kemusnahan alam sekitar. harapannya agar kawasan hutan kembali merimbun. Hasil pekerjaannya dia berjaya membesarkan anak-anaknya dengan kerjaya masing-masing. Atas nasita anak-anaknya Pak Tua dapat dipujuk agar reda dengan pekerjaannya yang banyak membantu menyara keluarga dan pendidikan anak-anaknya. Akhirnya Pak Tua dan anak-anaknya menceburi bidang pelancongan dengan membuat resort keluarga di hutan simpan miliknya bagi memelihara alam sekitar.
Aspek komsas dalam cerpen Hutan Rimba karya Sasjira
ASPEK
|
PERNYATAAN ISI
|
CONTOH/HURAIAN
|
Tema
|
Tekanan perasaan seorang pemandu traktor yang memusnahkan alam sekitar untuk tujuan pembangunan
|
Kekesalan Pak Tua sebagai pemandu traktor akan tindak-tanduknya selama ini yang telah menyebabkan kemusnahan flora dan fauna. Namun, Pak Tua berbangga dengan kejayaan dan keberhasilan anak-anaknya dalam bidang akademik dengan hasil usaha selama ini sehingga mampu menjawat jawatan tinggi dalam pekerjaan masing-masing. Akhirnya Pak Tua telah mengusahakan hutan simpan bagi memulihara alam sekitar
|
Persoalan
|
Persoalan pembangunan sehingga memusnahkan flora dan fauna
|
Pak Tua sangat kesal akibat pekerjaannya sebagai pemandu traktor yang banyak memusnahkan pokok-pokok dan haiwan-haiwan demi pembangunan
|
Persoalan rasa bersalah yang menghantui jiwa
|
Pak Tua rasa bersalah kerana memusnahkan alam sekitar walaupun dengan tujuan untuk aktiviti pertanian
|
Persoalan kemusnahan hutan sebagai khazanah alam
|
Pak Tua menyesal akibat pekerjaannya sebagai pemandu traktor telah banyak memusnahkan hutan sebagai khazanah negara
|
Persoalan tanggungjawab memberikan pendidikan kepada anak-anak
|
Pak Tua berjaya memberikan pendidikan kepada empat orang anaknya sehingga menjawat jawatan yang tinggi dalam pekerjaan masing-masing
|
Persoalan kepentingan pembangunan kepada negara
|
Pembangunan dalam sektor pertanian mampu menjana pendapatan kepada negara
|
Persoalan tanggungjawab menjaga alam sekitar
|
Pak Tua mengekalkan hutan simpan miliknya untuk memulihara alam sekitar atas kesedarannya sebelum ini yang banyak memusnahkan alam sekitar
|
Persoalan keindahan alam mampu memajukan industri pelancongan negara
|
Anak-anak Pak Tua ingin melibatkan diri dalam industri pelancongan kerana mampu menjana pendapatan sekali gus mengekalkan keindahan alam sekitar
|
Nilai
|
Cinta alam sekitar
|
Pak Tua sangat menyesal kerana banyak memusnahkan alam sekitar ketika bekerja dengan syarikat pembalakan
|
Kasih sayang
|
Pak Tua dan Mak Tua mengasihi anak-anak sehingga mereka berjaya dalam kerjaya masing-masing
|
Kegigihan
|
Pak Tua dan Mak Tua mendidik anak-anak dengan penuh kasih sayang sehingga anak-anak mereka saling menghormati
|
Redha
|
Mak Tua meminta supaya Pak Tua tidak menyesal pekerjaannya yang banyak memusnahkan hutan kerana perbuatan itu adalah tuntutan pekerjaannya
|
Tanggungjawab
|
Pak Tua bertanggungjawab memberikan pendidikan kepada anak-anak sehingga berjaya dalam kerjaya masing-masing
|
Prihatin
|
Mak Tua menasihati Pak Tua supaya tidak menyesali perbuatannya memusnahkan alam sekitar dahulu
|
Pengajaran
|
Kita hendaklah mencintai alam supaya flora dan fauna tidak musnah
|
Pak Tua begitu menyesal kerana banyak memusnahkan flora dan fauna ketika bekerja sebagai pemandu traktor caterpillar
