ISU KARANGAN
|
CADANGAN
ISI
|
FRASA/UNGKAPAN
MENARIK
|
FORMAT/PW
|
CARA-CARA
SAYA/REMAJA MENGAMALKAN JIMAT CERMAT.
|
1. membeli barang yang perlu sahaja – kitar
semula
2. membawa bekalan ke sekolah
3. membantu keluarga berjimat cermat-
membantu keluarga menanam sayur-sayuran di sekeliling rumah
4. mengelakkan pembaziran – menggunakan
barangan dengan cermat dan membeli mengikut keperluan
5. menabung wang untuk digunakan semasa
diperlukan
6. mengamalkan makan di rumah
7.
menggunakan air dan eletrik dengan cermat
|
Kita
perlu mengorak langkah
Komitmen
menyeluruh daripada saya/remaja
Masa
depan menjanjikan cabaran di luar jangkaan
Saya
tidak seharusnya menjadi masyarakat yang naïf dengan dunia materialistik yang
melalaikan
Menagih
komitmen dan pengertian serius daripada saya/remaja
Mempertingkat
dan memperteguh pemahaman
Mendepani
masa depan yang tidak menentu
Mengamalkan
sikap dan perwatakan yang murni
Perlu
dibaja kembali
Budaya
dan amalan harian
Perdana
Prakarsa
Rutin
harian
Tidak
menunjukkan sikap evasif
Air
pun ada pasang surutnya
Bumi
mana yang tidak ditimpa hujan laut
mana yang tidak bergelora
Langit
tidak selalu cerah
Sudah
terang lagi bersuluh
Air
mudik sungai semua teluk diranai(orang yang boros akan berbelanja tanpa
perhitungan
Air
digenggam tidak tiris.
Alah
bias tegal biasa
Alah
membeli menang memakai
Berakit
-rakit ke hulu, berenang-renangke tepian, bersakit-sakit dahulu,
bersenang-senang kemudian.
Kata
orang tua-tua, beringat sebelum kena, berjimat sebelum habis.
Sediakan
payung sebelum hujan
Malang
tidak berbau
|
PWP
Sedasarwasa ini sering meniti dari
bibir ke bibir umat manusia di segenap empat penjuru dunia ini tentang isu …
Era pascaperindustrian dan pascaglobalisasi yang serba mencabar akal dan minda kita telah …. Dasawarsa ini,. Dalam dunia yang dilingkari kemajuan sains dan teknologi ini … Sejak dua dan tiga dekad kebelakangan ini memang kita dapat menyaksikan …
Sejak akhir-akhir ini
Sebelum saya membicarakan tajuk ini
dengan lebih lanjut
Dalam alaf moden ini
Dalam era
globalisasi Ini
Dalam era kontemporari yang penuh Konkurensi Ini
Dalam
menempuh pawana globalisasi ini
PWAAP
Oleh itu, kebaikan dan keburukan yang
mewarnai fokus perbincangan akan dihuraikan dengan terperinci demi kebaikan
bersama.
Sebagai memperkukuhkan lagi penyataan tersebut, punca-punca yang menunjangi masalah ini perlu diperincikan demi kebaikan bersama. Usaha pasti akan membuahkan hasil kalau pelbagai langkah yang efektif dan drastik dilakukan segera untuk mengatasi masalah yang sudah bersarang lama di negara kita ini. Setelah meneliti dan mengkaji sehingga ke akar umbi, saya bersetuju dengan pendapat yang menyatakan ……. Tiada ubat yang tiada penawarnya, maka langkah-langkah yang konkrit, sistematik dan pragmatik harus dijalankan secara berterusan agar masalah ini boleh dibasmi hingga ke akar umbi.
PWAT
Antaranya…
. Faktor perdana/dominan yang menjadi punca utama
menyebabkan
Suatu hakikat yang tidak boleh dikesampingkan ialah … · Pada hemat saya … · Pada pandangan saya …
Di samping itu
· Pada realitinya, memang tidak dapat dinafikan bahawa … · Sebagaimana yang kita ketahui · Sebagaimana yang kita maklumi
Sementelahan
itu pula
Jika
kita telusuri
Bertitik
tolah daripada manifestasi tersebut
Jika
kita tinjau daripada perspektif
|
PERANAN
KELUARGA DALAM MENJAMIN KESELAMATAN ANAK-ANAK
|
1. Sentiasa bersama anak-anak ketika mereka
beriadah/berekreasi (taman permainan, padang dan sebagainya)
2. Memberi didikan kepada anak-anak tentang
keselamatan diri
3. Melengkapkan anak-anak dengan ilmu /seni
mempertahan diri (silat, taekwando dan lain-lain)
4. Memberi sepenuh perhatian dan kasih
sayang kepada anak-anak supaya mereka berasa disayangi, dihargai dan selamat-
tidak mengabaikan anak-anak
5. Tidak lalai dalam menjaga keselamatan
anak-anak
6. Melaporkan kepada pihak berkuasa jika
didapati ada perkara yang mencurigakan
7.
Memantau pergerakan/aktiviti anak-anak sama ada bersama rakan, di sekolah ,
beraktiviti di luar dan sebagainya
|
Jika kita bersedia memerah
minda dan berikhtar berhempas pulas, jalan penyelesaian yang berkesan
tentu ada dan tentu bukan satu sahaja kerana di mana ada kemahuan, di
situ ada jalan
Ibu
bapa perlu mengorak langkah
Komitmen
menyeluruh daripada ahli keluarga
Masa
depan menjanjikan cabaran di luar jangkaan
Ibu
bapa tidak seharusnya menjadi masyarakat yang naïf dengan dunia materialistik
yang melalaikan
Menagih
komitmen dan pengertian serius daripada ahli keluarga
Mempertingkat
dan memperteguh pemahaman
Mendepani
masa depan yang tidak menentu
Mengamalkan
sikap dan perwatakan yang murni
Perlu
dibaja kembali
Budaya
dan amalan harian
Perdana
Prakarsa
Rutin
harian
Tidak
menunjukkan sikap evasif
Tepuk
dada tanya selera
Sudah
terang lagi bersuluh
Ibu bapa memainkan peranan yang
signifikan/vital
Sudah terhantuk baru terngadah
Sesal dahulu pendapatan, sesal
kemudian tidak berguna
Rumahku Syurgaku
|
|
PIDATO
-“PERANAN IBU BAPA UNTUK MENANGANI GEJALA SOSIAL DALAM KALANGAN REMAJA
|
Memberikan didikan
agama yang sempurna dan mencukupi
-Memberikan didikan
akhlak/ilmu dunia yang sempuma
-Membentuk jati
diri anak,mengenali potensi anak/remaja
. Menggalakkan
anak/remaja terlibat dalam program komuniti/sekolah/Kawalan Rukun Tetangga
(KRT)/JKKK
-Menjadi contoh
kepada anak-anak
-Memberikan
kasih sayang kepada anak/remaja
|
Ibu bapa memainkan peranan yang
signifikan/vital
Ibu
bapa perlu mengorak langkah
Komitmen
menyeluruh daripada ibu bapa
Menagih
komitmen dan pengertian serius daripada ibu bapa
Mempertingkat
dan memperteguh pemahaman
Mendepani
masa depan yang tidak menentu
Mengamalkan
sikap dan perwatakan yang murni
Perlu
dibaja kembali
Budaya
dan amalan harian
Perdana
Prakarsa
Rutin
harian
Tidak
menunjukkan sikap evasif
Tepuk
dada tanya selera
Sudah
terang lagi bersuluh
Sudah
menjadi lumrah hidup manusia, anak-anak sememangnya akan memperhatikan dan
meniru gerak tari ibu bapanya
Jika
sumbang gerak tari ibu bapanya maka sumbanglah juga gerak tari mereka
suri teladan
ibu bapa yang akan menggilap dan
mencanainya sehingga menjadi berlian yang indah dan berkilat
bagaimana
acuan begitulah kuihnya
ke mana tumpahnya kuah kalau tidak
ke nasi.
ketam mengajar anaknya berjalan
lurus, sedangkan dirinya berjalan senget
berumur setahun jagung dan
berdarah setampuk pinang
alah bisa tegal biasa
melentur buluh biarlah daripada
rebungnya
Ibu
bapa tidak sewajarnya membiarkan anak-anak mereka seperti layang-layang
terputus talinya
Jika kita bersedia memerah
minda dan berikhtar berhempas pulas, jalan penyelesaian yang berkesan
tentu ada dan tentu bukan satu sahaja kerana di mana ada kemahuan, di
situ ada jalan.
|
PWAH
Hal
ini dikatakan demikian kerana
Hal ini ini ada kaitannya dengan
Hal ini berlaku disebabkan
· Hal ini penting dalam/bagi · Hal ini serupa dengan · Hal yang serupa berlaku apabila · Hal ini disebabkan · Hal ini membuktikan bahawa · Hal ini menggambarkan bahawa · Hal ini secara tidak langsung akan · Hal ini meninggalkan kesan kerana · Hal ini tentu sekali membuatkan · Jadi kita perlu · Jadi kita hendaklah · Keadaan ini tentunya · Lantaran itu sehingga kini · Kesemua ini menyumbang kepada · Kita mengakui hakikat bahawa
Lantaran itu
Pada masa yang sama
Sebaliknya
|
PERSEDIAAN-PERSEDIAAN
YANG ANDA LAKUKAN SEBELUM MENJELANG
NYA
MUSIM PEPERIKSAAN AWAM.
|
a)
Saya akan menetapkan visi atau matlamat untuk memperoleh keputusan yang
cemerlang dalam peperiksaan
SPM,
iaitu 10A+.
-
Bagi saya,dengan adanya visi tersebut, saya seolah-olah bersemangat untuk
belajar setelah membaca visi
yang
saya buat.
-
Visi tersebut seolah-olah menjadi pendorong dan pembakar semangat saya selain
kedua-dua ibu bapa saya.
-
Saya akan membuat dan menghias visi tersebut.
-
Kemudian, tampalkan di dalam bilik tempat yang selalu saya ulang kaji
pelajaran.
