SELAMAT DATANG KE BLOG CIKGU TUM DAN MARI BELAJAR BAHASA MELAYU BERSAMA-SAMA SAYA! TERIMA KASIH.

”Selamat Datang ke Blog Saya dan Mari Belajar Bahasa Melayu”

Bersama-sama memartabatkan Bahasa Melayu dan memperkasa Bahasa Inggeris

Monday, 27 October 2014

cadangan isu karangan spm 2014

ISU  KARANGAN
CADANGAN ISI
FRASA/UNGKAPAN MENARIK
FORMAT/PW
CARA-CARA SAYA/REMAJA MENGAMALKAN JIMAT CERMAT.







1. membeli barang yang perlu sahaja – kitar semula
2. membawa bekalan ke sekolah
3. membantu keluarga berjimat cermat- membantu keluarga menanam sayur-sayuran di sekeliling rumah
4. mengelakkan pembaziran – menggunakan barangan dengan cermat dan membeli mengikut keperluan
5. menabung wang untuk digunakan semasa diperlukan
6. mengamalkan makan di rumah
7. menggunakan air dan eletrik dengan cermat
Kita perlu mengorak langkah
Komitmen menyeluruh daripada saya/remaja
Masa depan menjanjikan cabaran di luar jangkaan
Saya tidak seharusnya menjadi masyarakat yang naïf dengan dunia materialistik yang melalaikan
Menagih komitmen dan pengertian serius daripada saya/remaja
Mempertingkat dan memperteguh pemahaman
Mendepani masa depan yang tidak menentu
Mengamalkan sikap dan perwatakan yang murni
Perlu dibaja kembali
Budaya dan amalan harian
Perdana
Prakarsa
Rutin harian
Tidak menunjukkan sikap evasif

Air pun ada pasang surutnya
Bumi mana yang tidak ditimpa  hujan laut mana yang tidak bergelora
Langit tidak selalu cerah
Sudah terang lagi bersuluh

Air mudik sungai semua teluk diranai(orang yang boros akan berbelanja tanpa perhitungan
Air digenggam  tidak tiris.
Alah bias tegal biasa
Alah membeli menang memakai
Berakit -rakit ke hulu, berenang-renangke tepian, bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian.

Kata orang tua-tua, beringat sebelum kena, berjimat sebelum habis.

Sediakan payung sebelum hujan
Malang tidak berbau
PWP
Sedasarwasa ini sering meniti dari bibir ke bibir umat manusia di segenap empat penjuru dunia ini tentang isu …
Era pascaperindustrian dan pascaglobalisasi yang serba mencabar akal dan minda kita telah ….
Dasawarsa ini,.
Dalam dunia yang dilingkari kemajuan sains dan teknologi ini …
Sejak dua dan tiga dekad kebelakangan ini memang kita dapat menyaksikan …
Sejak akhir-akhir ini
Sebelum saya membicarakan tajuk ini dengan lebih lanjut
Dalam alaf moden ini
Dalam era globalisasi Ini
Dalam  era kontemporari yang penuh Konkurensi Ini
Dalam menempuh pawana globalisasi ini




PWAAP
Oleh itu, kebaikan dan keburukan yang mewarnai fokus perbincangan akan dihuraikan dengan terperinci demi kebaikan bersama.
Sebagai memperkukuhkan lagi penyataan tersebut, punca-punca yang menunjangi masalah ini perlu diperincikan demi kebaikan bersama.
Usaha pasti akan membuahkan hasil kalau pelbagai langkah yang efektif dan drastik dilakukan segera untuk mengatasi masalah yang sudah bersarang lama di negara kita ini.
Setelah meneliti dan mengkaji sehingga ke akar umbi, saya bersetuju dengan pendapat yang menyatakan …….
Tiada ubat yang tiada penawarnya, maka langkah-langkah yang konkrit, sistematik dan pragmatik harus dijalankan secara berterusan agar masalah ini boleh dibasmi hingga ke akar umbi.

PWAT
Antaranya…
. Faktor perdana/dominan yang menjadi punca utama menyebabkan

Suatu hakikat yang tidak boleh dikesampingkan ialah …

· Pada hemat saya …
· Pada pandangan saya …
  Di samping itu
· Pada realitinya, memang tidak dapat dinafikan bahawa …
· Sebagaimana yang kita ketahui
· Sebagaimana yang kita maklumi
Sementelahan itu pula

Jika kita telusuri

Bertitik tolah daripada manifestasi tersebut

Jika kita tinjau daripada perspektif

PERANAN KELUARGA DALAM MENJAMIN KESELAMATAN ANAK-ANAK
1. Sentiasa bersama anak-anak ketika mereka beriadah/berekreasi (taman permainan, padang dan sebagainya)
2. Memberi didikan kepada anak-anak tentang keselamatan diri
3. Melengkapkan anak-anak dengan ilmu /seni mempertahan diri (silat, taekwando dan lain-lain)
4. Memberi sepenuh perhatian dan kasih sayang kepada anak-anak supaya mereka berasa disayangi, dihargai dan selamat- tidak mengabaikan anak-anak
5. Tidak lalai dalam menjaga keselamatan anak-anak
6. Melaporkan kepada pihak berkuasa jika didapati ada perkara yang mencurigakan
7. Memantau pergerakan/aktiviti anak-anak sama ada bersama rakan, di sekolah , beraktiviti di luar dan sebagainya




Jika kita bersedia memerah minda dan berikhtar berhempas pulas, jalan penyelesaian yang berkesan tentu ada dan tentu bukan satu sahaja kerana di mana ada kemahuan, di situ ada jalan
Ibu bapa perlu mengorak langkah
Komitmen menyeluruh daripada ahli keluarga
Masa depan menjanjikan cabaran di luar jangkaan
Ibu bapa tidak seharusnya menjadi masyarakat yang naïf dengan dunia materialistik yang melalaikan
Menagih komitmen dan pengertian serius daripada ahli keluarga
Mempertingkat dan memperteguh pemahaman
Mendepani masa depan yang tidak menentu
Mengamalkan sikap dan perwatakan yang murni
Perlu dibaja kembali
Budaya dan amalan harian
Perdana
Prakarsa
Rutin harian
Tidak menunjukkan sikap evasif
Tepuk dada tanya selera
Sudah terang lagi bersuluh
Ibu bapa memainkan peranan yang signifikan/vital
Sudah terhantuk baru terngadah
Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna
Rumahku Syurgaku
PIDATO -“PERANAN IBU BAPA UNTUK MENANGANI GEJALA SOSIAL DALAM KALANGAN REMAJA
Memberikan didikan agama yang sempurna dan mencukupi
-Memberikan didikan akhlak/ilmu dunia yang sempuma
-Membentuk jati diri anak,mengenali potensi anak/remaja
. Menggalakkan anak/remaja terlibat dalam program komuniti/sekolah/Kawalan Rukun Tetangga (KRT)/JKKK
-Menjadi contoh kepada anak-anak
-Memberikan kasih sayang kepada anak/remaja
Ibu bapa memainkan peranan yang signifikan/vital
Ibu bapa perlu mengorak langkah
Komitmen menyeluruh daripada ibu bapa
Menagih komitmen dan pengertian serius daripada ibu bapa
Mempertingkat dan memperteguh pemahaman
Mendepani masa depan yang tidak menentu
Mengamalkan sikap dan perwatakan yang murni
Perlu dibaja kembali
Budaya dan amalan harian
Perdana
Prakarsa
Rutin harian
Tidak menunjukkan sikap evasif
Tepuk dada tanya selera
Sudah terang lagi bersuluh
Sudah menjadi lumrah hidup manusia, anak-anak sememangnya akan memperhatikan dan meniru gerak tari ibu bapanya
Jika sumbang gerak tari ibu bapanya maka sumbanglah juga gerak tari mereka
suri teladan  
ibu bapa yang akan menggilap dan mencanainya sehingga menjadi berlian yang indah dan berkilat
bagaimana acuan begitulah kuihnya
ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi.
ketam mengajar anaknya berjalan lurus, sedangkan dirinya berjalan senget
berumur setahun jagung dan berdarah setampuk pinang
alah bisa tegal biasa
melentur buluh biarlah daripada rebungnya
Ibu bapa tidak sewajarnya membiarkan anak-anak mereka seperti layang-layang terputus talinya

Jika kita bersedia memerah minda dan berikhtar berhempas pulas, jalan penyelesaian yang berkesan tentu ada dan tentu bukan satu sahaja kerana di mana ada kemahuan, di situ ada jalan. 






PWAH
Hal ini dikatakan demikian kerana

 Hal ini ini ada kaitannya dengan

Hal ini berlaku disebabkan
· Hal ini penting dalam/bagi
· Hal ini serupa dengan
· Hal yang serupa berlaku apabila
· Hal ini disebabkan
· Hal  ini membuktikan bahawa
· Hal ini menggambarkan bahawa
· Hal ini secara tidak langsung akan
· Hal ini meninggalkan kesan kerana
· Hal ini tentu sekali membuatkan
· Jadi kita perlu
· Jadi kita hendaklah
· Keadaan ini tentunya
· Lantaran itu sehingga kini
· Kesemua ini menyumbang kepada
· Kita mengakui hakikat bahawa

