SELAMAT DATANG KE BLOG CIKGU TUM DAN MARI BELAJAR BAHASA MELAYU BERSAMA-SAMA SAYA! TERIMA KASIH.

”Selamat Datang ke Blog Saya dan Mari Belajar Bahasa Melayu”

Bersama-sama memartabatkan Bahasa Melayu dan memperkasa Bahasa Inggeris

Wednesday, 30 May 2012

KOSA KATA DAN UNGKAPAN MENARIK DALAM PENULISAN KARANGAN


KOSA KATA DAN UNGKAPAN MENARIK

1.Penyakit datang dari perut-Nabi Muhammad S..A.W.
Jangan kamu makan, melainkan kamu lapar.dan bila kamu makan jangan sampai kenyang. Bila kamu makan pastikan satu pertiga untuk makanan dan satu pertiga untuk pernafasan.
2.Hanya yang terbaik akan menang!-pepatah inggeris
3.Pisau tersarung dalam senyuman", kunci utamanya ialah kaedah untuk mendapatkan kepercayaan pihak musuh supaya mereka tidak lagi berwaspada terhadap tindak-tanduk kita. Kemudian, barulah kita boleh bertindak terhadap pihak musuh yang tindak mempunyai persediaan.
4.Man jadda wa jada ialah sebuah
> pepatah arab yang maksudnya dalam bahasa melayu ialah "siapa yang
> berusaha, dia akan berjaya". Sememangnya sesiapa sahaja yang melakukan
> sesuatu, hendaklah dengan bersungguh-sungguh, dan insyaallah kejayaan
> menjadi hasilnya.
5.Pepatah Arab mengatakan; sabar itu ,anak kunci kejayaan
6.Kalau hidup ingin merdeka
Tiada tercapai hanya berkata
Ke muka  maju sekata,maju kita
Melemparkan jauh jiwa hamba-usman awang
7.Kecantikan yang abadi terletak pada keelokan adab dan ketinggin ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya-Hamka
8.Akhlak yang buruk merosakkan amal, seperti cuka merosakkan madu—sabda Rasululah S.A.W
9.Jadilah seperti pohon kayu yang lebat buahnya,tumbuh ditepi jalan.dilempar buahnya dengan batu,tetapi tetap dibalas dengan buah-Saidina Abu Bakar As-Siddiq
10.Ilmu itu lebih baik daripada harta. Ilmu menjaga kau dan engkau menjaga harta. Harta itu kurang apabiladibelanjakan tetapi Ilmu bertambah apabila dibelanjakan-Saidaina Ali bin Abi Talib
11.Menyimpang seinci,rugi seribu batu-Pepatah Cina
12.Kejayaan tidak datang kepada manusia yang leka-Charles Cahier
13. Adab dan sopan itu lebih penting daripada makan dan minum-Aristotle
14. Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras. –Hamka
15. Bertambah kuat kepercayaan kepada agama, bertambah tinggi darjatnya di dalam pergaulan hidup, dan bertambah naik tingkahlaku dan akal budinya.-Hamka
16. Pergaulan mempengaruhi didikan otak.Oleh itu, untuk kebersihan jiwa hendaklah bergaul dengan oarang-orang beradab dan berbudi mulia yang dapat kita kutip manfaatnya.
-Hamka
17.Sifat utama pemimpin ialah beradab dan mulia hati.-Imam Al-Ghazali
18.. Sesungguhnya orang yang termasuk orang yang baik-baik ialah orang yang paling baik akhlak dan adab sopannya.-Maksud hadis
19.
Alexander Graham Bell -Genius adalah 1 % inspirasi dan 99 % keringat
20. Sajak Usman Awang:
Berburu ke padang datar
Dapat rusa belang kaki
Berguru kepala ajar
Ibarat bunga kembang tak jadi
(dedikasi kepada Hari Guru dan guruku tercinta)
Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum jadi dewasa.
Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.
Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.
Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.
Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulangi ilmu
Panggilan keramat 'cikgu' kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.
21. Kebahagiaan terletak pada kemenangan memerangi hawa nafsu dan menahan kehendak yang berlebih-lebihan. ( Imam Al-Ghazali
22. Orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa. (pepatah Melayu)
23. Bahasa tidak boleh dijual beli. (peribahasa).
24. Buat baik berpada-pada,buat jahat jangan sekali. (peribahasa)