-
Saya akan membaca visi saudari setiap kali mahu belajar.
b)
Merancang waktu belajar/ menguruskan masa dengan efesien
-
sangat penting supaya saya dapat belajar secara sistematik & terancang
-
mengelakkan belajar pada saat-saat akhir
-
jadual yang disediakan mengambil kira waktu belajar di sekolah, masa
menyiapkan kerja sekolah, rehat,
ulang
kaji termasuklah hujung minggu.
c)
Membuat ulang kaji
-
ulang kaji secara konsisten
-
menyiapkan diri dengan input & malulmat tambahan
-
ulang kaji semua mata pelajaran, bab demi bab
-
membuat nota ringkas supaya tidak cemas
-
pilih tempat untuk ulang kaji yg kondusif spy boleh belajar dgn tenang &
fokus
-
tidak membuat ulang kaji di tempat bising spt di hadapa televisyen
-
ulang kaji secara berkumpulan atau individu
d)
Mengamalkan pemakanan yang sihat & berkhasiat/seimbang
-
Makanan berkhasiat penting untuk memberikan tenaga & menguatkan memori
-
mengambil makanan yang kaya dengan karbohidrat, protein, vitamin, pelawas dan
pelbagai nutrien lain.
-
banyakkan makan buah-buahan
-
dapat meningkatkan keimunan badan melawan penyakit.
-
Banyakkan minum air kosong kerana air kosong akan membekalkan oksigen kepada
otak dan tubuh.
- Air
kosong juga dapat mengekalkan suhu badan.
-
Mengambil makanan yang dapat merangsang otak seperti kismis, kurma,madu
lebah.
-
Jangan makan makanan yang pedas dan masam. Makanan yang masam dapat
melemahkan daya pemikiran.
-
Pengambilan makanan yang sihat & seimbang dapat mengurangkan stres,
mencerdaskan minda &
mencergaskan
fizikal untuk belajar
e)
Persediaan mental & rohani
-
berfikiran positif
-
mempunyai semangat juang yang tinggi untuk belajar
-
tidak mudah putus asa jika ada mata pelajaran yang susah & sukar difahami
-
persediaan rohani penting utk mendapatkan ketenangan.
-
amalan mengikut agama masing-masing dijalankan : Islam/Muslim: membaca
al-Quran, solat lima waktu,berdoa- menghormati guru-guru, mentaati ibu bapa
& melakukan aktiviti kebajikan
f)
Menjaga keselamatan diri
-
Keselamatan diri perlu dijaga dengan sebaiknya.
-
Menjauhkan diri daripada aktiviti lasak yang membawa kepada kecelakaan.Elakkan
diri daripada sebarang kecederaan.
-
Saya tidak mahu mengambil peperiksaan di dalam wad di hospital.
-
Memanglah kemalangan tidak pernah diundang, tetapi sekiranya kita tidak
berhati-hati kita sebenarnya
mendedahkan
diri kepada pelbagai kemungkinan.
-
Dalam musim menjelangnya peperiksaan, lebihkan masa berada di rumah
|
Jika kita bersedia memerah
minda dan berikhtar berhempas pulas,
Saya tidak akan menopang dagu
/bersikap tunggu dan lihat
Sediakan payung sebelum hujan
Sudah terhantuk baru terngadah
Nasi sudah menjadi bubur
Sesal dahulu pendapatan sesal
kemudian tidak berguna
ahli bijak pandai ada menjelaskan,
sesiapa yang gagal merancang, sebenarnya mereka merancang untuk gagal.
Istiqamah dengan prakarsa.
Genggam bara api baiar sampai
menjadi arang.
Ilmu itu penyuluh hidup
Sibuta kehilangan tongkat
Alvin Toffler menegaskan, ilmu itu
ibarat kuasa
Masa
itu emas
Masa
ibarat pedang
Konsisten
Alah bisa
tegal biasa
Sudah
terang lagi bersuluh
Tepuk
dada tanya selera
“Man jadda wa jada” ialah pepatah Arab yang maksudnya
dalam bahasa Melayu ialah "sesiapa yang berusaha, dia akan
berjaya." Sememangnya sesiapa sahaja yang melakukan sesuatu, hendaklah
dengan bersungguh-sungguh, dan insya.Allah kejayaan menjadi hasilnya.
Pepatah Arab
mengatakan; sabar itu anak kunci kejayaan
Ilmu itu lebih baik daripada harta. Ilmu menjaga kau dan
engkau menjaga harta. Harta itu kurang apabila dibelanjakan tetapi ilmu
bertambah apabila dibelanjakan-Saidaina Ali bin Abi Talib
Menyimpang seinci,rugi seribu batu-Pepatah Cina
Kejayaan tidak datang kepada manusia yang leka-Charles
Cahier
Bercita-cita
tanpa usaha bukan cita-cita tapi angan-angan.-pepatah
Bertangguh
itu pencuri masa(peribahasa Arab)
Kalau
tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya
Yang bulat tidak akan datang menggolek, yang pipih
tidak datang melayang
Ciri orang yang beradab ialah dia sangat rajin dan suka
belajar, dia tidak malu belajar daripada orang yang berkedudukan lebih rendah
darinya" ~ Confucius
|
|
USAHA PELBAGAI
PIHAK MENINGKAT
KAN MUTU
PERKHIDMATAN AWAM
|
Kerajaan /
Kementerian Pengangkutan
-Menubuhkan Suruhanjaya Pengangkutan Awam
Darat (SPAD) , Suruhanjaya Pengangkutan
Awam Udara (SPAIJ), Suruhanjaya
Pengangkutan Awam Laut (SPAL) untuk memantau
pengangkutan awam
-Menambahkan bajet untuk menaik taraf
prasarana pengangkutan awam
-Pemantauan kenderaan lebih kerap
-BRIM, Tayar 1 Malaysia, Teksi 1 Malaysia
-Keluarga
-ibu bapa
menggalakkan anak-anak menggunakan pengangkutan awam .
-Memberikan penerangan tentang keistimewaan
menggunakan pengangkutan
awam
-Memberikan cadangan kepada pengusaha
pengangkutan awam untuk
meningkatkan
kualiti pengangkutan awam
.
-Swasta/masyarakat
- MAS, AIR ASIA,
KTM , LRT, SINARAN, Menggunakan kenderaan berteknologi tinggi, baharu dan
selesa. Mengutamakan keselamatan penumpang
-Media massa -
akhbar radio TV, ICT - kempen tentang kualiti dan penggunaan
pengangkutan
awam.
|
Jika kita bersedia memerah
minda dan berikhtar berhempas pulas, jalan penyelesaian yang berkesan
tentu ada dan tentu bukan satu sahaja kerana di mana ada kemahuan, di
situ ada jalan
melepaskan batuk di tangga
Tepuk dada tanya selera
Sudah terang lagi bersuluh
|
PWAC
Sebagai
contoh
Biar kita lihat
Biar kita ambil contoh Bagi membuktikan perkara ini,
Contoh yang boleh diketengahkan ialah
Sebagai analoginya, Contoh yang ketara yang paling dekat dengan kita ialah
Ghalibnya/lazimnya
Berdasarkan perangkaan terkini yang
diperoleh didapati sebanyak
Bukti yang jelas dan terkini yang berkaitan dengan perkara ini menunjukkan · Statistik yang sahih lagi tepat telah menunjukkan bahawa |
KEPENTINGAN PUISI
TRDISIONAL KEPADA MASYARAKAT.
|
Kepentingan puisi
kepada masyarakat
-Menjayakan majlis
rasmi - perasmian/ucapan/pertandingan
-Menjayakan majlis
tidak rasmi, perkahwinan/peminangan
-Menyampaikan mesej
-Sumber
hiburan/riadah
|
|
PWAP
Tegasnya.
Realitinya
Pada hakikatnya,
Izhar,
Jelaslah
Ikhtisarnya
Ironinya
Tuntasnya
Oleh itu,
|
CARA MENGHARGAI IBU
BAPA
|
a.
Menghormati ibu sepanjang masa
b.
berdoa
c.
menghantar ibu tunaikan fardu haji/umrah
d.
sentiasa menghubungi ibu jikalau berjauhan
e.
menziarahi ibu apabila ada waktu terluang
|
|
PWAK
Intihanya,
Sebagai menggulung segala yang telah
diperkatakan di atas
Konklusinya
Natijahnya
Sebagai penutup bicara akhir
Sebagai penghias bicara akhir
Akhir kalam
Akhirulkalam
Akhir kata,
sambutlah salam anakanda/ dari kejauhan dan semoga ..(SURAT TAK RASMI).
Sebelum
mengundur diri terimalah serangkap pantun daripada kami ...
(CERAMAH/SYARAHAN/PIDATO/UCAPAN)
Saya sudahi
…….ini dengan ...
(CERAMAH/SYARAHAN/PIDATO/UCAPAN)
|
SIKAP PENGGUNA
SENDIRI MENJADI PUNCA KEMALANGAN JALAN RAYA
|
a.Tidak
memeriksa kenderaan secara berkala
b.
mengantuk
c.
mabuk
d.
tidak mematuhi peraturan dan papan tanda
e.
penggunaan telefon bimbit semasa memandu
f.
menjadikan jalan raya sebagai medan perlumbaan
g.
Panas baran/pantang dicabar
|
Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna.”
melepaskan batuk di tangga
Tepuk dada tanya selera
seperti api dalam sekam
Bagai duri dalam daging
sediakan payung sebelum hujan
Biar lambat asalkan selamat
Sudah terang lagi bersuluh
Mencurah air ke daun keladi
Bagai enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing
Masuk telinga kiri keluar telinga kanan
Pandu cermat jiwa selamat
Berhati-hati di jalan raya
Ingat orang tersayang
|
|
PELAKSANAAN SEKOLAH
SELAMAT
|
a.
Pelajar rasa selamat
b.
Pelajar rasa dihargai dan disayangi
c. Ibu
bapa tidak risau
d.
Mengurangkan masalah buli
e.
Wujud perasaan sayang kepada sekolah
f.