Lantaran itu

Pada masa yang sama

Sebaliknya


PERSEDIAAN-PERSEDIAAN YANG ANDA LAKUKAN SEBELUM MENJELANG
NYA MUSIM PEPERIKSAAN AWAM.
a) Saya akan menetapkan visi atau matlamat untuk memperoleh keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan
SPM, iaitu 10A+.
- Bagi saya,dengan adanya visi tersebut, saya seolah-olah bersemangat untuk belajar setelah membaca visi
yang saya buat.
- Visi tersebut seolah-olah menjadi pendorong dan pembakar semangat saya selain kedua-dua ibu bapa saya.
- Saya akan membuat dan menghias visi tersebut.
- Kemudian, tampalkan di dalam bilik tempat yang selalu saya ulang kaji pelajaran.
- Saya akan membaca visi saudari setiap kali mahu belajar.
b) Merancang waktu belajar/ menguruskan masa dengan efesien
- sangat penting supaya saya dapat belajar secara sistematik & terancang
- mengelakkan belajar pada saat-saat akhir
- jadual yang disediakan mengambil kira waktu belajar di sekolah, masa menyiapkan kerja sekolah, rehat,
ulang kaji termasuklah hujung minggu.
c) Membuat ulang kaji
- ulang kaji secara konsisten
- menyiapkan diri dengan input & malulmat tambahan
- ulang kaji semua mata pelajaran, bab demi bab
- membuat nota ringkas supaya tidak cemas
- pilih tempat untuk ulang kaji yg kondusif spy boleh belajar dgn tenang & fokus
- tidak membuat ulang kaji di tempat bising spt di hadapa televisyen
- ulang kaji secara berkumpulan atau individu
d) Mengamalkan pemakanan yang sihat & berkhasiat/seimbang
- Makanan berkhasiat penting untuk memberikan tenaga & menguatkan memori
- mengambil makanan yang kaya dengan karbohidrat, protein, vitamin, pelawas dan pelbagai nutrien lain.
- banyakkan makan buah-buahan
- dapat meningkatkan keimunan badan melawan penyakit.
- Banyakkan minum air kosong kerana air kosong akan membekalkan oksigen kepada otak dan tubuh.
- Air kosong juga dapat mengekalkan suhu badan.
- Mengambil makanan yang dapat merangsang otak seperti kismis, kurma,madu lebah.
- Jangan makan makanan yang pedas dan masam. Makanan yang masam dapat melemahkan daya pemikiran.
- Pengambilan makanan yang sihat & seimbang dapat mengurangkan stres, mencerdaskan minda &
mencergaskan fizikal untuk belajar
e) Persediaan mental & rohani
- berfikiran positif
- mempunyai semangat juang yang tinggi untuk belajar
- tidak mudah putus asa jika ada mata pelajaran yang susah & sukar difahami
- persediaan rohani penting utk mendapatkan ketenangan.
- amalan mengikut agama masing-masing dijalankan : Islam/Muslim: membaca al-Quran, solat lima waktu,berdoa- menghormati guru-guru, mentaati ibu bapa & melakukan aktiviti kebajikan
f) Menjaga keselamatan diri
- Keselamatan diri perlu dijaga dengan sebaiknya.
- Menjauhkan diri daripada aktiviti lasak yang membawa kepada kecelakaan.Elakkan diri daripada sebarang kecederaan.
- Saya tidak mahu mengambil peperiksaan di dalam wad di hospital.
- Memanglah kemalangan tidak pernah diundang, tetapi sekiranya kita tidak berhati-hati kita sebenarnya
mendedahkan diri kepada pelbagai kemungkinan.
- Dalam musim menjelangnya peperiksaan, lebihkan masa berada di rumah

Jika kita bersedia memerah minda dan berikhtar berhempas pulas,
Saya tidak akan menopang dagu
/bersikap tunggu dan lihat
Sediakan payung sebelum hujan
Sudah terhantuk baru terngadah
Nasi sudah menjadi bubur
Sesal dahulu pendapatan sesal kemudian tidak berguna
ahli bijak pandai ada menjelaskan, sesiapa yang gagal merancang, sebenarnya mereka merancang untuk gagal.
Istiqamah dengan prakarsa.
Genggam bara api baiar sampai menjadi arang.
Ilmu itu penyuluh hidup
Sibuta kehilangan tongkat
Alvin Toffler menegaskan, ilmu itu ibarat kuasa
Masa itu emas
Masa ibarat pedang
Konsisten
Alah bisa tegal biasa
Sudah terang lagi bersuluh
Tepuk dada tanya selera
“Man jadda wa jada” ialah pepatah Arab yang maksudnya dalam bahasa Melayu ialah "sesiapa yang berusaha, dia akan berjaya." Sememangnya sesiapa sahaja yang melakukan sesuatu, hendaklah dengan bersungguh-sungguh, dan insya.Allah kejayaan menjadi hasilnya.
Pepatah Arab mengatakan; sabar itu anak kunci kejayaan
Ilmu itu lebih baik daripada harta. Ilmu menjaga kau dan engkau menjaga harta. Harta itu kurang apabila dibelanjakan tetapi ilmu bertambah apabila dibelanjakan-Saidaina Ali bin Abi Talib
Menyimpang seinci,rugi seribu batu-Pepatah Cina
Kejayaan tidak datang kepada manusia yang leka-Charles Cahier
Bercita-cita tanpa usaha bukan cita-cita tapi angan-angan.-pepatah
Bertangguh itu pencuri masa(peribahasa Arab) 
Kalau tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya
Yang bulat tidak akan datang menggolek, yang pipih tidak datang melayang
Ciri orang yang beradab ialah dia sangat rajin dan suka belajar, dia tidak malu belajar daripada orang yang berkedudukan lebih rendah darinya" ~ Confucius


USAHA PELBAGAI PIHAK MENINGKAT
KAN MUTU PERKHIDMATAN AWAM

Kerajaan / Kementerian Pengangkutan
 -Menubuhkan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) , Suruhanjaya Pengangkutan  
    Awam Udara (SPAIJ), Suruhanjaya Pengangkutan Awam Laut (SPAL) untuk memantau    
    pengangkutan awam
 -Menambahkan bajet untuk menaik taraf prasarana pengangkutan awam
 -Pemantauan kenderaan lebih kerap
  -BRIM, Tayar 1 Malaysia, Teksi 1 Malaysia

-Keluarga
-ibu bapa menggalakkan anak-anak menggunakan pengangkutan awam .
 -Memberikan penerangan tentang keistimewaan menggunakan pengangkutan
  awam
 -Memberikan cadangan kepada pengusaha pengangkutan awam untuk
meningkatkan kualiti pengangkutan awam
.
-Swasta/masyarakat
- MAS, AIR ASIA, KTM , LRT, SINARAN, Menggunakan kenderaan berteknologi tinggi, baharu dan selesa. Mengutamakan keselamatan penumpang
-Media massa - akhbar radio TV, ICT - kempen tentang kualiti dan penggunaan
pengangkutan awam.
Jika kita bersedia memerah minda dan berikhtar berhempas pulas, jalan penyelesaian yang berkesan tentu ada dan tentu bukan satu sahaja kerana di mana ada kemahuan, di situ ada jalan
melepaskan batuk di tangga
Tepuk dada tanya selera
Sudah terang lagi bersuluh

PWAC
Sebagai contoh

Biar kita lihat

 Biar kita ambil contoh

 Bagi membuktikan perkara ini,

Contoh yang boleh diketengahkan ialah

Sebagai analoginya,

Contoh yang ketara yang paling dekat dengan kita ialah
  Ghalibnya/lazimnya

Berdasarkan perangkaan terkini yang diperoleh didapati sebanyak

Bukti yang jelas dan terkini yang berkaitan dengan perkara ini menunjukkan

· Statistik yang sahih lagi tepat telah menunjukkan bahawa

KEPENTINGAN PUISI TRDISIONAL KEPADA MASYARAKAT.


Kepentingan puisi kepada masyarakat
-Menjayakan majlis rasmi - perasmian/ucapan/pertandingan
-Menjayakan majlis tidak rasmi, perkahwinan/peminangan
-Menyampaikan mesej
-Sumber hiburan/riadah


PWAP
Tegasnya.
 Realitinya
 Pada hakikatnya,
 Izhar,
 Jelaslah
 Ikhtisarnya
 Ironinya
 Tuntasnya
 Oleh itu,




CARA MENGHARGAI IBU BAPA
a. Menghormati ibu sepanjang masa
b. berdoa
c. menghantar ibu tunaikan fardu haji/umrah
d. sentiasa menghubungi ibu jikalau berjauhan
e. menziarahi ibu apabila ada waktu terluang




PWAK
Intihanya,
Sebagai menggulung segala yang telah diperkatakan di atas
Konklusinya
Natijahnya
Sebagai penutup bicara akhir
Sebagai penghias bicara akhir
Akhir kalam
Akhirulkalam

Akhir kata, sambutlah salam anakanda/ dari kejauhan dan semoga ..(SURAT TAK RASMI).
Sebelum mengundur diri terimalah serangkap pantun daripada kami ... (CERAMAH/SYARAHAN/PIDATO/UCAPAN)
Saya sudahi …….ini dengan ...
(CERAMAH/SYARAHAN/PIDATO/UCAPAN)

SIKAP PENGGUNA SENDIRI MENJADI PUNCA KEMALANGAN JALAN RAYA
a.Tidak memeriksa kenderaan secara berkala
b. mengantuk
c. mabuk
d. tidak mematuhi peraturan dan papan tanda
e. penggunaan telefon bimbit semasa memandu
f. menjadikan jalan raya sebagai medan perlumbaan
g. Panas baran/pantang dicabar

Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna.”
melepaskan batuk di tangga
Tepuk dada tanya selera
seperti api dalam sekam
Bagai duri dalam daging
sediakan payung sebelum hujan
Biar lambat asalkan selamat
Sudah terang lagi bersuluh
Mencurah air ke daun keladi
Bagai enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing
Masuk telinga kiri keluar telinga kanan
Pandu cermat jiwa selamat
Berhati-hati di jalan raya
Ingat orang tersayang


PELAKSANAAN SEKOLAH SELAMAT
a. Pelajar rasa selamat
b. Pelajar rasa dihargai dan disayangi
c. Ibu bapa tidak risau
d. Mengurangkan masalah buli
e. Wujud perasaan sayang kepada sekolah
f. Mewujudkan perasaan kepunyaan sekolah

- Sekolahku Syurgaku
- Datang dengan harapan, pulang degan
  kejayaan
- Sekolah rumah kedua
















FAEDAH-FAEDAH DASAR 1MURID 1SUKAN
Menyihatkan tubuh badan dan mencerdaskan otak
Mengeratkan silaturahim antara pelajar dan guru
Mendalami  ilmu sains sukan
Membentuk disiplin diri
Mempupuk perpaduan antara pelajar berbilang kaum
Mengharumkan nama sekolah hingga ke peringkat tinggi