|
Kita hendaklah menyayangi ahli keluarga kerana mereka menjadi tempat bermanja
|
Pak Tua begitu menyayangi cucu-cucunya dan menggunakan kesempatan waktu tuanya dengan bergembira bersama-sama mereka
|
Kita hendaklah memberikan pendidikan terbaik kepada anak-anak
|
Pak Tua bertanggungjawab memberikan pendidikan kepada empat orang anaknya sehingga mereka berjaya dalam bidang kerjaya masing-masing
|
Kita hendaklah bersyukur dnegan rezeki yang dikurniakan
|
Pak Tua bersyukur kerana hasil pekerjaanya dahulu berjaya memberikan pendidikan kepada anak-anak
|
Watak & perwatakan
|
Perwatakan
|
Contoh/Huraian
|
Pak Tua
|
Bertanggungjawab
|
Pak Tua dan Mak Tua bertanggungjawab memberi pendidikan kepada anak-anak sehingga berjaya dalam kerjaya
|
Bersyukur
|
Pak Tua rasa bersyukur kerana empat orang anaknya telah berjaya hasil pekerjaanya sebagai pemandu traktor
|
Cintai alam sekitar
|
Pak Tua menyesal atas perbuatannya memusnahkan alam sekitar semasa bekerja dengan syarikat pembalakan dahulu
|
Gigih
|
Pak Tua sangat gigih bekerja sehingga berjaya membesarkan anak-anak dengan pendidikan yang tinggi
|
Mak Tua
|
Pandai memasak
|
Mak Tua pandai memasak semasa menyediakan makanan kepada keluarganya
|
Pandai memujuk
|
Mak Tua pandai memujuk Pak Tua supaya tidak menyesali perbuatannya memusnahkan alam
|
Bertanggungjawab
|
Mak Tua berjaya mendidik anak-anak dengan penuh tanggungjawab kerana mereka saling menghormati
|
Prihatin
|
Mak Tua menyedari kegelisahan suaminya dengan memberi nasihat supaya tidak mengambil peduli akan pekerjaanya yang banyak memusnahkan alam sekitar
|
Latar
|
Pernyataan Isi
|
Contoh/Huraian
|
Latar masa
|
30 tahun yang lalu
|
Sewaktu Pak Tua bekerja sebagai pemandu traktor caterpilar dengan syarikat pembalakan
|
Malam Jumaat
|
Majlis bacaan Yaasin diadakan
|
Latar tempat
|
Hutan rimba
|
Kawasan hutan yang diteroka oleh Pak Tua untuk dijadikan kawasan pertanian
|
Sungai
|
Sungai di belakang rumah merupakan tempat Mak Tua mencari ikan
|
Sungai Kinabatangan
|
Tempat kayu balak dihanyutkan
|
Latar masyarakat
|
Masyarakat yang gigih bekerja
|
Pak Tua gigih bekerja sehingga mampu membesarkan anak-anak dengan pendidikan yang tinggi
|
Masyarakat yang bertangungjawab
|
Pak Tua dan Mak Tua bertanggungjawab membesarkan anak-anak sehingga berjaya dalam kerjaya masing-masing
|
Masyarakat yang menyayangi alam sekitar
|
Pak Tua mengusahakan hutan simpan kerana sayangkan alam sekitar
|
Masyarakat yang bersyukur
|
Pak Tua bersyukur kerana berjaya mendidik anak-anak dengan pelajaran yang tinggi
|
Masyarakat yang berpandnagan jauh
|
Pak Tua tidak menghalang anak-anaknya yang ingin mengusahakan tanah dusunnya sebagai kawasan pelancongan
|
Laman Guru Cemerlang
Kecekapan Berbahasa Guru Bahasa Melayu
Dalam abad ke-21 ini, setiap guru Bahasa Melayu sama ada yang mengajar di peringkat sekolah rendah, sekolah menengah mahu pun di institusi pengajian tinggi seharusnya memiliki kecekapan berbahasa yang baik. Selain empat kemahiran asas yang diberi penekanan dalam melahirkan pelajar yang seimbang dari sgei kemahiran berbahasa, guru-guru Bahasa Melayu juga perlu menguasai kecekapan berbahasa antaranya seperti berikut:
