DIRI/REMAJA
|
KELUARGA
|
PELBAGAI PIHAK
|
UMUM
|
Saya
perlu mengorak langkah
Komitmen
menyeluruh daripada saya/remaja
Masa
depan menjanjikan cabaran di luar jangkaan
Saya
tidak seharusnya menjadi masyarakat yang naïf dengan dunia materialistik yang
melalaikan
Menagih
komitmen dan pengertian serius daripada saya/remaja
Saya
akan mempertingkat dan memperteguh pemahaman
Mendepani
masa depan yang tidak menentu
Mengamalkan
sikap dan perwatakan yang murni
Budaya
dan amalan harian
Perdana
Prakarsa
Rutin
harian
Tidak
menunjukkan sikap evasif
Air
pun ada pasang surutnya
Bumi
mana yang tidak ditimpa hujan, laut
mana yang tidak bergelora
Langit
tidak selalu cerah
Sudah
terang lagi bersuluh
Saya
perlu mempunyai banteng pertahanan diri sekukuh Tembok Besar Cina
Saya
tidak seharusnya membiarkan diri hanyut dibuai budaya hedonistic
Saya
perlu melempar jauh sikap individualistik
Saya
tidak akan memandang enteng
Air
mudik sungai semua teluk diranai(orang yang boros akan berbelanja tanpa
perhitungan
Air
digenggam tidak tiris.
Alah
bisa tegal biasa
Alah
membeli menang memakai
berumur
setahun jagung dan berdarah setampuk pinang
Pepatah
Arab ada mengatakan jika berkawan dengan si pembuat besi, maka kita akan
terasa bahang api kepanasannya manakala jika berkawan dengan penjual minyak
wangi, maka akan melekat bau kewangiannya kepada diri kita secara tidak
langsung
Kecantikan
yang abadi terletak pada keelokan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan
terletak pada wajah dan pakaiannya-Hamka
Akhlak yang buruk merosakkan amal, seperti cuka
merosakkan madu—sabda Rasululah S.A.W
"Berikan kepadaku sepuluh orang pemuda, akan aku
bikin sebuah gunung berpindah." Kalimat itu merupakan rkata-kata Bung Karno yang menggambarkan dahsyatnya potensi
pemuda
Pemuda
harapan bangsa, pemudi tiang negra
Cerucuk
utama pembangunan
Gurindam
Melayu ada menyebut, carilah olehmu akan sahabat, yang boleh dijadikan
ubat, cari olehmu kawan, pilih segala orang setia kawan.
Tokoh
ilmuwan, Hamka pernah mengatakan bahawa, kekayaan seseorang itu terletak
pada tingginya akhlak dan budi bahasanya bukan pada harta dan pakaiannya
Tepuk
dada tanya selera
Nasi
sudah menjadi bubur
Sudah
terhantuk baru ternghadah
Sediakan
payung sebelum hujan
Sesal dahulu pendapatan, sesal
kemudian tidak berguna
ahli bijak pandai ada menjelaskan,
sesiapa yang gagal merancang, sebenarnya mereka merancang untuk gagal.
Istiqamah dengan prakarsa
Menyimpang seinci,rugi seribu batu-Pepatah Cina
Man jadda wa jada” ialah pepatah Arab yang maksudnya
dalam bahasa Melayu ialah "sesiapa yang berusaha, dia akan
berjaya." Sememangnya sesiapa sahaja yang melakukan sesuatu, hendaklah
dengan bersungguh-sungguh, dan insya.Allah kejayaan menjadi hasilnya.
Pepatah Arab
mengatakan; sabar itu anak kunci kejayaan
Ilmu itu lebih baik daripada harta. Ilmu menjaga kau
dan engkau menjaga harta. Harta itu kurang apabila dibelanjakan tetapi ilmu
bertambah apabila dibelanjakan-Saidaina Ali bin Abi Talib
Kejayaan tidak datang kepada manusia yang leka-Charles
Cahier
Bercita-cita
tanpa usaha bukan cita-cita tapi angan-angan.-pepatah
Bertangguh
itu pencuri masa(peribahasa Arab)
Kalau
tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya
Yang bulat tidak akan datang menggolek, yang pipih
tidak datang melayang
Ciri orang yang beradab ialah dia sangat rajin dan suka
belajar, dia tidak malu belajar daripada orang yang berkedudukan lebih rendah
darinya" ~ Confucius
Serampang dua mata
Sambil menyelam minum air
Di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung
Setiap
kata rakan-rakannya menjadi ubat yang mujarab serta azimat penting.
Kalau
kamu tua,beri nasihat dan jika kamu muda,terimalah nasihat.(peribahasa
China).
Kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi
pantai
|
Jika kita bersedia memerah
minda dan berikhtar berhempas pulas, jalan penyelesaian yang berkesan
tentu ada dan tentu bukan satu sahaja kerana di mana ada kemahuan, di
situ ada jalan.