PIDATO TANGGUNGJAWAB IBU BAPA MEMUPUK SEMANGAT PATRIOTIK DALAM KALANGAN ANAK-ANAK
Menjelaskan kepada anak-anak peri pentingnya semangat patriotik
Membawa anak-anak ke tempat bersejarah
Menyediakan buku-buku/bahan bacaan/visual yang berkaitan sejarah kenegaraan
Menceritakan jasa/pengalaman tokoh-tokoh pemuimpin /pejuang kemerdekaan
Menggalakkan anak-anak menyertai aktiviti semangat patriotik
Jika kita bersedia memerah minda dan berikhtar berhempas pulas, jalan penyelesaian yang berkesan tentu ada dan tentu bukan satu sahaja kerana di mana ada kemahuan, di situ ada jalan

Ibu bapa memainkan peranan yang signifikan/vital
Menagih komitmen dan pengertian serius daripada ibu bapa
Mempertingkat dan memperteguh pemahaman
Mengamalkan sikap dan perwatakan yang murni
Perlu dibaja kembali
Budaya dan amalan harian
Perdana
Prakarsa
Rutin harian
Tidak menunjukkan sikap evasif
Tepuk dada tanya selera
Sudah terang lagi bersuluh
Sudah menjadi lumrah hidup manusia, anak-anak sememangnya akan memperhatikan dan meniru gerak tari ibu bapanya
Jika sumbang gerak tari ibu bapanya maka sumbanglah juga gerak tari mereka
suri teladan  
ibu bapa yang akan menggilap dan mencanainya sehingga menjadi berlian yang indah dan berkilat
bagaimana acuan begitulah kuihnya
ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi.
ketam mengajar anaknya berjalan lurus, sedangkan dirinya berjalan senget
berumur setahun jagung dan berdarah setampuk pinang
alah bisa tegal biasa
melentur buluh biarlah daripada rebungnya
KATA ALUAN
DEFINISI/HURAIAN TAJUK
KATA PENGHADAPAN
PENUTUP PIDATO
FAKTOR LUNTURNYA SEMANGAT KEJIRANAN
Perubahan pola/gaya hidup/kesibukan kerjaya
Kemajuan dalam bidang teknologi
Kurang kesedaran tentang kepentingan hidup berjiran/bersikap individualistik
Jurang status sosioekonomi
Sentimen perkauman yang masih menebal

Enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing


CARA MEMUPUK SEMANGAT KEJIRANAN
Peranan ibu bapa
-Menyuburkan semangat kejiranan dalam kalangan anak-anak sejak kecil
-Membawa/menggalakkan anak-anak menyertai aktiviti kejiranan/gotong-royong/kenduri-kendara.

Peranan anggota masyarakat
-Menganjurkan lebih banyak aktiviti kemasyarakatan di peringkat kawasan kediaman-Rukun Tetangga/Sistem Rondaan Sukarela/Rakan COPS
-Mengamalkan nilai-nilai murni dalam kehidupan bermasyarakat/contoh-saling menziarahi, tolong- menolong

Peranan Kerajaan
-Memperbanyak penganjuran program kemasyarakatan
Di peringkat kebangsaan seperti Majlis Rumah Terbuka.



Jika kita bersedia memerah minda dan berikhtar berhempas pulas, jalan penyelesaian yang berkesan tentu ada dan tentu bukan satu sahaja kerana di mana ada kemahuan, di situ ada jalan

Ibu bapa memainkan peranan yang signifikan/vital
Sudah menjadi lumrah hidup manusia, anak-anak sememangnya akan memperhatikan dan meniru gerak tari ibu bapanya
Jika sumbang gerak tari ibu bapanya maka sumbanglah juga gerak tari mereka
suri teladan  
ibu bapa yang akan menggilap dan mencanainya sehingga menjadi berlian yang indah dan berkilat
bagaimana acuan begitulah kuihnya
ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi.
ketam mengajar anaknya berjalan lurus, sedangkan dirinya berjalan senget
berumur setahun jagung dan berdarah setampuk pinang
alah bisa tegal biasa
melentur buluh biarlah daripada rebungnya
anak-anak ibarat kain putih, ibu bapalah yang mencorakkannya dan menentukan sama ada ingin menjadikan anak-anak mereka Majusi, Nasrani mahupun Yahudi
hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah
seperti aur dengan tebing
berat sama dipikul, ringan sama dijinjing
ke bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni
Sudah terang lagi bersuluh
mulut biar manis, hati biar baik 
bersatu teguh bercerai roboh
Buang yang keruh, ambil yang jernih
Orang berbudi kita berbahasa orang memberi kita merasa
Jiran sepakat membawa berkat
Seikat bagai sirih serumpun bagai serai

CARA-CARA MEMANFAAT
KAN USIA REMAJA
Mengisi masa lapang dengan perkara berfaedah/Program Motivasi/hobi
Mengelakkan diri daripada terjerbak dengan gejala sosial
Melengkapkan diri dengan pengetahuan agama
Menambah ilmu pengetahuan/kemahiran dalam pelbagai bidang
Terlibat dengan aktiviti kesukarelawan



USAHA MEMAJUKAN SEKTOR PERTANIAN
1. Mengusahakan penanaman buah-buahan tempatan secara komersial
2. Menjalankan penyelidikan tentang kesesuaian tanah dengan jenis tanaman (MARDI)
3. Menyediakan kemudahan pinjaman wang, jentera, benih dan khidmat nasihat kepada
sesiapa yang ingin mengusahakan tanaman buah-buahan tempatan.
4. Mempelbagaikan hasil buah-buahan tempatan dan memperluas pasarannya.
5. Meningkatkan keberkesanan kempen tentang buah-buahan tempatan.
6. Mempromosikan buah-buahan tempatan di dalam dan luar negara
Jika kita bersedia memerah minda dan berikhtar berhempas pulas, jalan penyelesaian yang berkesan tentu ada dan tentu bukan satu sahaja kerana di mana ada kemahuan, di situ ada jalan


FAKTOR-FAKTOR PERMAINAN TRADISIONAL DIPINGGIRKAN
-pengaruh media massa
 -kurang galakan daripada ibu bapa
- permainan moden banyak di pasaran
- kurang kempen
-pengaruh persekitaran
-kurang minat terhadap permainan tradisional/membosankan



CARA-CARA MEMPOPULAR
KAN PERMAINAN TRADISIONAL
Peranan ibu bapa
Peranan pihak sekolah
Peranan kerajaan
Peranan massa
Peranan pihak swasta.
Tepuk dada tanya selera
Tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas
di mana ada kemahuan, di situ ada jalan
menyelam sambil minum air.
Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna.
melepaskan batuk di tangga
serampang dua mata
berunding cerdik dengan pandai, faham dua menjadi satu
Sudah terang lagi bersuluh
Hidup segan mati tak mahu
Lain hulu lain parang lain dahulu lain sekarang
Alang-alang berminyak, biar licin
Genggam bara api biar sampai jadi arang


SYARAHAN
“ SEMANGAT KEJIRANAN TERAS KEHARMONIAN MASYARAKAT
-gotong-royong
- rumah terbuka
- ziarah-menziarahi
 - aktiviti riadah
 - Kempen-kempen kejiranan



USAHA MENINGKAT
KAN SEKTOR PELANCONGAN
- kempen tentang pelancongan
- menyediakan pakej pelancongan yang menarik
- sikap masyarakat yang peramah
 - kebersihan dalam negara
-prasarana yang lengkap

Jika kita bersedia memerah minda dan berikhtar berhempas pulas, jalan penyelesaian yang berkesan tentu ada dan tentu bukan satu sahaja kerana di mana ada kemahuan, di situ ada jalan


CARA-CARA UNTUK MENGHARGAI JASA SESEORANG
- memberikan anugerah/sijil/penghargaan
 - dokumentari/filem/drama
 - majlis kesyukuran/kenduri
 - nama jalan/ bangunan
 - doa kesejahteraan orang yang berjasa.


KEPENTINGAN TEKNOLOGI MAKLUMAT KEPADA REMAJA/SAYA
Isi 1:
- Saya/ pelajar menjadikan Teknologi Maklumat sebagai saluran untuk mendapatkan bahan
rujukan dalam pembelajaran.
- Saya dapat memperoleh sumber bacaan luas untuk membantu proses pembelajaran
Isi 2:
- Saya/ pelajar dapat memperoleh maklumat / mengetahui tentang perkembangan dunia luar.
Isi 3:
- Saya/pelajar dapat menambahkan jaringan rakan maya untuk berkomunikasi di samping dapat
mengenali adat dan budaya masing-masing.
Isi 4:
- Saya/pelajar dapat menjimatkan masa pembelajaran kerana Teknologi Maklumat menjadi
alternatif rujukan yang sistematik, cepat, mudah dan efisyen – dunia tanpa sempadan.
Isi 5:
- Saya/pelajar dapat meningkatkan kemahiran dalam bidang Teknologi Maklumat dengan
menggunakan pelbagai gajet – mengelakkan diri dianggap sebagai katak di bawah
tempurung.







PELBAGAI LANGKAH UNTUK MENJADIKAN TEMPAT PELANCONGAN DI MALAYSIA LEBIH
MENARIK.