Mewujudkan perasaan kepunyaan sekolah
|
-
Sekolahku Syurgaku
- Datang
dengan harapan, pulang degan
kejayaan
-
Sekolah rumah kedua
|
|
FAEDAH-FAEDAH DASAR
1MURID 1SUKAN
|
Menyihatkan tubuh
badan dan mencerdaskan otak
Mengeratkan
silaturahim antara pelajar dan guru
Mendalami ilmu sains sukan
Membentuk disiplin
diri
Mempupuk perpaduan
antara pelajar berbilang kaum
Mengharumkan nama
sekolah hingga ke peringkat tinggi
|
|
|
PIDATO
TANGGUNGJAWAB IBU BAPA MEMUPUK SEMANGAT PATRIOTIK DALAM KALANGAN ANAK-ANAK
|
Menjelaskan kepada
anak-anak peri pentingnya semangat patriotik
Membawa anak-anak
ke tempat bersejarah
Menyediakan
buku-buku/bahan bacaan/visual yang berkaitan sejarah kenegaraan
Menceritakan
jasa/pengalaman tokoh-tokoh pemuimpin /pejuang kemerdekaan
Menggalakkan
anak-anak menyertai aktiviti semangat patriotik
|
Jika kita bersedia memerah
minda dan berikhtar berhempas pulas, jalan penyelesaian yang berkesan
tentu ada dan tentu bukan satu sahaja kerana di mana ada kemahuan, di
situ ada jalan
Ibu bapa memainkan peranan yang
signifikan/vital
Menagih
komitmen dan pengertian serius daripada ibu bapa
Mempertingkat
dan memperteguh pemahaman
Mengamalkan
sikap dan perwatakan yang murni
Perlu
dibaja kembali
Budaya
dan amalan harian
Perdana
Prakarsa
Rutin
harian
Tidak
menunjukkan sikap evasif
Tepuk
dada tanya selera
Sudah
terang lagi bersuluh
Sudah
menjadi lumrah hidup manusia, anak-anak sememangnya akan memperhatikan dan
meniru gerak tari ibu bapanya
Jika
sumbang gerak tari ibu bapanya maka sumbanglah juga gerak tari mereka
suri teladan
ibu bapa yang akan menggilap dan
mencanainya sehingga menjadi berlian yang indah dan berkilat
bagaimana
acuan begitulah kuihnya
ke mana tumpahnya kuah kalau tidak
ke nasi.
ketam mengajar anaknya berjalan
lurus, sedangkan dirinya berjalan senget
berumur setahun jagung dan
berdarah setampuk pinang
alah bisa tegal biasa
melentur buluh biarlah daripada
rebungnya
|
KATA
ALUAN
DEFINISI/HURAIAN
TAJUK
KATA
PENGHADAPAN
PENUTUP
PIDATO
|
FAKTOR LUNTURNYA
SEMANGAT KEJIRANAN
|
Perubahan pola/gaya
hidup/kesibukan kerjaya
Kemajuan dalam
bidang teknologi
Kurang kesedaran
tentang kepentingan hidup berjiran/bersikap individualistik
Jurang status
sosioekonomi
Sentimen perkauman
yang masih menebal
|
Enau
dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing
|
|
CARA MEMUPUK
SEMANGAT KEJIRANAN
|
Peranan ibu bapa
-Menyuburkan
semangat kejiranan dalam kalangan anak-anak sejak kecil
-Membawa/menggalakkan
anak-anak menyertai aktiviti kejiranan/gotong-royong/kenduri-kendara.
Peranan anggota
masyarakat
-Menganjurkan lebih
banyak aktiviti kemasyarakatan di peringkat kawasan kediaman-Rukun
Tetangga/Sistem Rondaan Sukarela/Rakan COPS
-Mengamalkan
nilai-nilai murni dalam kehidupan bermasyarakat/contoh-saling menziarahi,
tolong- menolong
Peranan Kerajaan
-Memperbanyak
penganjuran program kemasyarakatan
Di peringkat
kebangsaan seperti Majlis Rumah Terbuka.
|
Jika kita bersedia memerah
minda dan berikhtar berhempas pulas, jalan penyelesaian yang berkesan
tentu ada dan tentu bukan satu sahaja kerana di mana ada kemahuan, di
situ ada jalan
Ibu bapa memainkan peranan yang
signifikan/vital
Sudah
menjadi lumrah hidup manusia, anak-anak sememangnya akan memperhatikan dan
meniru gerak tari ibu bapanya
Jika
sumbang gerak tari ibu bapanya maka sumbanglah juga gerak tari mereka
suri teladan
ibu bapa yang akan menggilap dan
mencanainya sehingga menjadi berlian yang indah dan berkilat
bagaimana
acuan begitulah kuihnya
ke mana tumpahnya kuah kalau tidak
ke nasi.
ketam mengajar anaknya berjalan
lurus, sedangkan dirinya berjalan senget
berumur setahun jagung dan
berdarah setampuk pinang
alah bisa tegal biasa
melentur buluh biarlah daripada
rebungnya
anak-anak ibarat
kain putih, ibu bapalah yang mencorakkannya dan menentukan sama ada
ingin menjadikan anak-anak mereka Majusi, Nasrani mahupun Yahudi
hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah
seperti aur dengan tebing
berat sama dipikul, ringan sama dijinjing
ke bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni
Sudah terang lagi bersuluh
mulut biar manis, hati biar baik
bersatu teguh bercerai roboh
Buang yang keruh, ambil yang jernih
Orang berbudi kita berbahasa orang memberi kita merasa
Jiran sepakat membawa berkat
Seikat bagai sirih serumpun bagai serai
|
|
CARA-CARA MEMANFAAT
KAN USIA REMAJA
|
Mengisi masa lapang
dengan perkara berfaedah/Program Motivasi/hobi
Mengelakkan diri
daripada terjerbak dengan gejala sosial
Melengkapkan diri
dengan pengetahuan agama
Menambah ilmu
pengetahuan/kemahiran dalam pelbagai bidang
Terlibat dengan
aktiviti kesukarelawan
|
|
|
USAHA MEMAJUKAN
SEKTOR PERTANIAN
|
1. Mengusahakan penanaman buah-buahan tempatan secara
komersial
2. Menjalankan penyelidikan tentang kesesuaian tanah dengan
jenis tanaman (MARDI)
3. Menyediakan kemudahan pinjaman wang, jentera, benih dan
khidmat nasihat kepada
sesiapa yang ingin mengusahakan tanaman buah-buahan
tempatan.
4. Mempelbagaikan hasil buah-buahan tempatan dan memperluas
pasarannya.
5. Meningkatkan keberkesanan kempen tentang buah-buahan
tempatan.
6. Mempromosikan
buah-buahan tempatan di dalam dan luar negara
|
Jika kita bersedia memerah
minda dan berikhtar berhempas pulas, jalan penyelesaian yang berkesan
tentu ada dan tentu bukan satu sahaja kerana di mana ada kemahuan, di
situ ada jalan
|
|
FAKTOR-FAKTOR
PERMAINAN TRADISIONAL DIPINGGIRKAN
|
-pengaruh
media massa
-kurang galakan daripada ibu bapa
-
permainan moden banyak di pasaran
-
kurang kempen
-pengaruh
persekitaran
-kurang
minat terhadap permainan tradisional/membosankan
|
|
|
CARA-CARA
MEMPOPULAR
KAN PERMAINAN
TRADISIONAL
|
Peranan
ibu bapa
Peranan
pihak sekolah
Peranan
kerajaan
Peranan
massa
Peranan
pihak swasta.
|
Tepuk dada tanya selera
Tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas
di mana ada kemahuan, di situ ada jalan
menyelam sambil minum air.
Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna.
melepaskan batuk di tangga
serampang dua mata
berunding cerdik dengan pandai, faham dua menjadi satu
Sudah terang lagi bersuluh
Hidup segan mati tak mahu
Lain hulu lain parang lain dahulu lain sekarang
Alang-alang berminyak, biar licin
Genggam bara api biar sampai jadi arang
|
|
SYARAHAN
“
SEMANGAT KEJIRANAN TERAS KEHARMONIAN MASYARAKAT
|
-gotong-royong
-
rumah terbuka
-
ziarah-menziarahi
- aktiviti riadah
- Kempen-kempen kejiranan
|
|
|
USAHA
MENINGKAT
KAN
SEKTOR PELANCONGAN
|
-
kempen tentang pelancongan
-
menyediakan pakej pelancongan yang menarik
-
sikap masyarakat yang peramah
- kebersihan dalam negara
-prasarana
yang lengkap
|
Jika kita bersedia memerah
minda dan berikhtar berhempas pulas, jalan penyelesaian yang berkesan
tentu ada dan tentu bukan satu sahaja kerana di mana ada kemahuan, di
situ ada jalan
|
|
CARA-CARA
UNTUK MENGHARGAI JASA SESEORANG
|
-
memberikan anugerah/sijil/penghargaan
- dokumentari/filem/drama
- majlis kesyukuran/kenduri
- nama jalan/ bangunan
- doa kesejahteraan orang yang berjasa.
|
|
|
KEPENTINGAN
TEKNOLOGI MAKLUMAT KEPADA REMAJA/SAYA
|
Isi
1:
-
Saya/ pelajar menjadikan Teknologi Maklumat sebagai saluran untuk mendapatkan
bahan
rujukan
dalam pembelajaran.
- Saya
dapat memperoleh sumber bacaan luas untuk membantu proses pembelajaran
Isi
2:
-
Saya/ pelajar dapat memperoleh maklumat / mengetahui tentang perkembangan
dunia luar.
Isi
3:
-
Saya/pelajar dapat menambahkan jaringan rakan maya untuk berkomunikasi di samping
dapat
mengenali
adat dan budaya masing-masing.
Isi
4:
-
Saya/pelajar dapat menjimatkan masa pembelajaran kerana Teknologi Maklumat
menjadi
alternatif
rujukan yang sistematik, cepat, mudah dan efisyen – dunia tanpa sempadan.
Isi
5:
-
Saya/pelajar dapat meningkatkan kemahiran dalam bidang Teknologi Maklumat
dengan
menggunakan
pelbagai gajet – mengelakkan diri dianggap sebagai katak di bawah
tempurung.
|
|
|
PELBAGAI
LANGKAH UNTUK MENJADIKAN TEMPAT PELANCONGAN DI MALAYSIA LEBIH
MENARIK.
|
Isi
1: mengadakan kempen dan iklan
-
menyebar luaskan kempen dan iklan ke seluruh dunia tentang keindahan Malaysia
melalui
media
massa.
-
Memperkenalkan tempat-tempat menarik di Malaysia yang masih terpelihara
keindahannya
-
Menjadikan tahun Melawat Malaysia sebagai acara tahunan
Isi 2
: promosi produk pelancongan
-
Mempelbagaikan produk kraftangan sebagai warisan bangsa
-
Mewujudkan budaya inovasi dalam meningkatkan kualiti kraftangan sebagai
sumber
pendapatan
negara
-
Mempamerkan menu-menu tempatan (sate, mi, rojak, nasi dagang dll.)