25.Sifat baik ialah tidak pernah putus- asa dan tidak pernah gentar. (Marsekal Foch).
26 .Kalau kail panjang sejengkal ,jangan lautan hendak diduga. (peribahasa Melayu)
27. Kalau kamu tua,beri nasihat dan jika kamu muda,terimalah nasihat.(peribahsa China).
28. Kalau engakau disuruh pilih,tentu engkau memilih.(peribahasa Arab).
29. Kalau takut mati jangan hidup.(Mahatma Gandhi).
30. Bercita-cita tanpa usaha bukan cita-cita tapi angan-angan.-pepatah
31. Orang yang mempunyai cita-cita selalu memperoleh kemajuan di dalam hidupnya.
32.Cita-cita membuatkan manusia mengharapkan sesuatu yang lebih sempurna.
33. Masa itu umpama pedang.Jika kamu tidak menggunakannya,masa akan memancung kamu.
34. Bertannguh itu pencuri masa(peribahasa Arab)
35.Masa itu umpama air pasang surut,tiada siapa yang dapat menahannya.
36. Orang yang berakal tetapi tidak mempunyai adab, seumpama pahlawan yang tiada senjata.
37. Pena lebih berkuasa daripada pedang."-sukarno
38. "Berikan kepadaku sepuluh orang pemuda, akan aku bikin sebuah gunung berpindah." Kalimat itu merupakan retorika Bung Karno yang menggambarkan dahsyatnya potensi pemuda
39.Pepatah Inggeris ada menyebut, ‘kita adalah apa yang kita makan’.
40. kita adalah apa yang kita makan’ sama seperti yang Nabi Muhammad SAW sebut. Penyakit datang dari perut, yang bermaksud jika kita tidak mengawal makan minum, kita terdedah kepada penyakit.
41.Nabi berpesan, ‘jangan kamu makan melainkan kamu lapar dan bila kamu makan, jangan sampai kenyang’.
42.Di mana ada kemahuan di situ ada jalan (pepatah)
43.Lintah darat (simpulan bahasa)
44.   Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh (ungkapan semasa)
45.Bagai aur dengan tebing (perumpamaan)
46.Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik
      negeri sendiri (pepatah)     
47.Jauh perjalanan luas pengalaman (pepatah)
48.Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing (pepatah)
49.Hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah (pepatah)
50.Bukit sama didaki, lurah sama dituruni (bidalan)
51.Kacang lupakan kulit (simpulan bahasa)
52.Di mana bumi dipijak, di situlah langit dijunjung (pepatah)
53.Masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak
54. Ibarat telur sesangkak, pecah sebiji, pecah semua (perumpamaan)
55.Berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian
56. Kalau tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya (pepatah)
57. Rajin dan usaha tangga kejayaan
58 Peluang keemasan (simpulan bahasa)
59.Yang bulat tidak akan datang menggolek, yang pipih tidak datang
       melayang (pepatah)
60.Sedikit-sedikit, lama-lama jadi bukit (bidalan)
61. Bak cendawan tumbuh selepas hujan (perumpamaan)
62. Memerah otak (simpulan bahasa)
63. Mencari jalan (simpulan bahasa)
64. Bulat air kerana pembetung, bulat kata kerana muafakat (pepatah)
65.Biar mati anak, jangan mati adat (bidalan)
66.Sediakan payung sebelum hujan (bidalan)
67.Tulang belakang
68.Genggam bara api biar sampai jadi arang
69.Melentur buluh biarlah dari rebungnya
70.Duduk sama rendah, berdiri sama tinggi
71.Seperti lembu dicucuk hidung
72.Dayung sudah di tangan, perahu sudah di air
73.Tak lapuk dek hujan dan tak lekang dek panas
74.Kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai
75.Indah khabar daripada rupa
76.Yang kita kejar tak dapat, yang kita kendong pula berciciran
77. Sudah terang lagi bersuluh
78..duri dalam daging
79.Akar umbi
80.api dalam sekam
81.tepuk dada tanya selera
82.jika tiada angin masakan pokok bergoyang
83.bagai enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing

84.Pepatah Arab pula menyebut mendidik anak ketika kecil umpama mengukir di 
atas batu, mendidik ketika anak dewasa mengukir di atas air.