Isi 1: mengadakan kempen dan iklan
- menyebar luaskan kempen dan iklan ke seluruh dunia tentang keindahan Malaysia melalui
media massa.
- Memperkenalkan tempat-tempat menarik di Malaysia yang masih terpelihara keindahannya
- Menjadikan tahun Melawat Malaysia sebagai acara tahunan
Isi 2 : promosi produk pelancongan
- Mempelbagaikan produk kraftangan sebagai warisan bangsa
- Mewujudkan budaya inovasi dalam meningkatkan kualiti kraftangan sebagai sumber
pendapatan negara
- Mempamerkan menu-menu tempatan (sate, mi, rojak, nasi dagang dll.)
Isi 3 : meningkatkan prasarana atau infrastruktur
- Menyediakan prasarana yang lengkap dan selesa atau mencukupi
- Menaik taraf motel, hotel, rumah tumpangan dan sebagainya sesuai dengan pelancong dan
mampu dibiaya
- Menyediakan tempat rekreasi yang dapat menarik minat pelancong
Isi 4: Mengekalkan budaya dan adat resam
- Malaysia memiliki budaya dan adat resam yang unik kerana mempunyai masyarakat majmuk
- Amalan hidup berhamah dan bersopan santun perlu dipelihara
- Amalan adat dan budaya sesuai dengan budaya timur
- Mengamalkan nilai mesra menerima pelancong asing
- Bijak dan mahir berkomunikasi banyak bahasa
Isi 5: Mengekalkan warisan dan tempat-tempat menarik
- Menjaga tempat-tempat yang berpotensi sebagai tempat rekreasi atau tempat bersejarah
- Contoh tempat bersejarah seperti Melaka dan Pulau Pinang yang dianugerahkan sebagai
Tapak Warisan Dunia.
- Malaysia banyak muzium warisan seperti di Bandar Hilir Melaka, Muzium Sarawak dll
- Warisan ini dikekalkan agar tak lapuk dek hujan tak lekang dek panas

Jika kita bersedia memerah minda dan berikhtar berhempas pulas, jalan penyelesaian yang berkesan tentu ada dan tentu bukan satu sahaja kerana di mana ada kemahuan, di situ ada jalan

tak lapuk dek hujan tak lekang dek panas
tak kenal maka tak cinta

PELBAGAI LANGKAH PERLU DILAKUKAN OLEH TONGGAK KELUARGA UNTUK MELAHIRKAN KELUARGA
PENYAYANG

Isi 1:Ibu bapa menjadi suri teladan kepada anak-anak
- Pembentukan sahsiah anak-anak bermula dari rumah
- Ibu bapa sentiasa bersikap positif, mendampingi anak-anak, meluangkan masa bersama-sama
anak-anak
Isi 2:Ibu bapa memberikan didikan agama sejak kecil
- melentur buluh biarlah dari rebungnya
- Didikan agama akan dapat mengukuhkan jati diri anak-anak
- Hubungan ahli keluarga yang berlandaskan ajaran agama akan menjadi semakin erat
- Agama mendidik ahli keluarga saling hormat-menghormati dan sayang- menyayangi
Isi 3:Ibu bapa perlu menerapkan nilai-nilai murni dalam diri anak-anak
- Perasaan bertolak ansur dan tegur-menegur secara berhemah akan menjadikan sesebuah
keluarga itu harmonis dan tenteram
- Tidak akan ada pergaduhan yang berlaku
- Perselisihan faham yang kecil tidak merebak dan boleh diselesaikan dengan mudah
Isi 4: Ibu bapa perlu menyediakan keperluan asas yang sesuai dengan kehidupan anak-anak.
Anak-anak akan berasa dihargai, disayangi dan diberikan perhatian
Apabila tanggungjawab  asas ini dilakukan oleh ibu bapa akan wujud rasa sayang dan anakanak faham inu bapa sayang dan tidak mengabaikan mereka.
- Justeru, keluarga penyayang akan dapat diwujudkan
Isi 5: Ibu bapa perlu mengamalkan sikap berbuka.
- Mengelakkan anak melabelkan ibu bapa mereka sebagai orang yang tidak memahami jiwa mereka.
- Ibu bapa sekarang harus menjadi rakan kepada anak-anak mereka
- Berkonsi minat dan kebolehan dengan anak-anak.
- Anak-anak diberi peluang berkongsi kegembiraan, kesedihan dengan ibu bapa.
- Anak-anak juga tidak merasakan diri mereka terkongkong kerana memiliki ibu bapa yang
bersifat terbuka.
- Ibu bapa cuba menimbulkan suasana aman damai dalam keluarga dengan cara menyelami dan
mengenali sifat anak-anak

Jika kita bersedia memerah minda dan berikhtar berhempas pulas, jalan penyelesaian yang berkesan tentu ada dan tentu bukan satu sahaja kerana di mana ada kemahuan, di situ ada jalan

Ibu bapa memainkan peranan yang signifikan/vital
Menagih komitmen dan pengertian serius daripada ibu bapa
Mempertingkat dan memperteguh pemahaman
Mengamalkan sikap dan perwatakan yang murni
Perlu dibaja kembali
Budaya dan amalan harian
Perdana
Prakarsa
Rutin harian
Tidak menunjukkan sikap evasif
Tepuk dada tanya selera
Sudah terang lagi bersuluh
Sudah menjadi lumrah hidup manusia, anak-anak sememangnya akan memperhatikan dan meniru gerak tari ibu bapanya
Jika sumbang gerak tari ibu bapanya maka sumbanglah juga gerak tari mereka
suri teladan  
ibu bapa yang akan menggilap dan mencanainya sehingga menjadi berlian yang indah dan berkilat
bagaimana acuan begitulah kuihnya
ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi.
ketam mengajar anaknya berjalan lurus, sedangkan dirinya berjalan senget
berumur setahun jagung dan berdarah setampuk pinang
alah bisa tegal biasa
melentur buluh biarlah daripada rebungnya
Rumahku Syurgaku/‘”Baiti Jannati’ 
Yang Tua Dihormati,Yang Muda diKasihi

anak-anak ibarat kain putih, ibu bapalah yang mencorakkannya dan menentukan sama ada ingin menjadikan anak-anak mereka Majusi, Nasrani mahupun Yahudi

Statistik telah menunjukkan bahawa hampir 90 peratus ibu yang bekerja hanya bercakap dengan anak-anak mereka selama empat minit sehari

Hukama  Arab  pernah mengatakan anak- anak yang kehilangan kasih sayang daripada ibu bapa yang sibuk adalah yatim

yang mana intan,yang mana kaca
Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras. –Hamka

KESAN-KESAN NEGATIF PENGGUNAAN TELEFON BIMBIT DALAM KALANGAN PELAJAR SEKOLAH
1. Mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.
2. Merosakkan penggunaan bahasa Melayu para pelajar.
3. Menimbulkan masalah disiplin di sekolah seperti kecurian dan melihat gambar-gambar
lucah.
4. Membazirkan masa para pelajar kerana asyik bermain permainan di dalam telefon,
sistem pesanan ringkas (sms) dan mendengar lagu-lagu.
5. Memberikan kesan sampingan terhadap penglihatan dan pendengaran para pelajar.
6. Meningkatkan perbelanjaan ibu bapa atau keluarga

Budaya hedonisme



 KELUARGA BERPERANAN PENTING UNTUK MENGHIDUP
KAN
AMALAN KEJIRANAN INI AGAR MENJADI IKUTAN ANAK-ANAK.

1. Ibu bapa berperanan memberi tujuk ajar cara berjiran dengan baik – berbudi bahasa dan
menghormati jiran tetangga.
2. Ibu bapa berperanan sebagai suri teladan kepada anak-anak – menyokong dan menjayakan
amalan kejiranan
a. Meluangkan masa untuk turut serta dalam progam kejiranan – bergotong royong
b. Bertegur sapa dan berkenal-kenalan dengan jiran tetangga.
c. Mengunjungi jiran – sakit atau sambutan perayaan
3. Ibu bapa mengalakkan dan bersama-sama dengan anak-anak menyertai program amalan
Kejiranan

Jika kita bersedia memerah minda dan berikhtar berhempas pulas, jalan penyelesaian yang berkesan tentu ada dan tentu bukan satu sahaja kerana di mana ada kemahuan, di situ ada jalan

Ibu bapa memainkan peranan yang signifikan/vital
Menagih komitmen dan pengertian serius daripada ibu bapa
Mempertingkat dan memperteguh pemahaman
Mengamalkan sikap dan perwatakan yang murni
Perlu dibaja kembali
Budaya dan amalan harian
Perdana
Prakarsa
Rutin harian
Tidak menunjukkan sikap evasif
Tepuk dada tanya selera
Sudah terang lagi bersuluh
Sudah menjadi lumrah hidup manusia, anak-anak sememangnya akan memperhatikan dan meniru gerak tari ibu bapanya
Jika sumbang gerak tari ibu bapanya maka sumbanglah juga gerak tari mereka
suri teladan  
ibu bapa yang akan menggilap dan mencanainya sehingga menjadi berlian yang indah dan berkilat
bagaimana acuan begitulah kuihnya
ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi.
ketam mengajar anaknya berjalan lurus, sedangkan dirinya berjalan senget
berumur setahun jagung dan berdarah setampuk pinang
alah bisa tegal biasa
melentur buluh biarlah daripada rebungnya
anak-anak ibarat kain putih, ibu bapalah yang mencorakkannya dan menentukan sama ada ingin menjadikan anak-anak mereka Majusi, Nasrani mahupun Yahudi

RENCANA:PERANAN PELBAGAI PIHAK UNTUK MEMAJUKAN INDUSTRI
PELANCONGAN.

a)Peranan pihak kerajaan
-mengadakan promosi di luar negara
-mengisytiharkan Tahun Melawat Malaysia
-membanteras jenayah
-memelihara dan memulihara tempat-tempat menarik
-kerjasama / rundingan dengan negara lain
b)Peranan pihak swasta
-pakej tambang murah (Airasia)
-peningapan murah (perhotelan)
-menaik taraf tempat penginapan
-menyediakan infrastuktur berkualiti
-menaik taraf perkhidmatan pengangkutan awam
c)Peranan masyarakat
-layanan yang mesra
-menguasai bahasa asing terutama bahasa Inggeris
-menjaga kebersihan
-elakkan jenayah
-menjaga nama baik negara
d)Peranan media massa
-menyiarkan berita positif tentang negara
-mempromosikan tempat menarik
-menguar-uarkan tempat baharu
-menampilkan keindahan sesuatu tempat
-melaporkan pelbagai pilihan tempat pelancongan





PUISI MELAYU LAMA BANYAK MENGETENGAHKAN NILAI DAN PENGAJARAN YANG BOLEH DIJADIKAN PANDUAN
HIDUP.