Isi 3
: meningkatkan prasarana atau infrastruktur
-
Menyediakan prasarana yang lengkap dan selesa atau mencukupi
-
Menaik taraf motel, hotel, rumah tumpangan dan sebagainya sesuai dengan
pelancong dan
mampu
dibiaya
-
Menyediakan tempat rekreasi yang dapat menarik minat pelancong
Isi
4: Mengekalkan budaya dan adat resam
-
Malaysia memiliki budaya dan adat resam yang unik kerana mempunyai masyarakat
majmuk
-
Amalan hidup berhamah dan bersopan santun perlu dipelihara
-
Amalan adat dan budaya sesuai dengan budaya timur
-
Mengamalkan nilai mesra menerima pelancong asing
-
Bijak dan mahir berkomunikasi banyak bahasa
Isi
5: Mengekalkan warisan dan tempat-tempat menarik
-
Menjaga tempat-tempat yang berpotensi sebagai tempat rekreasi atau tempat
bersejarah
-
Contoh tempat bersejarah seperti Melaka dan Pulau Pinang yang dianugerahkan
sebagai
Tapak
Warisan Dunia.
-
Malaysia banyak muzium warisan seperti di Bandar Hilir Melaka, Muzium Sarawak
dll
-
Warisan ini dikekalkan agar tak lapuk dek hujan tak lekang dek panas
|
Jika kita bersedia memerah
minda dan berikhtar berhempas pulas, jalan penyelesaian yang berkesan
tentu ada dan tentu bukan satu sahaja kerana di mana ada kemahuan, di
situ ada jalan
tak
lapuk dek hujan tak lekang dek panas
tak
kenal maka tak cinta
|
|
PELBAGAI
LANGKAH PERLU DILAKUKAN OLEH TONGGAK KELUARGA UNTUK MELAHIRKAN KELUARGA
PENYAYANG
|
Isi
1:Ibu bapa menjadi suri teladan kepada anak-anak
-
Pembentukan sahsiah anak-anak bermula dari rumah
- Ibu
bapa sentiasa bersikap positif, mendampingi anak-anak, meluangkan masa
bersama-sama
anak-anak
Isi
2:Ibu bapa memberikan didikan agama sejak kecil
-
melentur buluh biarlah dari rebungnya
-
Didikan agama akan dapat mengukuhkan jati diri anak-anak
-
Hubungan ahli keluarga yang berlandaskan ajaran agama akan menjadi semakin
erat
-
Agama mendidik ahli keluarga saling hormat-menghormati dan sayang- menyayangi
Isi
3:Ibu bapa perlu menerapkan nilai-nilai murni dalam diri anak-anak
-
Perasaan bertolak ansur dan tegur-menegur secara berhemah akan menjadikan
sesebuah
keluarga
itu harmonis dan tenteram
-
Tidak akan ada pergaduhan yang berlaku
-
Perselisihan faham yang kecil tidak merebak dan boleh diselesaikan dengan
mudah
Isi
4: Ibu bapa perlu menyediakan keperluan asas yang sesuai dengan kehidupan anak-anak.
Anak-anak
akan berasa dihargai, disayangi dan diberikan perhatian
Apabila
tanggungjawab asas ini dilakukan oleh
ibu bapa akan wujud rasa sayang dan anakanak faham inu bapa sayang dan tidak
mengabaikan mereka.
-
Justeru, keluarga penyayang akan dapat diwujudkan
Isi
5: Ibu bapa perlu mengamalkan sikap berbuka.
-
Mengelakkan anak melabelkan ibu bapa mereka sebagai orang yang tidak memahami
jiwa mereka.
- Ibu
bapa sekarang harus menjadi rakan kepada anak-anak mereka
-
Berkonsi minat dan kebolehan dengan anak-anak.
-
Anak-anak diberi peluang berkongsi kegembiraan, kesedihan dengan ibu bapa.
-
Anak-anak juga tidak merasakan diri mereka terkongkong kerana memiliki ibu
bapa yang
bersifat
terbuka.
- Ibu
bapa cuba menimbulkan suasana aman damai dalam keluarga dengan cara menyelami
dan
mengenali
sifat anak-anak
|
Jika kita bersedia memerah
minda dan berikhtar berhempas pulas, jalan penyelesaian yang berkesan
tentu ada dan tentu bukan satu sahaja kerana di mana ada kemahuan, di
situ ada jalan
Ibu bapa memainkan peranan yang
signifikan/vital
Menagih
komitmen dan pengertian serius daripada ibu bapa
Mempertingkat
dan memperteguh pemahaman
Mengamalkan
sikap dan perwatakan yang murni
Perlu
dibaja kembali
Budaya
dan amalan harian
Perdana
Prakarsa
Rutin
harian
Tidak
menunjukkan sikap evasif
Tepuk
dada tanya selera
Sudah
terang lagi bersuluh
Sudah
menjadi lumrah hidup manusia, anak-anak sememangnya akan memperhatikan dan
meniru gerak tari ibu bapanya
Jika
sumbang gerak tari ibu bapanya maka sumbanglah juga gerak tari mereka
suri teladan
ibu bapa yang akan menggilap dan
mencanainya sehingga menjadi berlian yang indah dan berkilat
bagaimana
acuan begitulah kuihnya
ke mana tumpahnya kuah kalau tidak
ke nasi.
ketam mengajar anaknya berjalan
lurus, sedangkan dirinya berjalan senget
berumur setahun jagung dan
berdarah setampuk pinang
alah bisa tegal biasa
melentur buluh biarlah daripada
rebungnya
Rumahku Syurgaku/‘”Baiti
Jannati’
Yang Tua Dihormati,Yang Muda
diKasihi
anak-anak ibarat
kain putih, ibu bapalah yang mencorakkannya dan menentukan sama ada
ingin menjadikan anak-anak mereka Majusi, Nasrani mahupun Yahudi
Statistik
telah menunjukkan bahawa hampir 90 peratus ibu yang bekerja hanya bercakap
dengan anak-anak mereka selama empat minit sehari
Hukama Arab
pernah mengatakan anak- anak yang kehilangan kasih sayang daripada ibu
bapa yang sibuk adalah yatim
yang
mana intan,yang mana kaca
Kata-kata
yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras. –Hamka
|
|
KESAN-KESAN
NEGATIF PENGGUNAAN TELEFON BIMBIT DALAM KALANGAN PELAJAR SEKOLAH
|
1.
Mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.
2.
Merosakkan penggunaan bahasa Melayu para pelajar.
3.
Menimbulkan masalah disiplin di sekolah seperti kecurian dan melihat
gambar-gambar
lucah.
4.
Membazirkan masa para pelajar kerana asyik bermain permainan di dalam
telefon,
sistem
pesanan ringkas (sms) dan mendengar lagu-lagu.
5.
Memberikan kesan sampingan terhadap penglihatan dan pendengaran para pelajar.
6.
Meningkatkan perbelanjaan ibu bapa atau keluarga
|
Budaya
hedonisme
|
|
KELUARGA BERPERANAN PENTING UNTUK MENGHIDUP
KAN
AMALAN
KEJIRANAN INI AGAR MENJADI IKUTAN ANAK-ANAK.
|
1.
Ibu bapa berperanan memberi tujuk ajar cara berjiran dengan baik – berbudi
bahasa dan
menghormati
jiran tetangga.
2.
Ibu bapa berperanan sebagai suri teladan kepada anak-anak – menyokong dan
menjayakan
amalan
kejiranan
a.
Meluangkan masa untuk turut serta dalam progam kejiranan – bergotong royong
b.
Bertegur sapa dan berkenal-kenalan dengan jiran tetangga.
c.
Mengunjungi jiran – sakit atau sambutan perayaan
3.
Ibu bapa mengalakkan dan bersama-sama dengan anak-anak menyertai program
amalan
Kejiranan
|
Jika kita bersedia memerah
minda dan berikhtar berhempas pulas, jalan penyelesaian yang berkesan
tentu ada dan tentu bukan satu sahaja kerana di mana ada kemahuan, di
situ ada jalan
Ibu bapa memainkan peranan yang
signifikan/vital
Menagih
komitmen dan pengertian serius daripada ibu bapa
Mempertingkat
dan memperteguh pemahaman
Mengamalkan
sikap dan perwatakan yang murni
Perlu
dibaja kembali
Budaya
dan amalan harian
Perdana
Prakarsa
Rutin
harian
Tidak
menunjukkan sikap evasif
Tepuk
dada tanya selera
Sudah
terang lagi bersuluh
Sudah
menjadi lumrah hidup manusia, anak-anak sememangnya akan memperhatikan dan
meniru gerak tari ibu bapanya
Jika
sumbang gerak tari ibu bapanya maka sumbanglah juga gerak tari mereka
suri teladan
ibu bapa yang akan menggilap dan
mencanainya sehingga menjadi berlian yang indah dan berkilat
bagaimana
acuan begitulah kuihnya
ke mana tumpahnya kuah kalau tidak
ke nasi.
ketam mengajar anaknya berjalan
lurus, sedangkan dirinya berjalan senget
berumur setahun jagung dan
berdarah setampuk pinang
alah bisa tegal biasa
melentur buluh biarlah daripada
rebungnya
anak-anak ibarat
kain putih, ibu bapalah yang mencorakkannya dan menentukan sama ada
ingin menjadikan anak-anak mereka Majusi, Nasrani mahupun Yahudi
|
|
RENCANA:PERANAN
PELBAGAI PIHAK UNTUK MEMAJUKAN INDUSTRI
PELANCONGAN.
|
a)Peranan
pihak kerajaan
-mengadakan
promosi di luar negara
-mengisytiharkan
Tahun Melawat Malaysia
-membanteras
jenayah
-memelihara
dan memulihara tempat-tempat menarik
-kerjasama
/ rundingan dengan negara lain
b)Peranan
pihak swasta
-pakej
tambang murah (Airasia)
-peningapan
murah (perhotelan)
-menaik
taraf tempat penginapan
-menyediakan
infrastuktur berkualiti
-menaik
taraf perkhidmatan pengangkutan awam
c)Peranan
masyarakat
-layanan
yang mesra
-menguasai
bahasa asing terutama bahasa Inggeris
-menjaga
kebersihan
-elakkan
jenayah
-menjaga
nama baik negara
d)Peranan
media massa
-menyiarkan
berita positif tentang negara
-mempromosikan
tempat menarik
-menguar-uarkan
tempat baharu
-menampilkan
keindahan sesuatu tempat
-melaporkan
pelbagai pilihan tempat pelancongan
|
|
|
PUISI
MELAYU LAMA BANYAK MENGETENGAHKAN NILAI DAN PENGAJARAN YANG BOLEH DIJADIKAN PANDUAN
HIDUP.
|
1.
Mengenang jasa seseorang – ibu bapa, pemimpin, ahli masyarakat akan dikenang
dan
dihormati.