85.anak umpama kain putih, ibu bapa adalah pencoraknya
86.bapa borek anak rintik
87.bagaimana acuan begitulah kuihnya
88.bagaimana contoh begitulah gubahannya
89.bagaimana ditanam, begitulah dituai
90.bagaimana rupa begitulah bayangnya 
91Rasulullah S.A.W pernah bersabda bermaksud;

"Setiap anak dilahirkan secara fitrah, kedua-dua ibu bapanya yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
92.Firman Allah dalam surahAl-’Alaq ayat 1-5:
 Maksudnya: ‘Bacalah (Wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan sekalian makhluk, Dia menciptakan manusia daripada sebuku darah beku, bacalah dan tuhanMu yang Maha Pemurah, yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.
-wahyu yang pertama ini adalah perintah Allah yang dituju kepada nabi Muhammad SAW dan umat manusia seluruhnya. A yat ini menunjukkan bahawa membaca, menulis dan mencari ilmu pengetahuan adalah kewajipan yang wajib dilaksanakannya
93.Membaca jambatan ilmu
94.Bangsa membaca bangsa Berjaya
95."Ciri orang yang beradab ialah dia sangat rajin dan suka belajar, dia tidak malu belajar daripada orang yang berkedudukan lebih rendah darinya" ~ Confucius
96.PEPATAH Cina ada menyatakan bahawa yang menggerakkan tubuh badan bukanlah kaki tetapi sebenarnya minda dan fikiran.

97.PEMIKIR tersohor, Descartes menekankan bahawa membaca buku bermutu itu ibarat ‘berdialog’ dengan orang-orang hebat atau pemikir-pemikir besar. Bahkan, buku dapat mempertemukan dan menghubungkan dunia masa silam dengan dunia pembaca masa ini.
98.Tahukah anda berapa judul buku yang menyaksikan matahari setiap hari? Setiap 30 saat, setiap hari, sekitar 4000 buku baru diterbitkan di seluruh dunia. Ini bermakna, pada setiap tahun, sekitar 1.5 juta judul baru menemui pembaca. Sejak mesin Gutenberg dicipta pada 1450, sebanyak 50 juta judul buku telah diterbitkan di planet bumi. Oleh itu, jika anda berhasrat untuk membaca semua buku itu, anda perlu hidup 250,000 tahun! Malah, kalau pun anda hanya membaca judulnya sahaja, anda memerlukan masa selama 15 tahun!
99.Erasmus Mundus, seorang tokoh akademik terkenal pernah berkata, ‘‘When I have money, I buy books. If any is left, I buy food.’’.
100.Apabila mati seseorang anak Adam, terputuslah amalannya kecuali tiga perkara,sedekah jariah,ilmu yang diambil orang manfaatnya dan anak yang soleh mendoakannya.- Maksud hadis
101.Bertannguh itu pencuri masa(peribahasa Arab)
102.Masa itu umpama air pasang surut,tiada siapa yang dapat menahannya.
103.Masa dihargai,janji ditepati.(pepatah Melayu).
        