1. Mengenang jasa seseorang – ibu bapa, pemimpin, ahli masyarakat akan dikenang dan
dihormati.
2. Tidak meninggi diri atau sombong apabila kita berada di negeri orang lain - kita akan
disayangi dan hidup akan selamat/diberkati
3. Sentiasa bersabar dalam menempuh dugaan atau cabaran hidup-mendidik kita supaya insaf
dan tahu tentang kesusahan orang lain
4. Nilai hidup bekerjasama dan tolong-menolong – contoh dalam majlis kenduri-kendara dsb.
5. Mendidik kita supaya hidup bertoleransi dan faham-memahami- mewujudkan rasa hormat
akan budaya dan perbezaan antara masyarakat – boleh mewujudkan perpaduan antara kaum

Jika kita bersedia memerah minda dan berikhtar berhempas pulas, jalan penyelesaian yang berkesan tentu ada dan tentu bukan satu sahaja kerana di mana ada kemahuan, di situ ada jalan

Ibu bapa memainkan peranan yang signifikan/vital
Sudah menjadi lumrah hidup manusia, anak-anak sememangnya akan memperhatikan dan meniru gerak tari ibu bapanya
Jika sumbang gerak tari ibu bapanya maka sumbanglah juga gerak tari mereka
suri teladan  
ibu bapa yang akan menggilap dan mencanainya sehingga menjadi berlian yang indah dan berkilat
bagaimana acuan begitulah kuihnya
ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi.
ketam mengajar anaknya berjalan lurus, sedangkan dirinya berjalan senget
berumur setahun jagung dan berdarah setampuk pinang
alah bisa tegal biasa
melentur buluh biarlah daripada rebungnya



PERANAN ANDA DALAM MEMUPUK
BUDAYA PENYAYANG DI SEKOLAH.

-Mematuhi peraturan dan undang-undang sekolah
-Menjadi mata dan telinga kepada pihak sekolah
-Menyokong dan menjayakan program budaya penyayang di sekolah
-Menjadikan diri sebagai suri teladan
-Menjaga dan menaikkan imej sekolah



PIDATO
"IBU BAPA PENDORONG KEPADA ANAK-ANAK DALAM MEREALISASIKAN BUDAYA
MEMBACA."

-ibu bapa sebagai suri teladan
-sediakan sudut bacaan/perpustakaan mini di rumah
-bawa anak-anak ke kedai buku/pameran buku
-membawa/menggalakkan anak-anak ke perpustakaan
-membeli/menghadiahkan bahan bacaan kepada anak-anak







Jika kita bersedia memerah minda dan berikhtar berhempas pulas, jalan penyelesaian yang berkesan tentu ada dan tentu bukan satu sahaja kerana di mana ada kemahuan, di situ ada jalan

Ibu bapa memainkan peranan yang signifikan/vital
Menagih komitmen dan pengertian serius daripada ibu bapa
Mempertingkat dan memperteguh pemahaman
Mengamalkan sikap dan perwatakan yang murni
Perlu dibaja kembali
Budaya dan amalan harian
Perdana
Prakarsa
Rutin harian
Tidak menunjukkan sikap evasif
Tepuk dada tanya selera
Sudah terang lagi bersuluh
Sudah menjadi lumrah hidup manusia, anak-anak sememangnya akan memperhatikan dan meniru gerak tari ibu bapanya
Jika sumbang gerak tari ibu bapanya maka sumbanglah juga gerak tari mereka
suri teladan  
ibu bapa yang akan menggilap dan mencanainya sehingga menjadi berlian yang indah dan berkilat
bagaimana acuan begitulah kuihnya
ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi.
ketam mengajar anaknya berjalan lurus, sedangkan dirinya berjalan senget
berumur setahun jagung dan berdarah setampuk pinang
alah bisa tegal biasa
melentur buluh biarlah daripada rebungnya
anak-anak ibarat kain putih, ibu bapalah yang mencorakkannya dan menentukan sama ada ingin menjadikan anak-anak mereka Majusi, Nasrani mahupun Yahudi

Bangsa Membaca, Bangsa Berjaya.

Pepatah Cina ada menyatakan bahawa yang menggerakkan tubuh badan bukanlah kaki tetapi sebenarnya minda dan fikiran

Pemikir  tersohor, Descartes menekankan bahawa membaca buku bermutu itu ibarat ‘berdialog’ dengan orang-orang hebat atau pemikir-pemikir besar. Bahkan, buku dapat mempertemukan dan menghubungkan dunia masa silam dengan dunia pembaca masa ini.

Tahukah anda berapa judul buku yang menyaksikan matahari setiap hari? Setiap 30 saat, setiap hari, sekitar 4000 buku baru diterbitkan di seluruh dunia. Ini bermakna, pada setiap tahun, sekitar 1.5 juta judul baru menemui pembaca. Sejak mesin Gutenberg dicipta pada 1450, sebanyak 50 juta judul buku telah diterbitkan di planet bumi. Oleh itu, jika anda berhasrat untuk membaca semua buku itu, anda perlu hidup 250,000 tahun! Malah, kalau pun anda hanya membaca judulnya sahaja, anda memerlukan masa selama 15 tahun!

Erasmus Mundus, seorang tokoh akademik terkenal pernah berkata, ‘‘When I have money, I buy books. If any is left, I buy food.’’.(Jika saya mempunyai wang, saya akan membeli buku. Jika masih ada bakinya, saya beli makanan)


GAGASAN 1MALAYSIA-USAHA-USAHA YANG DAPAT DILAKUKAN OLEH PELBAGAI PIHAK BAGI MEWUJUD DAN
MENGEKALKAN PERPADUAN DI NEGARA INI.


Peranan pihak sekolah

-penerapan semasa p dan p
-kegiatan kokurikulum
-kempen/ceramah
-sikap guru

Peranan media massa-kempen

Peranan kerajaan
-melalui sistem pendidikan-bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar-Mewajibkan lulus dalam mata pelajaran Sejarah-SPM

-melalui agensi-agensi tertentu

Peranan ibu bapa

Peranan individu
-mematuhi peraturan dan undang-undang

Peranan masyarakat
-bertoleransi


Peranan NGO


Bagai duri dalam daging
di mana ada kemahuan, di situ ada jalan
Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna.
melepaskan batuk di tangga
Tepuk dada tanya selera
serampang dua mata
sediakan payung sebelum hujan
berunding cerdik dengan pandai, faham dua menjadi satu
seperti api dalam sekam
menarik rambut dalam tepung, rambut tak putus, tepung tak berselerak
ke bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni
hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah
seperti aur dengan tebing
berat sama dipikul, ringan sama dijinjing
bersatu teguh bercerai roboh
mulut biar manis, hati biar baik 
Bulat air kerana pembetung, bulat kata kerana muafakat
Sudah terang lagi bersuluh
Seikat bagai sirih serumpun bagai serai
Di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung
Langkah prima untuk

Selain itu, guru juga memainkan peranan yang penting dalam memupuk ……………………… dalam sanubari para pelajar.
Guru perlu mengajar murid tentang kepentingan......
Didikan agama dan moral mampu membentuk jati diri remaja. Dalam hal ini, .pihak sekolah yang bertanggungjawab mendedahkan nilai murni kepada pelajar. Dengan mempunyai nilai murni yang baik, remaja generasi kini akan mempunyai kesedaran untuk......
Didikan agama juga sering mengajar manusia agar...........
Guru tidak seharusnya leka dalam menjalankan obligasi mereka sebagai pendidik yang berkesan kerana setiap ajaran guru akan melekat dalam sukma pelajar dan akan diaplikasikan dalam kehidupan mereka. Sehubungan dengan itu, guru perlu menitikberatkan......................
Guru tidak bersikap prejudis/ tidak mewujudkan sentiment perkauman/ tidak membangkitkan isu sensitif
Guru menekankan kepentingan mempelajari sejarah
MENGADAKAN KEMPEN -

Pihak sekolah boleh mengadakan …………………………………… di peringkat sekolah. Kempen ………………………………… ini boleh dibuat selama sebulan oleh pihak sekolah. Semasa kempen berlangsung, semua guru akan mengingatkan pelajar tentang ……………………………………………. .
MENGADAKAN CERAMAH
Selain itu, pihak sekolah juga boleh mengadakan ceramah tentang ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,. Plhak sekolah boleh menjemput pegawai daripada ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, bagi menyampaikan ceramah tentang ……………………………………………. Dalam ceramah ini, pelajar digalakkan untuk bertanya soalan kepada penceramah. Pelajar juga digalakkan membuat catatan tentang kandungan ceramah yang didengar agar pengetahuan yang diperoleh akan kekal lama.
MENGADAKAN PAMERAN

Pihak sekolah juga boleh mengadakan pameran tentang ………………………………………………... .. Selain itu, para pelajar juga digalakkan menghasilkan buku skrap tentang ……………………………………….. Sebagal galakan, pihak sekolah perlu memberi hadiah dan sijil kepada pelajar yang berjaya menghasilkan buku skrap terbaik.

PERTANDINGAN MENGARANG

Aktiviti lain yang boleh diadakan oleh pihak sekolah ialah mengadakan pertandingan mengarang tentang ……………………………………………………... Pertandingan ini boleh dibahagikan kepada beberapa kategori iaitu menengah rendah dan menengah atas. Selain itu, pihak sekolah juga boleh mengadakan pertandingnn kuiz …………………………………….., . Setiap pemenang akan menerima hadiah yang bersesualan daripada pihak sekolah sebagai galakan kepada pelajar.

MENGADAKAN LAWATAN SAMBIL BELAJAR

Di samping itu, pihak sekolah juga boleh menganjurkan lawatan sambil belajar ke tempat-tempat yang memberikan pengetahuan dan kesedaran tentang ………………………………………..  Semasa lawatan ini, pihak sekolah perlu menggalakkan pelajar bertanya soalan dan mengambil gambar. Bahan-bahan yang diperoleh ini pula akan diolah supaya menjadi buku skrap secara kumpulan untuk rujukan dan pengetahuan kepada pelajar lain.