2.
Tidak meninggi diri atau sombong apabila kita berada di negeri orang lain -
kita akan
disayangi
dan hidup akan selamat/diberkati
3.
Sentiasa bersabar dalam menempuh dugaan atau cabaran hidup-mendidik kita
supaya insaf
dan
tahu tentang kesusahan orang lain
4.
Nilai hidup bekerjasama dan tolong-menolong – contoh dalam majlis
kenduri-kendara dsb.
5.
Mendidik kita supaya hidup bertoleransi dan faham-memahami- mewujudkan rasa
hormat
akan
budaya dan perbezaan antara masyarakat – boleh mewujudkan perpaduan antara
kaum
|
Jika kita bersedia memerah
minda dan berikhtar berhempas pulas, jalan penyelesaian yang berkesan
tentu ada dan tentu bukan satu sahaja kerana di mana ada kemahuan, di
situ ada jalan
Ibu bapa memainkan peranan yang
signifikan/vital
Sudah
menjadi lumrah hidup manusia, anak-anak sememangnya akan memperhatikan dan
meniru gerak tari ibu bapanya
Jika
sumbang gerak tari ibu bapanya maka sumbanglah juga gerak tari mereka
suri teladan
ibu bapa yang akan menggilap dan
mencanainya sehingga menjadi berlian yang indah dan berkilat
bagaimana
acuan begitulah kuihnya
ke mana tumpahnya kuah kalau tidak
ke nasi.
ketam mengajar anaknya berjalan
lurus, sedangkan dirinya berjalan senget
berumur setahun jagung dan
berdarah setampuk pinang
alah bisa tegal biasa
melentur buluh biarlah daripada
rebungnya
|
|
PERANAN
ANDA DALAM MEMUPUK
BUDAYA
PENYAYANG DI SEKOLAH.
|
-Mematuhi
peraturan dan undang-undang sekolah
-Menjadi
mata dan telinga kepada pihak sekolah
-Menyokong
dan menjayakan program budaya penyayang di sekolah
-Menjadikan
diri sebagai suri teladan
-Menjaga
dan menaikkan imej sekolah
|
|
|
PIDATO
"IBU
BAPA PENDORONG KEPADA ANAK-ANAK DALAM MEREALISASIKAN BUDAYA
MEMBACA."
|
-ibu
bapa sebagai suri teladan
-sediakan
sudut bacaan/perpustakaan mini di rumah
-bawa
anak-anak ke kedai buku/pameran buku
-membawa/menggalakkan
anak-anak ke perpustakaan
-membeli/menghadiahkan
bahan bacaan kepada anak-anak
|
Jika kita bersedia memerah
minda dan berikhtar berhempas pulas, jalan penyelesaian yang berkesan
tentu ada dan tentu bukan satu sahaja kerana di mana ada kemahuan, di
situ ada jalan
Ibu bapa memainkan peranan yang
signifikan/vital
Menagih
komitmen dan pengertian serius daripada ibu bapa
Mempertingkat
dan memperteguh pemahaman
Mengamalkan
sikap dan perwatakan yang murni
Perlu
dibaja kembali
Budaya
dan amalan harian
Perdana
Prakarsa
Rutin
harian
Tidak
menunjukkan sikap evasif
Tepuk
dada tanya selera
Sudah
terang lagi bersuluh
Sudah
menjadi lumrah hidup manusia, anak-anak sememangnya akan memperhatikan dan
meniru gerak tari ibu bapanya
Jika
sumbang gerak tari ibu bapanya maka sumbanglah juga gerak tari mereka
suri teladan
ibu bapa yang akan menggilap dan
mencanainya sehingga menjadi berlian yang indah dan berkilat
bagaimana
acuan begitulah kuihnya
ke mana tumpahnya kuah kalau tidak
ke nasi.
ketam mengajar anaknya berjalan
lurus, sedangkan dirinya berjalan senget
berumur setahun jagung dan
berdarah setampuk pinang
alah bisa tegal biasa
melentur buluh biarlah daripada
rebungnya
anak-anak
ibarat kain putih, ibu bapalah yang mencorakkannya dan menentukan sama
ada ingin menjadikan anak-anak mereka Majusi, Nasrani mahupun Yahudi
Bangsa
Membaca, Bangsa Berjaya.
Pepatah
Cina ada menyatakan bahawa yang menggerakkan tubuh badan bukanlah kaki tetapi
sebenarnya minda dan fikiran
Pemikir
tersohor, Descartes menekankan bahawa membaca buku bermutu itu ibarat
‘berdialog’ dengan orang-orang hebat atau pemikir-pemikir besar. Bahkan, buku
dapat mempertemukan dan menghubungkan dunia masa silam dengan dunia pembaca
masa ini.
Tahukah anda berapa judul buku yang menyaksikan
matahari setiap hari? Setiap 30 saat, setiap hari, sekitar 4000 buku baru
diterbitkan di seluruh dunia. Ini bermakna, pada setiap tahun, sekitar 1.5
juta judul baru menemui pembaca. Sejak mesin Gutenberg dicipta pada 1450,
sebanyak 50 juta judul buku telah diterbitkan di planet bumi. Oleh itu, jika
anda berhasrat untuk membaca semua buku itu, anda perlu hidup 250,000 tahun!
Malah, kalau pun anda hanya membaca judulnya sahaja, anda memerlukan masa
selama 15 tahun!
Erasmus Mundus, seorang tokoh akademik terkenal pernah
berkata, ‘‘When I have money, I buy books. If any is left, I buy food.’’.(Jika
saya mempunyai wang, saya akan membeli buku. Jika masih ada bakinya, saya
beli makanan)
|
|
GAGASAN
1MALAYSIA-USAHA-USAHA YANG DAPAT DILAKUKAN OLEH PELBAGAI PIHAK BAGI MEWUJUD
DAN
MENGEKALKAN
PERPADUAN DI NEGARA INI.
|
Peranan pihak sekolah
-penerapan
semasa p dan p
-kegiatan
kokurikulum
-kempen/ceramah
-sikap
guru
Peranan media massa-kempen
Peranan kerajaan
-melalui
sistem pendidikan-bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar-Mewajibkan lulus
dalam mata pelajaran Sejarah-SPM
-melalui
agensi-agensi tertentu
Peranan ibu bapa
Peranan individu
-mematuhi peraturan dan undang-undang
Peranan masyarakat
-bertoleransi
Peranan NGO
|
Bagai duri dalam daging
di mana ada kemahuan, di situ ada jalan
Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna.
melepaskan batuk di tangga
Tepuk dada tanya selera
serampang dua mata
sediakan payung sebelum hujan
berunding cerdik dengan pandai, faham dua menjadi satu
seperti api dalam sekam
menarik rambut dalam tepung, rambut tak putus, tepung
tak berselerak
ke bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni
hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah
seperti aur dengan tebing
berat sama dipikul, ringan sama dijinjing
bersatu teguh bercerai roboh
mulut biar manis, hati biar baik
Bulat air kerana pembetung, bulat kata kerana muafakat
Sudah terang lagi bersuluh
Seikat bagai sirih serumpun bagai serai
Di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung
Langkah prima untuk
Selain itu, guru juga memainkan
peranan yang penting dalam memupuk ……………………… dalam sanubari para pelajar.
Guru perlu mengajar murid tentang
kepentingan......
Didikan agama dan moral mampu
membentuk jati diri remaja. Dalam hal ini, .pihak sekolah yang
bertanggungjawab mendedahkan nilai murni kepada pelajar. Dengan mempunyai
nilai murni yang baik, remaja generasi kini akan mempunyai kesedaran untuk......
Didikan agama juga sering mengajar
manusia agar...........
Guru tidak seharusnya leka dalam
menjalankan obligasi mereka sebagai pendidik yang berkesan kerana setiap
ajaran guru akan melekat dalam sukma pelajar dan akan diaplikasikan dalam
kehidupan mereka. Sehubungan dengan itu, guru perlu
menitikberatkan......................
Guru tidak bersikap prejudis/
tidak mewujudkan sentiment perkauman/ tidak membangkitkan isu sensitif
Guru
menekankan kepentingan mempelajari sejarah
MENGADAKAN KEMPEN -
Pihak sekolah boleh mengadakan …………………………………… di peringkat
sekolah. Kempen ………………………………… ini boleh dibuat selama sebulan oleh pihak
sekolah. Semasa kempen berlangsung, semua guru akan mengingatkan pelajar
tentang ……………………………………………. .
MENGADAKAN CERAMAH
Selain itu, pihak sekolah juga boleh mengadakan ceramah
tentang ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,. Plhak sekolah boleh
menjemput pegawai daripada ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, bagi
menyampaikan ceramah tentang ……………………………………………. Dalam ceramah ini, pelajar
digalakkan untuk bertanya soalan kepada penceramah. Pelajar juga digalakkan
membuat catatan tentang kandungan ceramah yang didengar agar pengetahuan yang
diperoleh akan kekal lama.
MENGADAKAN PAMERAN
Pihak sekolah juga boleh mengadakan pameran tentang
………………………………………………... .. Selain itu, para pelajar juga digalakkan
menghasilkan buku skrap tentang ……………………………………….. Sebagal galakan, pihak
sekolah perlu memberi hadiah dan sijil kepada pelajar yang berjaya
menghasilkan buku skrap terbaik.
PERTANDINGAN MENGARANG
Aktiviti lain yang boleh diadakan oleh pihak sekolah ialah
mengadakan pertandingan mengarang tentang ……………………………………………………...
Pertandingan ini boleh dibahagikan kepada beberapa kategori iaitu menengah
rendah dan menengah atas. Selain itu, pihak sekolah juga boleh mengadakan
pertandingnn kuiz …………………………………….., . Setiap pemenang akan menerima hadiah
yang bersesualan daripada pihak sekolah sebagai galakan kepada pelajar.
MENGADAKAN LAWATAN SAMBIL BELAJAR
Di samping itu, pihak sekolah juga boleh menganjurkan lawatan
sambil belajar ke tempat-tempat yang memberikan pengetahuan dan kesedaran
tentang ……………………………………….. Semasa
lawatan ini, pihak sekolah perlu menggalakkan pelajar bertanya soalan dan mengambil
gambar. Bahan-bahan yang diperoleh ini pula akan diolah supaya menjadi buku
skrap secara kumpulan untuk rujukan dan pengetahuan kepada pelajar lain.