14 comments:

Laman Guru Cemerlang

Kecekapan Berbahasa Guru Bahasa Melayu Dalam abad ke-21 ini, setiap guru Bahasa Melayu sama ada yang mengajar di peringkat sekolah rendah, sekolah menengah mahu pun di institusi pengajian tinggi seharusnya memiliki kecekapan berbahasa yang baik. Selain empat kemahiran asas yang diberi penekanan dalam melahirkan pelajar yang seimbang dari sgei kemahiran berbahasa, guru-guru Bahasa Melayu juga perlu menguasai kecekapan berbahasa antaranya seperti berikut:  Kecekapan berkomunikasi  Kecekapan berhujah dan membidas  Kecekapan berbincang dan mengulas  Kecekapan menyoal  Kecekapan menyatakan dan menghuraikan ilmu pengetahuan dan pendapat  Kecekapan membaca, memahami dan merumus teks  Kecekapan menganalisis dan mentafsir maklumat  Kecekapan membaca dan menaakul pelbagai bahan  Kecekapan membina ayat  Kecekapan menulis Guru-guru Bahasa Melayu dalam abad ke-21 perlu mempunyai tahap pengetahuan isi kandungan Bahasa Melayu yang baik. Perkembangan terkini dalam kurikulum pendidikan Bahasa Melayu sewajar diketahui oleh setiap guru. Antara pengetahuan isi kandungan Bahasa Melayu yang perlu difokuskan ialah:  Kesediaan guru Bahasa Melayu untuk menyampaikan bahan pengajaran merupakan perkara terpenting dalam pengendalian sesi pengajaran dan pembelajaran. Hal ini bermakna pengetahuan guru Bahasa Melayu tentang isi kandungan Bahasa Melayu merupakan kesediaan terpenting untuk memastikan keberkesanan pengajarannya.  Pengetahuan substantif, iaitu pengetahuan tentang apa yang ada dalam fakta atau konsep yang digunakan untuk menyusun idea dan maklumat tentang sesuatu tajuk dalam mata pelajaran Bahasa Melayu berkenaan. Hal ini bermakna setiap guru Bahasa Melayu seharusnya memiliki pengetahuan substantif ini, terutamanya bagi tajuk-tajuk yang melibatkan isu-isu semasa.  Pengetahuan sintaktik, iaitu pengetahuan tentang cara bagaimana sesuatu perkara itu dibentuk dan dihasilkan berdasarkan prosedur, kaedah dan proses yang melaluinya, sesuatu kebenaran dan pengetahuan baru dapat dibina. Hal ini bermakna setiap guru Bahasa Melayu perlu mengukuhkan kefahaman konseptual pelajar dengan menggunakan contoh, analogi, hujah secara logikal dan berhujah menggunakan asas fakta yang tepat mengikut tahap pemikiran pelajar.  Penguasaan ilmu, iaitu setiap guru Bahasa Melayu perlu menguasai ilmu tatabahasa dan ilmu pedagogi Bahasa Melayu. Pengetahuan isi kandungan subjek yang berkaitan dengan sukatan, sama ada secara langsung atau tidak secara langsung merupakan faktor penentu kefahaman pelajar terhadap apa yang diajarkan oleh guru Bahasa Melayu berkenaan. Hal ini bermakna tanpa menguasai ilmu Bahasa 5 Seminar Bahasa Melayu 2011 Melayu, boleh mengganggu pemahaman dan pengetahuan pelajar tentang tajuk yang dipelajari. Rumusannya, tahap keberkesanan pengajaran guru Bahasa Melayu banyak bergantung kepada pengetahuan isi kandungan subjek dan kemampuan guru mengurus masa untuk dimanfaatkan sepenuhnya dalam pengajaran. Pengetahuan isi kandungan Bahasa Melayu yang baik juga membantu guru merancang pengajaran harian, mingguan dan bulanan secara sistematik dan bertulis. Pengetahuan pedagogi mengajar bermaksud setiap guru perlu mempunyai pelbagai pengetahuan berkaitan pedagogi mengajar. Dalam konteks pendidikan Bahasa Melayu, setiap guru Bahasa Melayu sewajarnya memahami dan menguasai pelbagai kemahiran mengajar/pedagogi terkini yang melibatkan kaedah, pendekatan, teknik dan strategi mengajar Bahasa Melayu. Dalam pengajaran, seharusnya pelajar merasai dan dapat memahami bahawa guru Bahasa Melayu mereka seharusnya lebih mahir dan lebih mengetahui sesuatu tajuk yang dibincangkan berbanding pelajar. Hal ini boleh dilihat antara lain melalui pedagogi mengajar yang guru gunakan.  