Sebagai kesimpulan, terdapat beberapa aktiviti yang boleh dilakukan oleh pihak sekolah untuk ……………………………………. Aktiviti-aktiviti yang dilakukan oleh pihak sekolah ini perlu dilakukan secara berterusan .. .


Sebagaimana yang kita maklum, media massa juga memainkan peranan yang sangat penting dalam membantu
Peranan media massa juga tidak dapat diketepikan memandangkan media massa seperti radio, televisyen dan suratkhabar mendatangkan pengaruh yang mendalam dalam kehidupan sehari-hari. Rancangan dan program yang dapat menyemaikan sikap …………………………………
 harus disiarkan melalui saluran media bercetak dan media elektronik dari semasa ke semasa untuk menyedarkan rakyat tentang peri pentingnya
Sudah pasti peranan paling ketara yang mampu dimainkan oleh media cetak seperti akhbar dan majalah itu iaah media ini melaporkan berita yang berlaku di negara dan seantero dunia untuk makluman kita semua. Pendedahan berita yang dibuat oleh media cetak menyebabkan masyarakat memahami perkara yang sedang berlaku di dunia dengan lebih mudah dan pantas berbanding masa dahulu yang mungkin mengambil sedikit masa.
Media massa merupakan wahana yang dominan dalam  mempengaruhi minda seseorang dengan cepat dan berkesan. Generasi kini terutamanya golongan remaja tidak dapat menjauhkan diri daripada pengaruh media massa. Media massa telah berkembang dengan pesat dan bilangannya tumbuh dengan begitu cepat bagai cendawan tumbuh selepas hujan. Media massa  kepada dua iaitu media cetak dan media elektronik. Media massa merupakan pihak yang dapat memberikan maklumat lanjut tentang
Media  cetak merupakan media yang menggunakan kaedah tulisan seperti surat khabar, majalah dan buku. Media elektronik pula merupakan media yang menggunakan teknologi terkini yang menggunakan kaedah elektronik dan elektrik seperti radio, televisyen dan Internet. Media massa harus menekankan keprihatinan masyarakat terhadap
Pada masa yang sama media cetak berbeza dengan media elektronik mampu membuat analisa berita yang lebih mendalam untuk dbaca berulang kali oleh masyarakat. Pembacaan artikel yang sebegini kritis mampu membuka minda masyarakat menjadi lebih matang dalam menilai dan membuat keputusan tentang sesuatu perkara tersebut. Rencana yang disiarkan juga biasanya ditulis oleh wartawan atau penulis yang berpengalaman luas tentang sesuatu aspek yang dibicarakan itu untuk memberikan pandangan yang berbeza buat masyarakat pula. Jelaslah, media cetak berupaya menyalurkan maklumat yang lebih kritis untuk tatapan masyarakat kita.
Selain itu, berita dan rencana yang disiarkan oleh media cetak mampu memberi pengajaran dan maklumat kepada kita semua
Media massa harus bekerjasama bagai aur dengan tebing bersama-sama
Kempen-kempen…………………. diharapkan dapat membangkitkan kesedaran sivik masyarakat negara ini untuk
Kempen-kempen yang dijalankan oleh pihak media massa perlulah serius dan bukannya hangat-hangat tahi ayam. Melalui kempen kesedaran ini, masyarakat diseru untuk
Jadi, kempen kesedaran ini dapat mencapai matlamatnya apabila semua rakyat sedar akan kepentingan...

Dalam konteks ini, pihak kerajaan sepatutnya
Pihak kerajaan juga boleh memainkan peranan untuk mengatasi ……………………………….. Hal ini kerana pihak kerajaan mempunyai kuasa untuk menggubal undang-undang bagi …………………………………………... Pihak kerajaan juga mempunyai sumber kewangan bagi melaksanakan pelbagai program kesedaran tentang ……………………………………………………. Program-program kesedaran ini boleh dilaksanakan melalui media massa seperti stesen televisyen dan radio yang dimiliki oleh pihak kerajaan.

Di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung

KESIMPULAN
Sudah terang lagi bersuluh bahawa pelbagai pihak harus bekerjasama untuk
Langkah yang dijalankan dengan penuh istiqamah ini sudah pasti dapat mendidik
Secara tuntasnya, ……………………………………………. melalui komitmen daripada pelbagai pihak. Sikap individualistik dan ketiadaan kesedaran sivik terhadap ………………………………. perlu dikikis
Segala usaha yang direncanakan itu memerlukan obligasi dan komitmen jitu daripada semua pihak serta perlu dijalankan secara bijaksana umpama menarik rambut dalam tepung, rambut tidak putus dan tepung tidak berselerak. Usaha yang holistik dan syumul ini perlu dijalankan secara sistematik  dan tidak hanya sekadar melepaskan batuk di tangga



FAEDAH MEDIA MASA KEPADA SAYA/REMAJA
'




Meningkatkan ilmu pengetahuan tentang segala maklumat yang berlaku di dalam dan di luar negara
Meningkatkan kemahiran ICT, belajar, kreativiti dan kesenian
Mengeratkan silaturahim
Memupuk Perpaduan kaum / sejagat
Meningkatkan Pendapatan
Mata pena lebih berkuasa daripada pedang."-sukarno












RENCANA:PERANAN IBU BAPA BAGI MEMUPUK SEMANGAT PATRIOTIK DALAM JIWA ANAK-ANAK
a) Ibu bapa membawa anak melancong ke tempat bersejarah di negara ini terutama ketika musim cuti sekolah.
- Anak akan lebih mengerti perjuangan tokoh negara seperti Dato Bahaman dan Mat Kilau apabila mereka
dapat melihat sendiri kawasan pertempuran yang berlaku antara pejuang negara dengan penjajah British itu.
- Mereka boleh membaca penulisan yang biasanya menerangkan serba ringkas perjuangan pejuang ini di
kawasan bersejarah itu lalu menimbulkan rasa bangga dan berterima kasih atas perjuangan tokoh tersebut.
- Jadi, anak akan lebih tinggi semangat cinta akan negaranya apabila sering melawat tempat bersejarah di negara ini.
b) Ibu bapa sendiri hendaklah memaparkan semangat nasionalisme yang tinggi kepada anak sendiri kerana kita
tidak mahu digelar umpama ketam mengajar anaknya berjalan lurus pula.
- Menjadi suri teladan dari segi menerusi percakapan, tindakan, penghayatan dan sebagainya yang menjurus
ke arah pengorbanan negara terhadap kehidupan mereka selama ini.
- Anak telah diyakini akan meniru kelakuan orang tua mereka bak kata pepatah bapa borek anak rintik
terutama apabila sering didedahkan dengan kelakuan patriotik sebegini.
- Jadi, teladan ibu bapalah yang membawa penyemaian benih nasionalisme dalam jiwa remaja kita tersebut.
c) Ibu bapa membawa anak untuk sama-sama melihat sambutan Hari Kebangsaan setiap tanggal 31 Ogos
- Biasanya, kawasan sambutan ini akan dipenuhi dengan pelbagai acara yang cuba meniupkan semangat cinta akan negara ini dalam hati mujtamak yang hadir itu.
- Suasana yang penuh dengan semangat nasionalisme ini pasti menimbulkan rasa bangga dalam hati anak yang menontonnya itu.
- Oleh itu, amalan membawa anak ke tempat sambutan hari kebangsaan boleh memupuk rasa cinta akan negara.
d) Ibu bapa zaman moden ini boleh menggunakan teknologi untuk menghuraikan semangat patriotik kepada
anak mereka.
- Penggunaan teknologi seperti internet dan telefon pintar membolehkan ibu bapa menyalurkan lebih banyak
informasi tentang sejarah negara dengan satu sentuhan sahaja.
- Ibu bapa boleh melayari internet untuk mendapatkan maklumat tentang sejarah negara yang kadangkala
begitu mengelirukan itu juga.
- Penggunaan teknologi sebegini mampu memudahkan tugas ibu bapa untuk memastikan anak mereka
memiliki rasa cinta akan negara
e) Semangat cinta dan sanggup berkorban demi negara ini boleh disemai dalam jiwa anak menerusi amalan
penceritaan ibu bapa.
- Kisah dahulu ketika negara belum mengalami kemodenan harus diterangkan kepada pelajar agar mereka
memahami erti pengorbanan pejuang dan pemimpin negara yang telah membawa perubahan besar itu.
- Anak yang selalu mendengar itu akan mula perlahan-lahan menghargai jasa pejuang negara terdahulu lalu
memasang impian untuk turut membuat jasa kepada bangsa dan nusa pula.
- Ibu bapa yang bijak akan sering bercerita mengenai perubahan pembangunan negara supaya anak
memahami kehidupan yang dialami sekarang berpunca daripada pengorbanan orang terdahulu.
Kesimpulan:
- Konklusinya, usaha memupuk semangat cinta akan negara ini memang menjadi tugas ibu bapa.
- Golongan ini perlulah mahir menggunakan peluang dan situasi yang wujud untuk memudahkan anak
memahami makna pengorbanan rakyat yang sebenarnya.
- Jika ibu bapa masih mengamalkan sikap lepas tangan dalam menangani isu semangat cinta akan negara ini
sudah pasti generasi muda kita akan hilang rasa hormat terhadap negara.
- Kita harus sedar semua yang berlaku pada masa hadapan berpunca daripada pengorbanan orang terdahulu

Jika kita bersedia memerah minda dan berikhtar berhempas pulas, jalan penyelesaian yang berkesan tentu ada dan tentu bukan satu sahaja kerana di mana ada kemahuan, di situ ada jalan