Sebagai kesimpulan, terdapat beberapa aktiviti yang boleh
dilakukan oleh pihak sekolah untuk ……………………………………. Aktiviti-aktiviti yang
dilakukan oleh pihak sekolah ini perlu dilakukan secara berterusan .. .
Sebagaimana yang kita
maklum, media massa juga memainkan peranan yang sangat penting
dalam membantu
Peranan media massa juga tidak
dapat diketepikan memandangkan media massa seperti radio, televisyen dan
suratkhabar mendatangkan pengaruh yang mendalam dalam kehidupan sehari-hari.
Rancangan dan program yang dapat menyemaikan sikap …………………………………
harus disiarkan melalui saluran media
bercetak dan media elektronik dari semasa ke semasa untuk menyedarkan rakyat
tentang peri pentingnya
Sudah
pasti peranan paling ketara yang mampu dimainkan oleh media cetak seperti
akhbar dan majalah itu iaah media ini melaporkan berita yang berlaku di
negara dan seantero dunia untuk makluman kita semua. Pendedahan berita yang
dibuat oleh media cetak menyebabkan masyarakat memahami perkara yang sedang
berlaku di dunia dengan lebih mudah dan pantas berbanding masa dahulu yang
mungkin mengambil sedikit masa.
Media massa merupakan
wahana yang dominan dalam mempengaruhi minda seseorang dengan
cepat dan berkesan. Generasi kini terutamanya golongan remaja tidak dapat
menjauhkan diri daripada pengaruh media massa. Media massa telah
berkembang dengan pesat dan bilangannya tumbuh dengan begitu cepat
bagai cendawan tumbuh selepas hujan. Media massa kepada dua iaitu media cetak dan media
elektronik. Media massa merupakan pihak yang dapat memberikan maklumat lanjut
tentang
Media cetak merupakan media yang menggunakan
kaedah tulisan seperti surat khabar, majalah dan buku. Media elektronik pula
merupakan media yang menggunakan teknologi terkini yang menggunakan kaedah
elektronik dan elektrik seperti radio, televisyen dan Internet. Media massa
harus menekankan keprihatinan masyarakat terhadap
Pada
masa yang sama media cetak berbeza dengan media elektronik mampu membuat
analisa berita yang lebih mendalam untuk dbaca berulang kali oleh masyarakat.
Pembacaan artikel yang sebegini kritis mampu membuka minda masyarakat menjadi
lebih matang dalam menilai dan membuat keputusan tentang sesuatu perkara
tersebut. Rencana yang disiarkan juga biasanya ditulis oleh wartawan atau
penulis yang berpengalaman luas tentang sesuatu aspek yang dibicarakan itu
untuk memberikan pandangan yang berbeza buat masyarakat pula. Jelaslah, media
cetak berupaya menyalurkan maklumat yang lebih kritis untuk tatapan
masyarakat kita.
Selain
itu, berita dan rencana yang disiarkan oleh media cetak mampu memberi
pengajaran dan maklumat kepada kita semua
Media massa harus bekerjasama
bagai aur dengan tebing bersama-sama
Kempen-kempen…………………. diharapkan dapat membangkitkan kesedaran sivik
masyarakat negara ini untuk
Kempen-kempen yang dijalankan oleh
pihak media massa perlulah serius dan bukannya hangat-hangat tahi
ayam. Melalui kempen kesedaran ini, masyarakat diseru untuk
Jadi, kempen kesedaran ini dapat
mencapai matlamatnya apabila semua rakyat sedar akan kepentingan...
Dalam konteks ini, pihak kerajaan
sepatutnya
Pihak kerajaan juga boleh memainkan peranan untuk mengatasi
……………………………….. Hal ini kerana pihak kerajaan mempunyai kuasa untuk menggubal
undang-undang bagi …………………………………………... Pihak kerajaan juga mempunyai sumber
kewangan bagi melaksanakan pelbagai program kesedaran tentang
……………………………………………………. Program-program kesedaran ini boleh dilaksanakan
melalui media massa seperti stesen televisyen dan radio yang dimiliki oleh
pihak kerajaan.
Di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung
KESIMPULAN
Sudah terang lagi
bersuluh bahawa pelbagai pihak harus bekerjasama untuk
Langkah yang dijalankan dengan
penuh istiqamah ini sudah pasti dapat mendidik
Secara tuntasnya,
……………………………………………. melalui komitmen daripada pelbagai pihak. Sikap
individualistik dan ketiadaan kesedaran sivik terhadap ………………………………. perlu
dikikis
Segala usaha yang
direncanakan itu memerlukan obligasi dan komitmen jitu daripada semua
pihak serta perlu dijalankan secara bijaksana umpama menarik rambut dalam tepung,
rambut tidak putus dan tepung tidak berselerak. Usaha yang holistik dan syumul ini perlu dijalankan secara
sistematik dan tidak
hanya sekadar melepaskan
batuk di tangga
|
|
FAEDAH MEDIA MASA
KEPADA SAYA/REMAJA
'
|
Meningkatkan ilmu
pengetahuan tentang segala maklumat yang berlaku di dalam dan di luar negara
Meningkatkan
kemahiran ICT, belajar, kreativiti dan kesenian
Mengeratkan
silaturahim
Memupuk Perpaduan
kaum / sejagat
Meningkatkan
Pendapatan
|
Mata
pena lebih berkuasa daripada pedang."-sukarno
|
|
RENCANA:PERANAN
IBU BAPA BAGI MEMUPUK SEMANGAT PATRIOTIK DALAM JIWA ANAK-ANAK
|
a)
Ibu bapa membawa anak melancong ke tempat bersejarah di negara ini terutama
ketika musim cuti sekolah.
-
Anak akan lebih mengerti perjuangan tokoh negara seperti Dato Bahaman dan Mat
Kilau apabila mereka
dapat
melihat sendiri kawasan pertempuran yang berlaku antara pejuang negara dengan
penjajah British itu.
-
Mereka boleh membaca penulisan yang biasanya menerangkan serba ringkas
perjuangan pejuang ini di
kawasan
bersejarah itu lalu menimbulkan rasa bangga dan berterima kasih atas
perjuangan tokoh tersebut.
-
Jadi, anak akan lebih tinggi semangat cinta akan negaranya apabila sering
melawat tempat bersejarah di negara ini.
b)
Ibu bapa sendiri hendaklah memaparkan semangat nasionalisme yang tinggi
kepada anak sendiri kerana kita
tidak
mahu digelar umpama ketam mengajar anaknya berjalan lurus pula.
-
Menjadi suri teladan dari segi menerusi percakapan, tindakan, penghayatan dan
sebagainya yang menjurus
ke
arah pengorbanan negara terhadap kehidupan mereka selama ini.
-
Anak telah diyakini akan meniru kelakuan orang tua mereka bak kata pepatah
bapa borek anak rintik
terutama
apabila sering didedahkan dengan kelakuan patriotik sebegini.
-
Jadi, teladan ibu bapalah yang membawa penyemaian benih nasionalisme dalam
jiwa remaja kita tersebut.
c)
Ibu bapa membawa anak untuk sama-sama melihat sambutan Hari Kebangsaan setiap
tanggal 31 Ogos
-
Biasanya, kawasan sambutan ini akan dipenuhi dengan pelbagai acara yang cuba
meniupkan semangat cinta akan negara ini dalam hati mujtamak yang hadir itu.
-
Suasana yang penuh dengan semangat nasionalisme ini pasti menimbulkan rasa
bangga dalam hati anak yang menontonnya itu.
-
Oleh itu, amalan membawa anak ke tempat sambutan hari kebangsaan boleh
memupuk rasa cinta akan negara.
d) Ibu bapa zaman moden ini boleh menggunakan teknologi untuk menghuraikan semangat patriotik kepada
anak
mereka.
-
Penggunaan teknologi seperti internet dan telefon pintar membolehkan ibu bapa
menyalurkan lebih banyak
informasi
tentang sejarah negara dengan satu sentuhan sahaja.
- Ibu
bapa boleh melayari internet untuk mendapatkan maklumat tentang sejarah negara
yang kadangkala
begitu
mengelirukan itu juga.
-
Penggunaan teknologi sebegini mampu memudahkan tugas ibu bapa untuk
memastikan anak mereka
memiliki
rasa cinta akan negara
e)
Semangat cinta dan sanggup berkorban demi negara ini boleh disemai dalam jiwa
anak menerusi amalan
penceritaan
ibu bapa.
-
Kisah dahulu ketika negara belum mengalami kemodenan harus diterangkan kepada
pelajar agar mereka
memahami
erti pengorbanan pejuang dan pemimpin negara yang telah membawa perubahan
besar itu.
-
Anak yang selalu mendengar itu akan mula perlahan-lahan menghargai jasa
pejuang negara terdahulu lalu
memasang
impian untuk turut membuat jasa kepada bangsa dan nusa pula.
- Ibu
bapa yang bijak akan sering bercerita mengenai perubahan pembangunan negara
supaya anak
memahami
kehidupan yang dialami sekarang berpunca daripada pengorbanan orang
terdahulu.
Kesimpulan:
-
Konklusinya, usaha memupuk semangat cinta akan negara ini memang menjadi
tugas ibu bapa.
-
Golongan ini perlulah mahir menggunakan peluang dan situasi yang wujud untuk
memudahkan anak
memahami
makna pengorbanan rakyat yang sebenarnya.
-
Jika ibu bapa masih mengamalkan sikap lepas tangan dalam menangani isu
semangat cinta akan negara ini
sudah
pasti generasi muda kita akan hilang rasa hormat terhadap negara.
-
Kita harus sedar semua yang berlaku pada masa hadapan berpunca daripada
pengorbanan orang terdahulu
|
Jika kita bersedia memerah
minda dan berikhtar berhempas pulas, jalan penyelesaian yang berkesan
tentu ada dan tentu bukan satu sahaja kerana di mana ada kemahuan, di
situ ada jalan
Ibu bapa memainkan peranan yang
signifikan/vital
Menagih
komitmen dan pengertian serius daripada ibu bapa
Mempertingkat
dan memperteguh pemahaman
Mengamalkan
sikap dan perwatakan yang murni
Perlu
dibaja kembali
Budaya
dan amalan harian
Perdana
Prakarsa
Rutin
harian
Tidak
menunjukkan sikap evasif
Tepuk
dada tanya selera
Sudah
terang lagi bersuluh
Sudah
menjadi lumrah hidup manusia, anak-anak sememangnya akan memperhatikan dan
meniru gerak tari ibu bapanya
Jika
sumbang gerak tari ibu bapanya maka sumbanglah juga gerak tari mereka
suri teladan
ibu bapa yang akan menggilap dan
mencanainya sehingga menjadi berlian yang indah dan berkilat
bagaimana
acuan begitulah kuihnya
ke mana tumpahnya kuah kalau tidak
ke nasi.
ketam mengajar anaknya berjalan
lurus, sedangkan dirinya berjalan senget
berumur setahun jagung dan
berdarah setampuk pinang
alah bisa tegal biasa
melentur buluh biarlah daripada
rebungnya
anak-anak ibarat
kain putih, ibu bapalah yang mencorakkannya dan menentukan sama ada ingin
menjadikan anak-anak mereka Majusi, Nasrani mahupun Yahudi
|
|
CARA-CARA
|
1.