Pendekatan pengajaran: Dalam konteks pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu, terdapat banyak pendekatan pengajaran yang boleh digunakan di dalam bilik darjah. Selalunya guru-guru Bahasa Melayu akan menggunakan pendekatan konvensional dan tradisi yang sudah biasa digunakan dalam pengajaran seperti deduktik, induktik dan komunikatif. Kini sepatutnya guru-guru Bahasa Melayu perlu meneroka kepada pendekatan pengajaran terkini dan sesuai dengan tahap kognitif, kepelbagaian pelajar, kesesuaian tajuk yang diajar dan sebagainya. Antara pendekatan terkini yang boleh digunakan ialah pendekatan masteri, kontekstual, konstruktif, koperatif, kolaboratif, penyebatian kemahiran, penggabungjalinan pelbagai displin ilmu dan pembelajaran berasaskan masalah.  Kaedah pengajaran: Terdapat banyak kaedah pengajaran dan pembelajaran yang sewajarnya setiap guru Bahasa Melayu mengetahui dan menguasainya. Di dalam kelas kepelbagaian pelajar, kaedah mengajar berpusat pelajar seharusnya diberi penekanan oleh guru Bahasa Melayu. Antaranya ialah kaedah perbincangan, main peranan, penyelesaian masalah, pembelajaran atas talian, inkuiri, sumbang saran 6 Seminar Bahasa Melayu 2011 dan sebagainya. Kaedah pengajaran yang banyak berpusatkan guru dan bahan tidak digalakkan digunakan oleh guru.  Teknik pengajaran: Teknik pengajaran adalah perincian daripada penggunaan sesuatu kaedah yang digunakan. Teknik pengajaran lebih kepada pelaksanaan bagaimana sesuatu kaedah pengajaran itu dapat dilaksanakan dalam sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran. Teknik pengajaran merupakan kemahiran guru dalam mengelola dan melaksanakan kaedah mengajar dalam sesuatu aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Antara teknik mengajar yang biasa digunakan ialah teknik bercerita, bersyarah, perbincangan, demonstrasi, latih tubi, penyoalan, sumbang saran dan permainan. Tujuan menggunakan pelbagai teknik mengajar dalam situasi pengajaran adalah untuk menarik minat pelajar, mengekalkan perhatian serta membangkitkan rasa ingin tahu pelajar supaya mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran. Teknik-teknik pengajaran adalah kemahiran atau perkara-perkara khusus yang terdapat dalam sesuatu kaedah. Jika seseorang guru itu tidak dapat menguasai teknik-teknik yang ada pada sesuatu kaedah, maka kemungkinan besar matlamat kaedah itu akan tidak berhasil.  Strategi pengajaran: Peranan strategi pengajaran adalah lebih penting lagi jika kita mengajar pelajar-pelajar yang berbeza dari segi kebolehan, pencapaian, kecenderungan serta minat yang berbeza-beza. Kita perlu rancangkan pendekatan dan kaedah yang digunakan untuk mengajar kumpulan-kumpulan yang berbeza-beza itu. Contohnya, di dalam bilik darjah yang pelbagai tahap pencapaian, guru perlu memikirkan strategi pengajaran yang terdiri daripada pelbagai kaedah mengajar untuk memenuhi keperluan semua kumpulan. Di samping itu, setiap bilik darjah mempunyai halangan serta rintangan-rintangan yang tersendiri seperti keadaan fizikal, kemudahan bilik darjah, nilai, norma serta latar belakang sekolah dan pelajar. Lantaran itu, seseorang guru bukan sahaja mesti menguasai berbagai-bagai kaedah mengajar tetapi yang lebih penting lagi ialah bagaimana mengintegrasikan serta menyusun kaedah-kaedah itu untuk membentuk strategi pengajaran dan pembelajaran yang paling berkesan dalam pengajarannya.