Ibu bapa memainkan peranan yang
signifikan/vital
Menagih
komitmen dan pengertian serius daripada ibu bapa
Mempertingkat
dan memperteguh pemahaman
Mengamalkan
sikap dan perwatakan yang murni
Perlu
dibaja kembali
Budaya
dan amalan harian
Perdana
Prakarsa
Rutin
harian
Tidak
menunjukkan sikap evasif
Tepuk
dada tanya selera
Sudah
terang lagi bersuluh
Sudah
menjadi lumrah hidup manusia, anak-anak sememangnya akan melihat perilaku dan
meniru gerak tari ibu bapanya
Jika
sumbang gerak tari ibu bapanya maka sumbanglah juga gerak tari mereka
suri teladan
ibu bapa yang akan menggilap dan
mencanainya sehingga menjadi berlian yang indah dan berkilat
bagaimana
acuan begitulah kuihnya
ke mana
tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi.
ketam
mengajar anaknya berjalan lurus, sedangkan dirinya berjalan senget
berumur
setahun jagung dan berdarah setampuk pinang
alah
bisa tegal biasa
melentur
buluh biarlah daripada rebungnya
menatang
minyak yang penuh
Setiap
penyakit ada penawarnya, setiap masalah ada jalan penyelesaiannya.
Tokoh
ilmuwan, Hamka pernah mengatakan bahawa, kekayaan seseorang itu terletak
pada tingginya akhlak dan budi bahasanya bukan pada harta dan pakaiannya
anak-anak ibarat
kain putih, ibu bapalah yang mencorakkannya dan menentukan sama ada
ingin menjadikan anak-anak mereka Majusi, Nasrani mahupun Yahudi
Pepatah
Arab ada mengatakan jika berkawan dengan si pembuat besi, maka kita akan
terasa bahang api kepanasannya manakala jika berkawan dengan penjual minyak
wangi, maka akan melekat bau kewangiannya kepada diri kita secara tidak
langsung
Gurindam
Melayu ada menyebut, carilah olehmu akan sahabat, yang boleh dijadikan
ubat, cari olehmu kawan, pilih segala orang setia kawan.
Cegahlah
sebelum terlambat kerana mencegah lebih baik daripada
merawat kerana mantan Perdana Menteri yang keempat, Tun Dr. Mahathir
pernah mengatakan bahawa bahayanya dadah bukan kepada penagihnya, tetapi
kepada orang di sekitarnya
genggam
bara api biar sampai jadi arang
Kecantikan
yang abadi terletak pada keelokan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan
terletak pada wajah dan pakaiannya-Hamka
Akhlak yang buruk merosakkan amal, seperti cuka
merosakkan madu—sabda Rasululah S.A.W
"Berikan kepadaku sepuluh orang pemuda, akan aku
bikin sebuah gunung berpindah." Kalimat itu merupakan rkata-kata Bung Karno yang menggambarkan dahsyatnya
potensi pemuda
Rumahku Syurgaku
Ibiu bapa perlu melontar jauh
sikap materalistik
Ibu bapa perlu melupakan keegoan
mereka
Ibu bapa tidak harus menuding jari
menyalahkan pihak lain
Ibu bapa perlu memandang enteng
Sesal dahulu pendapatan, sesal
kemudian tidak berguna
ahli bijak pandai ada menjelaskan,
sesiapa yang gagal merancang, sebenarnya mereka merancang untuk gagal.
Istiqamah dengan prakarsa
Melepaskan
batuk di tangga
Serampang dua mata
Sambil
menyelam minum air
menarik
rambut dalam tepung, rambut tak putus, tepung tak berselerak
Statistik
telah menunjukkan bahawa hampir 90 peratus ibu yang bekerja hanya bercakap
dengan anak-anak mereka selama empat minit sehari
Hukama Arab
pernah mengatakan anak- anak yang kehilangan kasih sayang daripada ibu
bapa yang sibuk adalah yatim
yang
mana intan,yang mana kaca
Kata-kata
yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras. –Hamka
Contohilah
ketokohan Luqmanul Hakim yang cukup hebat mendidik anak-anaknya
berorientasikan Al-quran dan al-Hadis.
Kalau kamu tua,beri nasihat dan jika kamu
muda,terimalah nasihat.(peribahasa China).
Pepatah Arab pula menyebut mendidik anak ketika kecil umpama mengukir di atas batu, mendidik ketika anak dewasa mengukir di atas air yang akan hilang tanpa tanda.