Menghormati
dan menghayati lagu-lagu patriotik
2.
Meningkatkan
ilmu tentang sejarah negara – sebagai persediaan masa hadapan
3.
Menghargai
jasa pejuang negara
4.
Melawat
tempat-tempat bersejarah – dapat melahirkan semangat juang
5.
Menyertai
program dan sambutan Hari Kebangsaan
|
|
|
USAHA-USAHA
IBU BAPA UNTUK MENGGALAK
KAN AMALAN MEMBACA
|
1.
Membawa
anak-anak ke pesta buku – Pameran Buku Antarabangsa di PWTC – anak-anak dapat
lihat pelbagai jenis buku – boleh memilih buku yang diminati
2.
Menjadi
suri teladan – membaca buku di rumah bersama anak-anak – baca setiap hari
pada waktu senggang -
3.
Menyedia
ruang bacaan dan menambah sumber bacaan di rumah - perpustakaan mini– majalah
dan buku-buku – dapat menarik minat dan boleh mengembangkan minda anak-anak
4.
Mendaftar
anak-anak menyertai kelab buku -Sebagai
contohnya, anak-anak boleh menjadi ahli Kelab Buku Ilmiah yang ditubuhkan
oleh Dewan Bahasa dan Pustaka - anak-anak akan
menyertai pelbagai aktiviti dan mengetahui perkembangan buku yang terkini -
mereka didedahkan dengan pelbagai perkara yang berkaitan dengan buku
5.
Memberi pengukuhan dan galakan kepada anak-anak – sama
ada berbentuk lisan dan hadiah
yang munasabah - pujian daripada ibu bapa hendaklah dilakukan dengan
bersungguh-sungguh, ikhlas dan suci hati – guna bahasa mesra – dapat
menggalakkan anak-anak terus membaca
|
Jika kita bersedia memerah
minda dan berikhtar berhempas pulas, jalan penyelesaian yang berkesan tentu
ada dan tentu bukan satu sahaja kerana di mana ada kemahuan, di situ ada
jalan
Ibu bapa memainkan peranan yang
signifikan/vital
Menagih
komitmen dan pengertian serius daripada ibu bapa
Mempertingkat
dan memperteguh pemahaman
Mengamalkan
sikap dan perwatakan yang murni
Perlu
dibaja kembali
Budaya
dan amalan harian
Perdana
Prakarsa
Rutin
harian
Tidak
menunjukkan sikap evasif
Tepuk
dada tanya selera
Sudah
terang lagi bersuluh
Sudah
menjadi lumrah hidup manusia, anak-anak sememangnya akan memperhatikan dan
meniru gerak tari ibu bapanya
Jika
sumbang gerak tari ibu bapanya maka sumbanglah juga gerak tari mereka
suri teladan
ibu bapa yang akan menggilap dan
mencanainya sehingga menjadi berlian yang indah dan berkilat
bagaimana
acuan begitulah kuihnya
ke mana tumpahnya kuah kalau tidak
ke nasi.
ketam mengajar anaknya berjalan
lurus, sedangkan dirinya berjalan senget
berumur setahun jagung dan
berdarah setampuk pinang
alah bisa tegal biasa
melentur buluh biarlah daripada
rebungnya
anak-anak
ibarat kain putih, ibu bapalah yang mencorakkannya dan menentukan
sama ada ingin menjadikan anak-anak mereka Majusi, Nasrani mahupun Yahudi
Membaca
jambatan ilmu
surah al-Quran yang pertama sekali diturunkan kepada
Nabi Muhammad s.a.w. berbunyi ”Bacalah, bacalah olehmu wahai Muhammad”.
|
|
LANGKAH-LANGKAH YANG BOLEH DILAKUKAN OLEH IBU BAPA
UNTUK MENGGALAK
KAN ANAK-ANAK MENJAGA KEINDAHAN DAN KEBERSIHAN
ALAM SEKITAR.
|
- ibu bapa menggalakkan anak-anak mengitar
semula
- ibu bapa menunjukkan teladan yang baik
- ibu bapa menetapkan jadual waktu
membersihkan rumah
-
ibu bapa mendidik anak-anak agar menyahut kempen kerajaan seperti tidak menggunakan plastik.
|
Jika kita bersedia memerah
minda dan berikhtar berhempas pulas, jalan penyelesaian yang berkesan
tentu ada dan tentu bukan satu sahaja kerana di mana ada kemahuan, di
situ ada jalan
Ibu bapa memainkan peranan yang
signifikan/vital
Menagih
komitmen dan pengertian serius daripada ibu bapa
Mempertingkat
dan memperteguh pemahaman
Mengamalkan
sikap dan perwatakan yang murni
Perlu
dibaja kembali
Budaya
dan amalan harian
Perdana
Prakarsa
Rutin
harian
Tidak
menunjukkan sikap evasif
Tepuk
dada tanya selera
Sudah
terang lagi bersuluh
Sudah
menjadi lumrah hidup manusia, anak-anak sememangnya akan memperhatikan dan
meniru gerak tari ibu bapanya
Jika
sumbang gerak tari ibu bapanya maka sumbanglah juga gerak tari mereka
suri teladan
ibu bapa yang akan menggilap dan
mencanainya sehingga menjadi berlian yang indah dan berkilat
bagaimana
acuan begitulah kuihnya
ke mana tumpahnya kuah kalau tidak
ke nasi.
ketam mengajar anaknya berjalan
lurus, sedangkan dirinya berjalan senget
berumur setahun jagung dan
berdarah setampuk pinang
alah bisa tegal biasa
melentur buluh biarlah daripada
rebungnya
Kempen-kempen
kebersihan awam- seperti Cintailah Sungai Kita dan slogan Negara
Bersih Sihat
Akta
Alam Sekitar 1971 dan Akta kilang 1974
|
|
IBU
BAPA BERPERANAN MEMBENTUK AKHLAK DAN MERUPAKAN PENENTU KEJAYAAN AKADEMIK
ANAK-ANAK
|
• Memberikan
pendidikan agama dan pendidikan moral
• Memberikan
nasihat , teguran dan tunjuk ajar
• Menjadikan diri
sebagai contoh terbaik I idola terbaik kepada anak-anak
• Menyediakan
keperluan pembelajaran yang sempurna kepada anak-anak
• Menghantar
anak-anak mengikuti kelas-kelas tambahan dan tuIsyen
•
Memberikan dorongan dan motivasi
|
Jika kita bersedia memerah
minda dan berikhtar berhempas pulas, jalan penyelesaian yang berkesan
tentu ada dan tentu bukan satu sahaja kerana di mana ada kemahuan, di
situ ada jalan
Ibu bapa memainkan peranan yang
signifikan/vital
Menagih
komitmen dan pengertian serius daripada ibu bapa
Mempertingkat
dan memperteguh pemahaman
Mengamalkan
sikap dan perwatakan yang murni
Perlu
dibaja kembali
Budaya
dan amalan harian
Perdana
Prakarsa
Rutin
harian
Tidak
menunjukkan sikap evasif
Tepuk
dada tanya selera
Sudah
terang lagi bersuluh
Sudah
menjadi lumrah hidup manusia, anak-anak sememangnya akan memperhatikan dan
meniru gerak tari ibu bapanya
Jika
sumbang gerak tari ibu bapanya maka sumbanglah juga gerak tari mereka
suri teladan
ibu bapa yang akan menggilap dan
mencanainya sehingga menjadi berlian yang indah dan berkilat
bagaimana
acuan begitulah kuihnya
ke mana tumpahnya kuah kalau tidak
ke nasi.
ketam mengajar anaknya berjalan
lurus, sedangkan dirinya berjalan senget
berumur setahun jagung dan berdarah
setampuk pinang
alah bisa tegal biasa
melentur buluh biarlah daripada
rebungnya
menatang
minyak yang penuh
Setiap
penyakit ada penawarnya, setiap masalah ada jalan penyelesaiannya.
Tokoh
ilmuwan, Hamka pernah mengatakan bahawa, kekayaan seseorang itu terletak
pada tingginya akhlak dan budi bahasanya bukan pada harta dan pakaiannya
.
anak-anak ibarat
kain putih, ibu bapalah yang mencorakkannya dan menentukan sama ada
ingin menjadikan anak-anak mereka Majusi, Nasrani mahupun Yahudi
Pepatah
Arab ada mengatakan jika berkawan dengan si pembuat besi, maka kita akan
terasa bahang api kepanasannya manakala jika berkawan dengan penjual minyak
wangi, maka akan melekat bau kewangiannya kepada diri kita secara tidak
langsung
Gurindam
Melayu ada menyebut, carilah olehmu akan sahabat, yang boleh dijadikan
ubat, cari olehmu kawan, pilih segala orang setia kawan.
Cegahlah
sebelum terlambat kerana mencegah lebih baik daripada
merawat kerana mantan Perdana Menteri yang keempat, Tun Dr. Mahathir
pernah mengatakan bahawa bahayanya dadah bukan kepada penagihnya, tetapi
kepada orang di sekitarnya
genggam
bara api biar sampai jadi arang
Kecantikan
yang abadi terletak pada keelokan adab dan ketinggin ilmu seseorang, bukan
terletak pada wajah dan pakaiannya-Hamka
Akhlak yang buruk merosakkan amal, seperti cuka
merosakkan madu—sabda Rasululah S.A.W
"Berikan kepadaku sepuluh orang pemuda, akan aku
bikin sebuah gunung berpindah." Kalimat itu merupakan rkata-kata Bung Karno yang menggambarkan dahsyatnya
potensi pemuda
|
|
FAKTOR-FAKTOR
YANG MENYEBABKAN ANAK-ANAK TERLIBAT DENGAN MASALAH SOSIAL
|
- sikap ibu bapa
yang menganggap anak: sudah besar dan boleh berdikari
- anak: menganggap
dri mereka sudah dewasa I besar
- anak-anak mahukan
kebebasan I tidak mahu dikongkong
- lebih terpengaruh
dengan rakan sebaya
- dipengaruhi oleh
media massa
-
terpengaruh dengan gaya hidup masyarakat kini/persekitaran
|
Setiap
penyakit ada penawarnya, setiap masalah ada jalan penyelesaiannya.
berumur setahun jagung dan
berdarah setampuk pinang
ibarat
meludah ke langit, terkena batang hidung sendiri
menepuk
air di dulang terpercik ke muka sendiri
harapan
bangsa, pemudi tiang negara.