Kecekapan berkomunikasi
Kecekapan berhujah dan membidas
Kecekapan berbincang dan mengulas
Kecekapan menyoal
Kecekapan menyatakan dan menghuraikan ilmu pengetahuan dan pendapat
Kecekapan membaca, memahami dan merumus teks
Kecekapan menganalisis dan mentafsir maklumat
Kecekapan membaca dan menaakul pelbagai bahan
Kecekapan membina ayat
Kecekapan menulis
Guru-guru Bahasa Melayu dalam abad ke-21 perlu mempunyai tahap pengetahuan isi kandungan Bahasa Melayu yang baik. Perkembangan terkini dalam kurikulum pendidikan Bahasa Melayu sewajar diketahui oleh setiap guru. Antara pengetahuan isi kandungan Bahasa Melayu yang perlu difokuskan ialah:
Kesediaan guru Bahasa Melayu untuk menyampaikan bahan pengajaran merupakan perkara terpenting dalam pengendalian sesi pengajaran dan pembelajaran. Hal ini bermakna pengetahuan guru Bahasa Melayu tentang isi kandungan Bahasa Melayu merupakan kesediaan terpenting untuk memastikan keberkesanan pengajarannya.
Pengetahuan substantif, iaitu pengetahuan tentang apa yang ada dalam fakta atau konsep yang digunakan untuk menyusun idea dan maklumat tentang sesuatu tajuk dalam mata pelajaran Bahasa Melayu berkenaan. Hal ini bermakna setiap guru Bahasa Melayu seharusnya memiliki pengetahuan substantif ini, terutamanya bagi tajuk-tajuk yang melibatkan isu-isu semasa.
Pengetahuan sintaktik, iaitu pengetahuan tentang cara bagaimana sesuatu perkara itu dibentuk dan dihasilkan berdasarkan prosedur, kaedah dan proses yang melaluinya, sesuatu kebenaran dan pengetahuan baru dapat dibina. Hal ini bermakna setiap guru Bahasa Melayu perlu mengukuhkan kefahaman konseptual pelajar dengan menggunakan contoh, analogi, hujah secara logikal dan berhujah menggunakan asas fakta yang tepat mengikut tahap pemikiran pelajar.
Penguasaan ilmu, iaitu setiap guru Bahasa Melayu perlu menguasai ilmu tatabahasa dan ilmu pedagogi Bahasa Melayu. Pengetahuan isi kandungan subjek yang berkaitan dengan sukatan, sama ada secara langsung atau tidak secara langsung merupakan faktor penentu kefahaman pelajar terhadap apa yang diajarkan oleh guru Bahasa Melayu berkenaan. Hal ini bermakna tanpa menguasai ilmu Bahasa
5 Seminar Bahasa Melayu 2011
Melayu, boleh mengganggu pemahaman dan pengetahuan pelajar tentang tajuk yang dipelajari.
Rumusannya, tahap keberkesanan pengajaran guru Bahasa Melayu banyak bergantung kepada pengetahuan isi kandungan subjek dan kemampuan guru mengurus masa untuk dimanfaatkan sepenuhnya dalam pengajaran. Pengetahuan isi kandungan Bahasa Melayu yang baik juga membantu guru merancang pengajaran harian, mingguan dan bulanan secara sistematik dan bertulis.
Pengetahuan pedagogi mengajar bermaksud setiap guru perlu mempunyai pelbagai pengetahuan berkaitan pedagogi mengajar. Dalam konteks pendidikan Bahasa Melayu, setiap guru Bahasa Melayu sewajarnya memahami dan menguasai pelbagai kemahiran mengajar/pedagogi terkini yang melibatkan kaedah, pendekatan, teknik dan strategi mengajar Bahasa Melayu. Dalam pengajaran, seharusnya pelajar merasai dan dapat memahami bahawa guru Bahasa Melayu mereka seharusnya lebih mahir dan lebih mengetahui sesuatu tajuk yang dibincangkan berbanding pelajar. Hal ini boleh dilihat antara lain melalui pedagogi mengajar yang guru gunakan.