Ibu bapa memainkan peranan yang signifikan/vital
Menagih komitmen dan pengertian serius daripada ibu bapa
Mempertingkat dan memperteguh pemahaman
Mengamalkan sikap dan perwatakan yang murni
Perlu dibaja kembali
Budaya dan amalan harian
Perdana
Prakarsa
Rutin harian
Tidak menunjukkan sikap evasif
Tepuk dada tanya selera
Sudah terang lagi bersuluh
Sudah menjadi lumrah hidup manusia, anak-anak sememangnya akan memperhatikan dan meniru gerak tari ibu bapanya
Jika sumbang gerak tari ibu bapanya maka sumbanglah juga gerak tari mereka
suri teladan  
ibu bapa yang akan menggilap dan mencanainya sehingga menjadi berlian yang indah dan berkilat
bagaimana acuan begitulah kuihnya
ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi.
ketam mengajar anaknya berjalan lurus, sedangkan dirinya berjalan senget
berumur setahun jagung dan berdarah setampuk pinang
alah bisa tegal biasa
melentur buluh biarlah daripada rebungnya
anak-anak ibarat kain putih, ibu bapalah yang mencorakkannya dan menentukan sama ada ingin menjadikan anak-anak mereka Majusi, Nasrani mahupun Yahudi

CARA-CARA
SAYA MENUNJUKKAN SEMANGAT PATRIOTIK

1.     Menghormati dan menghayati lagu-lagu patriotik
2.     Meningkatkan ilmu tentang sejarah negara – sebagai persediaan masa hadapan
3.     Menghargai jasa pejuang negara
4.     Melawat tempat-tempat bersejarah – dapat melahirkan semangat juang
5.     Menyertai program dan sambutan Hari Kebangsaan


USAHA-USAHA
IBU BAPA UNTUK MENGGALAK
KAN AMALAN MEMBACA

1.     Membawa anak-anak ke pesta buku – Pameran Buku Antarabangsa di PWTC – anak-anak dapat lihat pelbagai jenis buku – boleh memilih buku yang diminati
2.     Menjadi suri teladan – membaca buku di rumah bersama anak-anak – baca setiap hari pada waktu senggang -
3.     Menyedia ruang bacaan dan menambah sumber bacaan di rumah - perpustakaan mini– majalah dan buku-buku – dapat menarik minat dan boleh mengembangkan minda anak-anak
4.     Mendaftar anak-anak menyertai kelab buku -Sebagai contohnya, anak-anak boleh menjadi ahli Kelab Buku Ilmiah yang ditubuhkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka -  anak-anak akan menyertai pelbagai aktiviti dan mengetahui perkembangan buku yang terkini - mereka didedahkan dengan pelbagai perkara yang berkaitan dengan buku
5.     Memberi pengukuhan dan galakan kepada anak-anak – sama ada berbentuk lisan dan hadiah yang munasabah -  pujian daripada  ibu bapa hendaklah dilakukan dengan bersungguh-sungguh, ikhlas dan suci hati – guna bahasa mesra – dapat menggalakkan anak-anak terus membaca
Jika kita bersedia memerah minda dan berikhtar berhempas pulas, jalan penyelesaian yang berkesan tentu ada dan tentu bukan satu sahaja kerana di mana ada kemahuan, di situ ada jalan

Ibu bapa memainkan peranan yang signifikan/vital
Menagih komitmen dan pengertian serius daripada ibu bapa
Mempertingkat dan memperteguh pemahaman
Mengamalkan sikap dan perwatakan yang murni
Perlu dibaja kembali
Budaya dan amalan harian
Perdana
Prakarsa
Rutin harian
Tidak menunjukkan sikap evasif
Tepuk dada tanya selera
Sudah terang lagi bersuluh
Sudah menjadi lumrah hidup manusia, anak-anak sememangnya akan memperhatikan dan meniru gerak tari ibu bapanya
Jika sumbang gerak tari ibu bapanya maka sumbanglah juga gerak tari mereka
suri teladan  
ibu bapa yang akan menggilap dan mencanainya sehingga menjadi berlian yang indah dan berkilat
bagaimana acuan begitulah kuihnya
ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi.
ketam mengajar anaknya berjalan lurus, sedangkan dirinya berjalan senget
berumur setahun jagung dan berdarah setampuk pinang
alah bisa tegal biasa
melentur buluh biarlah daripada rebungnya
anak-anak  ibarat kain putih, ibu bapalah yang mencorakkannya dan menentukan sama ada ingin menjadikan anak-anak mereka Majusi, Nasrani mahupun Yahudi
Membaca jambatan ilmu
surah al-Quran yang pertama sekali diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w. berbunyi ”Bacalah, bacalah olehmu wahai Muhammad”.


LANGKAH-LANGKAH YANG BOLEH DILAKUKAN OLEH IBU BAPA UNTUK MENGGALAK
KAN ANAK-ANAK MENJAGA KEINDAHAN DAN KEBERSIHAN ALAM SEKITAR.
- ibu bapa menggalakkan anak-anak mengitar semula
- ibu bapa menunjukkan teladan yang baik
- ibu bapa menetapkan jadual waktu membersihkan rumah
- ibu bapa mendidik anak-anak agar menyahut kempen kerajaan seperti tidak  menggunakan plastik.







Jika kita bersedia memerah minda dan berikhtar berhempas pulas, jalan penyelesaian yang berkesan tentu ada dan tentu bukan satu sahaja kerana di mana ada kemahuan, di situ ada jalan

Ibu bapa memainkan peranan yang signifikan/vital
Menagih komitmen dan pengertian serius daripada ibu bapa
Mempertingkat dan memperteguh pemahaman
Mengamalkan sikap dan perwatakan yang murni
Perlu dibaja kembali
Budaya dan amalan harian
Perdana
Prakarsa
Rutin harian
Tidak menunjukkan sikap evasif
Tepuk dada tanya selera
Sudah terang lagi bersuluh
Sudah menjadi lumrah hidup manusia, anak-anak sememangnya akan memperhatikan dan meniru gerak tari ibu bapanya
Jika sumbang gerak tari ibu bapanya maka sumbanglah juga gerak tari mereka
suri teladan  
ibu bapa yang akan menggilap dan mencanainya sehingga menjadi berlian yang indah dan berkilat
bagaimana acuan begitulah kuihnya
ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi.
ketam mengajar anaknya berjalan lurus, sedangkan dirinya berjalan senget
berumur setahun jagung dan berdarah setampuk pinang
alah bisa tegal biasa
melentur buluh biarlah daripada rebungnya

Kempen-kempen kebersihan awam- seperti  Cintailah Sungai Kita dan slogan Negara Bersih Sihat

Akta Alam Sekitar 1971 dan Akta kilang 1974


IBU BAPA BERPERANAN MEMBENTUK AKHLAK DAN MERUPAKAN PENENTU KEJAYAAN AKADEMIK ANAK-ANAK
• Memberikan pendidikan agama dan pendidikan moral
• Memberikan nasihat , teguran dan tunjuk ajar
• Menjadikan diri sebagai contoh terbaik I idola terbaik kepada anak-anak
• Menyediakan keperluan pembelajaran yang sempurna kepada anak-anak
• Menghantar anak-anak mengikuti kelas-kelas tambahan dan tuIsyen
• Memberikan dorongan dan motivasi
Jika kita bersedia memerah minda dan berikhtar berhempas pulas, jalan penyelesaian yang berkesan tentu ada dan tentu bukan satu sahaja kerana di mana ada kemahuan, di situ ada jalan

Ibu bapa memainkan peranan yang signifikan/vital
Menagih komitmen dan pengertian serius daripada ibu bapa
Mempertingkat dan memperteguh pemahaman
Mengamalkan sikap dan perwatakan yang murni
Perlu dibaja kembali
Budaya dan amalan harian
Perdana
Prakarsa
Rutin harian
Tidak menunjukkan sikap evasif
Tepuk dada tanya selera
Sudah terang lagi bersuluh
Sudah menjadi lumrah hidup manusia, anak-anak sememangnya akan memperhatikan dan meniru gerak tari ibu bapanya
Jika sumbang gerak tari ibu bapanya maka sumbanglah juga gerak tari mereka
suri teladan  
ibu bapa yang akan menggilap dan mencanainya sehingga menjadi berlian yang indah dan berkilat
bagaimana acuan begitulah kuihnya
ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi.
ketam mengajar anaknya berjalan lurus, sedangkan dirinya berjalan senget
berumur setahun jagung dan berdarah setampuk pinang
alah bisa tegal biasa
melentur buluh biarlah daripada rebungnya
menatang minyak yang penuh
Setiap penyakit ada penawarnya, setiap masalah ada jalan penyelesaiannya.

Tokoh ilmuwan, Hamka pernah mengatakan bahawa, kekayaan seseorang itu terletak pada tingginya akhlak dan budi bahasanya bukan pada harta dan pakaiannya
.
anak-anak ibarat kain putih, ibu bapalah yang mencorakkannya dan menentukan sama ada ingin menjadikan anak-anak mereka Majusi, Nasrani mahupun Yahudi

Pepatah Arab ada mengatakan jika berkawan dengan si pembuat besi, maka kita akan terasa bahang api kepanasannya manakala jika berkawan dengan penjual minyak wangi, maka akan melekat bau kewangiannya kepada diri kita secara tidak langsung

Gurindam Melayu ada menyebut, carilah olehmu akan sahabat, yang boleh dijadikan ubat, cari olehmu kawan, pilih segala orang setia kawan.

Cegahlah sebelum terlambat kerana mencegah lebih baik daripada merawat kerana mantan Perdana Menteri yang keempat, Tun Dr. Mahathir pernah mengatakan bahawa bahayanya dadah bukan kepada penagihnya, tetapi kepada orang di sekitarnya

genggam bara api biar sampai jadi arang

Kecantikan yang abadi terletak pada keelokan adab dan ketinggin ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya-Hamka
Akhlak yang buruk merosakkan amal, seperti cuka merosakkan madu—sabda Rasululah S.A.W

"Berikan kepadaku sepuluh orang pemuda, akan aku bikin sebuah gunung berpindah." Kalimat itu merupakan rkata-kata  Bung Karno yang menggambarkan dahsyatnya potensi pemuda


FAKTOR-FAKTOR YANG MENYEBABKAN ANAK-ANAK TERLIBAT DENGAN MASALAH SOSIAL
- sikap ibu bapa yang menganggap anak: sudah besar dan boleh berdikari
- anak: menganggap dri mereka sudah dewasa I besar
- anak-anak mahukan kebebasan I tidak mahu dikongkong
- lebih terpengaruh dengan rakan sebaya
- dipengaruhi oleh media massa
- terpengaruh dengan gaya hidup masyarakat kini/persekitaran

Setiap penyakit ada penawarnya, setiap masalah ada jalan penyelesaiannya.
berumur setahun jagung dan berdarah setampuk pinang
 ibarat meludah ke langit, terkena batang hidung sendiri
menepuk air di dulang terpercik ke muka sendiri
harapan bangsa, pemudi tiang negara. 
Tokoh ilmuwan, Hamka pernah mengatakan bahawa, kekayaan seseorang itu terletak pada tingginya akhlak dan budi bahasanya bukan pada harta dan pakaiannya.