Tokoh
ilmuwan, Hamka pernah mengatakan bahawa, kekayaan seseorang itu terletak
pada tingginya akhlak dan budi bahasanya bukan pada harta dan pakaiannya.
Setiap
kata rakan-rakannya menjadi ubat yang mujarab serta azimat penting.
Pepatah
Arab ada mengatakan jika berkawan dengan si pembuat besi, maka kita akan
terasa bahang api kepanasannya manakala jika berkawan dengan penjual minyak
wangi, maka akan melekat bau kewangiannya kepada diri kita secara tidak
langsung
tokoh
dari China, Mao Tzu pernah mengatakan bahawa kejadian asal seseorang itu
ialah baik dan suci dan akan berubah disebabkan persekitarannya
Sebelum nasi
menjadi bubur,
Berdasarkan
kajian yang dilakukan oleh sekumpulan mahasiswa Fakulti Sains Kemasyarakatan,
Universiti Malaya, anak-anak remaja daripada golongan miskin lebih cenderung
untuk terlibat dalam penagihan najis dadah
Contohilah
ketokohan Luqmanul Hakim yang cukup hebat mendidik anak-anaknya
berorientasikan Al-quran dan al-Hadis.
|
|
SELAMAT DATANG KE BLOG CIKGU TUM DAN MARI BELAJAR BAHASA MELAYU BERSAMA-SAMA SAYA! TERIMA KASIH.
Bersama-sama memartabatkan Bahasa Melayu dan memperkasa Bahasa Inggeris
Monday, 27 October 2014
cadangan isu karangan spm 2014
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Laman Guru Cemerlang
Kecekapan Berbahasa Guru Bahasa Melayu
Dalam abad ke-21 ini, setiap guru Bahasa Melayu sama ada yang mengajar di peringkat sekolah rendah, sekolah menengah mahu pun di institusi pengajian tinggi seharusnya memiliki kecekapan berbahasa yang baik. Selain empat kemahiran asas yang diberi penekanan dalam melahirkan pelajar yang seimbang dari sgei kemahiran berbahasa, guru-guru Bahasa Melayu juga perlu menguasai kecekapan berbahasa antaranya seperti berikut:
Kecekapan berkomunikasi
Kecekapan berhujah dan membidas
Kecekapan berbincang dan mengulas
Kecekapan menyoal
Kecekapan menyatakan dan menghuraikan ilmu pengetahuan dan pendapat
Kecekapan membaca, memahami dan merumus teks
Kecekapan menganalisis dan mentafsir maklumat
Kecekapan membaca dan menaakul pelbagai bahan
Kecekapan membina ayat
Kecekapan menulis
Guru-guru Bahasa Melayu dalam abad ke-21 perlu mempunyai tahap pengetahuan isi kandungan Bahasa Melayu yang baik. Perkembangan terkini dalam kurikulum pendidikan Bahasa Melayu sewajar diketahui oleh setiap guru. Antara pengetahuan isi kandungan Bahasa Melayu yang perlu difokuskan ialah:
Kesediaan guru Bahasa Melayu untuk menyampaikan bahan pengajaran merupakan perkara terpenting dalam pengendalian sesi pengajaran dan pembelajaran. Hal ini bermakna pengetahuan guru Bahasa Melayu tentang isi kandungan Bahasa Melayu merupakan kesediaan terpenting untuk memastikan keberkesanan pengajarannya.
Pengetahuan substantif, iaitu pengetahuan tentang apa yang ada dalam fakta atau konsep yang digunakan untuk menyusun idea dan maklumat tentang sesuatu tajuk dalam mata pelajaran Bahasa Melayu berkenaan. Hal ini bermakna setiap guru Bahasa Melayu seharusnya memiliki pengetahuan substantif ini, terutamanya bagi tajuk-tajuk yang melibatkan isu-isu semasa.
Pengetahuan sintaktik, iaitu pengetahuan tentang cara bagaimana sesuatu perkara itu dibentuk dan dihasilkan berdasarkan prosedur, kaedah dan proses yang melaluinya, sesuatu kebenaran dan pengetahuan baru dapat dibina. Hal ini bermakna setiap guru Bahasa Melayu perlu mengukuhkan kefahaman konseptual pelajar dengan menggunakan contoh, analogi, hujah secara logikal dan berhujah menggunakan asas fakta yang tepat mengikut tahap pemikiran pelajar.
Penguasaan ilmu, iaitu setiap guru Bahasa Melayu perlu menguasai ilmu tatabahasa dan ilmu pedagogi Bahasa Melayu. Pengetahuan isi kandungan subjek yang berkaitan dengan sukatan, sama ada secara langsung atau tidak secara langsung merupakan faktor penentu kefahaman pelajar terhadap apa yang diajarkan oleh guru Bahasa Melayu berkenaan. Hal ini bermakna tanpa menguasai ilmu Bahasa
5 Seminar Bahasa Melayu 2011
Melayu, boleh mengganggu pemahaman dan pengetahuan pelajar tentang tajuk yang dipelajari.
Rumusannya, tahap keberkesanan pengajaran guru Bahasa Melayu banyak bergantung kepada pengetahuan isi kandungan subjek dan kemampuan guru mengurus masa untuk dimanfaatkan sepenuhnya dalam pengajaran. Pengetahuan isi kandungan Bahasa Melayu yang baik juga membantu guru merancang pengajaran harian, mingguan dan bulanan secara sistematik dan bertulis.
Pengetahuan pedagogi mengajar bermaksud setiap guru perlu mempunyai pelbagai pengetahuan berkaitan pedagogi mengajar. Dalam konteks pendidikan Bahasa Melayu, setiap guru Bahasa Melayu sewajarnya memahami dan menguasai pelbagai kemahiran mengajar/pedagogi terkini yang melibatkan kaedah, pendekatan, teknik dan strategi mengajar Bahasa Melayu. Dalam pengajaran, seharusnya pelajar merasai dan dapat memahami bahawa guru Bahasa Melayu mereka seharusnya lebih mahir dan lebih mengetahui sesuatu tajuk yang dibincangkan berbanding pelajar. Hal ini boleh dilihat antara lain melalui pedagogi mengajar yang guru gunakan.
Pendekatan pengajaran: Dalam konteks pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu, terdapat banyak pendekatan pengajaran yang boleh digunakan di dalam bilik darjah. Selalunya guru-guru Bahasa Melayu akan menggunakan pendekatan konvensional dan tradisi yang sudah biasa digunakan dalam pengajaran seperti deduktik, induktik dan komunikatif. Kini sepatutnya guru-guru Bahasa Melayu perlu meneroka kepada pendekatan pengajaran terkini dan sesuai dengan tahap kognitif, kepelbagaian pelajar, kesesuaian tajuk yang diajar dan sebagainya. Antara pendekatan terkini yang boleh digunakan ialah pendekatan masteri, kontekstual, konstruktif, koperatif, kolaboratif, penyebatian kemahiran, penggabungjalinan pelbagai displin ilmu dan pembelajaran berasaskan masalah.
Kaedah pengajaran: Terdapat banyak kaedah pengajaran dan pembelajaran yang sewajarnya setiap guru Bahasa Melayu mengetahui dan menguasainya. Di dalam kelas kepelbagaian pelajar, kaedah mengajar berpusat pelajar seharusnya diberi penekanan oleh guru Bahasa Melayu. Antaranya ialah kaedah perbincangan, main peranan, penyelesaian masalah, pembelajaran atas talian, inkuiri, sumbang saran
6 Seminar Bahasa Melayu 2011
dan sebagainya. Kaedah pengajaran yang banyak berpusatkan guru dan bahan tidak digalakkan digunakan oleh guru.
Teknik pengajaran: Teknik pengajaran adalah perincian daripada penggunaan sesuatu kaedah yang digunakan. Teknik pengajaran lebih kepada pelaksanaan bagaimana sesuatu kaedah pengajaran itu dapat dilaksanakan dalam sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran. Teknik pengajaran merupakan kemahiran guru dalam mengelola dan melaksanakan kaedah mengajar dalam sesuatu aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Antara teknik mengajar yang biasa digunakan ialah teknik bercerita, bersyarah, perbincangan, demonstrasi, latih tubi, penyoalan, sumbang saran dan permainan. Tujuan menggunakan pelbagai teknik mengajar dalam situasi pengajaran adalah untuk menarik minat pelajar, mengekalkan perhatian serta membangkitkan rasa ingin tahu pelajar supaya mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran. Teknik-teknik pengajaran adalah kemahiran atau perkara-perkara khusus yang terdapat dalam sesuatu kaedah. Jika seseorang guru itu tidak dapat menguasai teknik-teknik yang ada pada sesuatu kaedah, maka kemungkinan besar matlamat kaedah itu akan tidak berhasil.
Strategi pengajaran: Peranan strategi pengajaran adalah lebih penting lagi jika kita mengajar pelajar-pelajar yang berbeza dari segi kebolehan, pencapaian, kecenderungan serta minat yang berbeza-beza. Kita perlu rancangkan pendekatan dan kaedah yang digunakan untuk mengajar kumpulan-kumpulan yang berbeza-beza itu. Contohnya, di dalam bilik darjah yang pelbagai tahap pencapaian, guru perlu memikirkan strategi pengajaran yang terdiri daripada pelbagai kaedah mengajar untuk memenuhi keperluan semua kumpulan. Di samping itu, setiap bilik darjah mempunyai halangan serta rintangan-rintangan yang tersendiri seperti keadaan fizikal, kemudahan bilik darjah, nilai, norma serta latar belakang sekolah dan pelajar. Lantaran itu, seseorang guru bukan sahaja mesti menguasai berbagai-bagai kaedah mengajar tetapi yang lebih penting lagi ialah bagaimana mengintegrasikan serta menyusun kaedah-kaedah itu untuk membentuk strategi pengajaran dan pembelajaran yang paling berkesan dalam pengajarannya.
No comments:
Post a Comment