Pendekatan pengajaran: Dalam konteks pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu, terdapat banyak pendekatan pengajaran yang boleh digunakan di dalam bilik darjah. Selalunya guru-guru Bahasa Melayu akan menggunakan pendekatan konvensional dan tradisi yang sudah biasa digunakan dalam pengajaran seperti deduktik, induktik dan komunikatif. Kini sepatutnya guru-guru Bahasa Melayu perlu meneroka kepada pendekatan pengajaran terkini dan sesuai dengan tahap kognitif, kepelbagaian pelajar, kesesuaian tajuk yang diajar dan sebagainya. Antara pendekatan terkini yang boleh digunakan ialah pendekatan masteri, kontekstual, konstruktif, koperatif, kolaboratif, penyebatian kemahiran, penggabungjalinan pelbagai displin ilmu dan pembelajaran berasaskan masalah.
Kaedah pengajaran: Terdapat banyak kaedah pengajaran dan pembelajaran yang sewajarnya setiap guru Bahasa Melayu mengetahui dan menguasainya. Di dalam kelas kepelbagaian pelajar, kaedah mengajar berpusat pelajar seharusnya diberi penekanan oleh guru Bahasa Melayu. Antaranya ialah kaedah perbincangan, main peranan, penyelesaian masalah, pembelajaran atas talian, inkuiri, sumbang saran
6 Seminar Bahasa Melayu 2011
dan sebagainya. Kaedah pengajaran yang banyak berpusatkan guru dan bahan tidak digalakkan digunakan oleh guru.
Teknik pengajaran: Teknik pengajaran adalah perincian daripada penggunaan sesuatu kaedah yang digunakan. Teknik pengajaran lebih kepada pelaksanaan bagaimana sesuatu kaedah pengajaran itu dapat dilaksanakan dalam sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran. Teknik pengajaran merupakan kemahiran guru dalam mengelola dan melaksanakan kaedah mengajar dalam sesuatu aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Antara teknik mengajar yang biasa digunakan ialah teknik bercerita, bersyarah, perbincangan, demonstrasi, latih tubi, penyoalan, sumbang saran dan permainan. Tujuan menggunakan pelbagai teknik mengajar dalam situasi pengajaran adalah untuk menarik minat pelajar, mengekalkan perhatian serta membangkitkan rasa ingin tahu pelajar supaya mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran. Teknik-teknik pengajaran adalah kemahiran atau perkara-perkara khusus yang terdapat dalam sesuatu kaedah. Jika seseorang guru itu tidak dapat menguasai teknik-teknik yang ada pada sesuatu kaedah, maka kemungkinan besar matlamat kaedah itu akan tidak berhasil.
Strategi pengajaran: Peranan strategi pengajaran adalah lebih penting lagi jika kita mengajar pelajar-pelajar yang berbeza dari segi kebolehan, pencapaian, kecenderungan serta minat yang berbeza-beza. Kita perlu rancangkan pendekatan dan kaedah yang digunakan untuk mengajar kumpulan-kumpulan yang berbeza-beza itu. Contohnya, di dalam bilik darjah yang pelbagai tahap pencapaian, guru perlu memikirkan strategi pengajaran yang terdiri daripada pelbagai kaedah mengajar untuk memenuhi keperluan semua kumpulan. Di samping itu, setiap bilik darjah mempunyai halangan serta rintangan-rintangan yang tersendiri seperti keadaan fizikal, kemudahan bilik darjah, nilai, norma serta latar belakang sekolah dan pelajar. Lantaran itu, seseorang guru bukan sahaja mesti menguasai berbagai-bagai kaedah mengajar tetapi yang lebih penting lagi ialah bagaimana mengintegrasikan serta menyusun kaedah-kaedah itu untuk membentuk strategi pengajaran dan pembelajaran yang paling berkesan dalam pengajarannya.
No comments:
Post a Comment