Setiap kata rakan-rakannya menjadi ubat yang mujarab serta azimat penting.

Pepatah Arab ada mengatakan jika berkawan dengan si pembuat besi, maka kita akan terasa bahang api kepanasannya manakala jika berkawan dengan penjual minyak wangi, maka akan melekat bau kewangiannya kepada diri kita secara tidak langsung

tokoh dari China, Mao Tzu pernah mengatakan bahawa kejadian asal seseorang itu ialah baik dan suci dan akan berubah disebabkan persekitarannya

Sebelum nasi menjadi bubur,

Berdasarkan kajian yang dilakukan oleh sekumpulan mahasiswa Fakulti Sains Kemasyarakatan, Universiti Malaya, anak-anak remaja daripada golongan miskin lebih cenderung untuk terlibat dalam penagihan najis dadah


Contohilah ketokohan Luqmanul Hakim yang cukup hebat mendidik anak-anaknya berorientasikan Al-quran dan al-Hadis.

No comments:

Post a Comment

Laman Guru Cemerlang

Kecekapan Berbahasa Guru Bahasa Melayu Dalam abad ke-21 ini, setiap guru Bahasa Melayu sama ada yang mengajar di peringkat sekolah rendah, sekolah menengah mahu pun di institusi pengajian tinggi seharusnya memiliki kecekapan berbahasa yang baik. Selain empat kemahiran asas yang diberi penekanan dalam melahirkan pelajar yang seimbang dari sgei kemahiran berbahasa, guru-guru Bahasa Melayu juga perlu menguasai kecekapan berbahasa antaranya seperti berikut:  Kecekapan berkomunikasi  Kecekapan berhujah dan membidas  Kecekapan berbincang dan mengulas  Kecekapan menyoal  Kecekapan menyatakan dan menghuraikan ilmu pengetahuan dan pendapat  Kecekapan membaca, memahami dan merumus teks  Kecekapan menganalisis dan mentafsir maklumat  Kecekapan membaca dan menaakul pelbagai bahan  Kecekapan membina ayat  Kecekapan menulis Guru-guru Bahasa Melayu dalam abad ke-21 perlu mempunyai tahap pengetahuan isi kandungan Bahasa Melayu yang baik. Perkembangan terkini dalam kurikulum pendidikan Bahasa Melayu sewajar diketahui oleh setiap guru. Antara pengetahuan isi kandungan Bahasa Melayu yang perlu difokuskan ialah:  Kesediaan guru Bahasa Melayu untuk menyampaikan bahan pengajaran merupakan perkara terpenting dalam pengendalian sesi pengajaran dan pembelajaran. Hal ini bermakna pengetahuan guru Bahasa Melayu tentang isi kandungan Bahasa Melayu merupakan kesediaan terpenting untuk memastikan keberkesanan pengajarannya.  Pengetahuan substantif, iaitu pengetahuan tentang apa yang ada dalam fakta atau konsep yang digunakan untuk menyusun idea dan maklumat tentang sesuatu tajuk dalam mata pelajaran Bahasa Melayu berkenaan. Hal ini bermakna setiap guru Bahasa Melayu seharusnya memiliki pengetahuan substantif ini, terutamanya bagi tajuk-tajuk yang melibatkan isu-isu semasa.  Pengetahuan sintaktik, iaitu pengetahuan tentang cara bagaimana sesuatu perkara itu dibentuk dan dihasilkan berdasarkan prosedur, kaedah dan proses yang melaluinya, sesuatu kebenaran dan pengetahuan baru dapat dibina. Hal ini bermakna setiap guru Bahasa Melayu perlu mengukuhkan kefahaman konseptual pelajar dengan menggunakan contoh, analogi, hujah secara logikal dan berhujah menggunakan asas fakta yang tepat mengikut tahap pemikiran pelajar.  Penguasaan ilmu, iaitu setiap guru Bahasa Melayu perlu menguasai ilmu tatabahasa dan ilmu pedagogi Bahasa Melayu. Pengetahuan isi kandungan subjek yang berkaitan dengan sukatan, sama ada secara langsung atau tidak secara langsung merupakan faktor penentu kefahaman pelajar terhadap apa yang diajarkan oleh guru Bahasa Melayu berkenaan. Hal ini bermakna tanpa menguasai ilmu Bahasa 5 Seminar Bahasa Melayu 2011 Melayu, boleh mengganggu pemahaman dan pengetahuan pelajar tentang tajuk yang dipelajari. Rumusannya, tahap keberkesanan pengajaran guru Bahasa Melayu banyak bergantung kepada pengetahuan isi kandungan subjek dan kemampuan guru mengurus masa untuk dimanfaatkan sepenuhnya dalam pengajaran. Pengetahuan isi kandungan Bahasa Melayu yang baik juga membantu guru merancang pengajaran harian, mingguan dan bulanan secara sistematik dan bertulis. Pengetahuan pedagogi mengajar bermaksud setiap guru perlu mempunyai pelbagai pengetahuan berkaitan pedagogi mengajar. Dalam konteks pendidikan Bahasa Melayu, setiap guru Bahasa Melayu sewajarnya memahami dan menguasai pelbagai kemahiran mengajar/pedagogi terkini yang melibatkan kaedah, pendekatan, teknik dan strategi mengajar Bahasa Melayu. Dalam pengajaran, seharusnya pelajar merasai dan dapat memahami bahawa guru Bahasa Melayu mereka seharusnya lebih mahir dan lebih mengetahui sesuatu tajuk yang dibincangkan berbanding pelajar. Hal ini boleh dilihat antara lain melalui pedagogi mengajar yang guru gunakan.  Pendekatan pengajaran: Dalam konteks pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu, terdapat banyak pendekatan pengajaran yang boleh digunakan di dalam bilik darjah. Selalunya guru-guru Bahasa Melayu akan menggunakan pendekatan konvensional dan tradisi yang sudah biasa digunakan dalam pengajaran seperti deduktik, induktik dan komunikatif. Kini sepatutnya guru-guru Bahasa Melayu perlu meneroka kepada pendekatan pengajaran terkini dan sesuai dengan tahap kognitif, kepelbagaian pelajar, kesesuaian tajuk yang diajar dan sebagainya. Antara pendekatan terkini yang boleh digunakan ialah pendekatan masteri, kontekstual, konstruktif, koperatif, kolaboratif, penyebatian kemahiran, penggabungjalinan pelbagai displin ilmu dan pembelajaran berasaskan masalah.  Kaedah pengajaran: Terdapat banyak kaedah pengajaran dan pembelajaran yang sewajarnya setiap guru Bahasa Melayu mengetahui dan menguasainya. Di dalam kelas kepelbagaian pelajar, kaedah mengajar berpusat pelajar seharusnya diberi penekanan oleh guru Bahasa Melayu. Antaranya ialah kaedah perbincangan, main peranan, penyelesaian masalah, pembelajaran atas talian, inkuiri, sumbang saran 6 Seminar Bahasa Melayu 2011 dan sebagainya. Kaedah pengajaran yang banyak berpusatkan guru dan bahan tidak digalakkan digunakan oleh guru.  Teknik pengajaran: Teknik pengajaran adalah perincian daripada penggunaan sesuatu kaedah yang digunakan. Teknik pengajaran lebih kepada pelaksanaan bagaimana sesuatu kaedah pengajaran itu dapat dilaksanakan dalam sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran. Teknik pengajaran merupakan kemahiran guru dalam mengelola dan melaksanakan kaedah mengajar dalam sesuatu aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Antara teknik mengajar yang biasa digunakan ialah teknik bercerita, bersyarah, perbincangan, demonstrasi, latih tubi, penyoalan, sumbang saran dan permainan. Tujuan menggunakan pelbagai teknik mengajar dalam situasi pengajaran adalah untuk menarik minat pelajar, mengekalkan perhatian serta membangkitkan rasa ingin tahu pelajar supaya mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran. Teknik-teknik pengajaran adalah kemahiran atau perkara-perkara khusus yang terdapat dalam sesuatu kaedah. Jika seseorang guru itu tidak dapat menguasai teknik-teknik yang ada pada sesuatu kaedah, maka kemungkinan besar matlamat kaedah itu akan tidak berhasil.  Strategi pengajaran: Peranan strategi pengajaran adalah lebih penting lagi jika kita mengajar pelajar-pelajar yang berbeza dari segi kebolehan, pencapaian, kecenderungan serta minat yang berbeza-beza. Kita perlu rancangkan pendekatan dan kaedah yang digunakan untuk mengajar kumpulan-kumpulan yang berbeza-beza itu. Contohnya, di dalam bilik darjah yang pelbagai tahap pencapaian, guru perlu memikirkan strategi pengajaran yang terdiri daripada pelbagai kaedah mengajar untuk memenuhi keperluan semua kumpulan. Di samping itu, setiap bilik darjah mempunyai halangan serta rintangan-rintangan yang tersendiri seperti keadaan fizikal, kemudahan bilik darjah, nilai, norma serta latar belakang sekolah dan pelajar. Lantaran itu, seseorang guru bukan sahaja mesti menguasai berbagai-bagai kaedah mengajar tetapi yang lebih penting lagi ialah bagaimana mengintegrasikan serta menyusun kaedah-kaedah itu untuk membentuk strategi pengajaran dan pembelajaran yang paling berkesan dalam pengajarannya.