Sifat
utama pemimpin ialah beradab dan mulia hati.-Imam Al-Ghazali
Jenis-jenis Karangan
Karangan umum terdiri daripada karangan berformat dan tidak berformat. Karangan Berformat Karangan dalam bahagian ini terdiri daripada syarahan, ucapan, ceramah, perbahasan, rencana, laporan, surat kiriman rasmi, surat kiriman tidak rasmi, wawancara, ulasan buku, cerpen dan drama. Setiap bentuk karangan ini mempunyai ciri-ciri tersendiri, seperti berikut: 1. Perbahasan, ceramah, syarahan, ucapan (menghadap majlis/kata alu-aluan, penghargaan kepada audien seperti ucapan tuan-tuan dan puan-puan, penutup) 2. Surat kiriman rasmi (nama dan alamat pengirim, nama dan alamat penerima, tarikh, menghadap surat, tajuk, tandatangan) 3. Rencana, laporan, cerpen (tajuk, nama penulis) 4. Wawancara (pendahuluan, berbentuk dialog) 5. Ulasan buku (judul buku, nama penulis, nama penerbit, nama pengulas) 6. Skrip drama (judul drama, nama penulis, latar tempat/masa, dialog) Karangan Tidak Berformat Karangan tidak berformat merangkumi kategori penulisan yang berikut, iaitu perbincangan/bincangkan, perbahasan/bahaskan, ulasan, komen, fakta, pendapat, penjelasan/jelaskan, cadangan, gambaran/imaginasi.
PIDATO
KATA
ALUAN
DEFINISI/HURAIAN
TAJUK
KATA
PENGHADAPAN
PENUTUP
PIDATO
CONTOH 1
Assalamualaikum
warahmatullahiwabarakatuh dan selamat sejahtera.
Terima
kasih saya ucapkan kepada yang dihormati saudara Pengerusi Majlis, para hakim
yang arif lagi bijaksana, tetamu kehormat, guru-guru, rakan-rakan pelajar dan
seterusnya hadirin sekalian.
Pada
pagi yang mulia ini saya akan menyampaikan pidato yang bertajuk
“................................”
Hadirin yang dirahmati,
Ibarat
peribahasa, datang bersambut, kata bersulam, dan pergi bersalam, justeru saya
memulakan kalam pidato ini dengan versi pendefinisian.” ’” boleh saya definisikan
Saudara
saudari yang dihormati sekalian,
Indikator
saya yang pertama adalah Hadirin sekalian,
Indikator
saya yang kedua adalah
Rakan-rakan
dan hadirin sekalian,
Indikator
saya yang ketiga ialah
Hadirin
sekalian,
Indikator
saya yang keempat ialah
Sekian,
terima kasih. Wabillahitaufik walhidayah wassalamualaikum
warahmatullahiwabarakatuh.
CONTOH 2
Bismilahhiramannirahim…
Datang bahtera dari Medan ,
Singgah sebentar di laluan Kerai;
Salam satu Malaysia saya hulurkan,
Kepada warga dewan pembuka tirai.
Salam perpaduan,
Yang dihormati Tuan Pengerusi Majlis ,barisan panel Hakim yang arif lagi
bijaksana yang sedang menjunjung mahkota keadilannya ,penjaga masa yang
sentiasa peka dengan detik jamnya, para perserta yang saya kagumi serta hadirin
dan hadirat yang saya hormati. Pada pagi yang mulia ini saya akan
menyampaikan pidato yang bertajuk “................................”
Hadirin yang dirahmati,
Ibarat
peribahasa, datang bersambut, kata bersulam, dan pergi bersalam, justeru saya
memulakan kalam pidato ini dengan versi pendefinisian.” ’” boleh saya definisikan
Hadirin sekalian,
Sebagai pembuka
tirai perbincangan yang pertama
Hadirin yang dirahmati,
Sebagai penutup tirai wacana ilmu kita pada hari ini,
|
Jika kita bersedia memerah
minda dan berikhtar berhempas pulas, jalan penyelesaian yang berkesan
tentu ada dan tentu bukan satu sahaja kerana di mana ada kemahuan, di
situ ada jalan.
Setiap pihak memainkan peranan
yang signifikan/vital
Menagih
komitmen dan pengertian serius daripada pelbagai pihak
Mempertingkat
dan memperteguh pemahaman
Mengamalkan
sikap dan perwatakan yang murni
Budaya
dan amalan harian
Perdana
Prakarsa
Rutin
harian
Tidak
menunjukkan sikap evasif
Tepuk
dada tanya selera
Sudah
terang lagi bersuluh
Perlu
diwar-warakan
Ke
bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni
Bersatu
kita teguh bercerai kita roboh
Genggam bara api baiar sampai menjadi arang.
Istiqamah dengan prakarsa.
Hati gajah dama dilapah hati kuman
sama dicecah
Seikat bagai sirih serumpun bagai
serai
Bagai aur dengan tebing
Kalau
tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya
Yang bulat tidak akan datang menggolek, yang pipih
tidak datang melayang
Mencurah air ke daun keladi
Bagai enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing
Masuk telinga kiri keluar telinga kanan
Melepaskan batuk di tangga
Sekolahku
Syurgaku
Datang
dengan harapan, pulang dengan kejayaan
Sekolah
rumah kedua
Hidup segan mati tak mahu
Bulat air kerana pembetung, bulat kata kerana muafakat
berunding cerdik dengan pandai, faham dua menjadi satu
menarik rambut dalam tepung, rambut tak putus, tepung
tak berselerak
mulut biar manis, hati biar baik
Bulat air kerana pembetung, bulat kata kerana muafakat
Kalau tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya.
Ibarat telur sesangkak, pecah sebiji, pecah semua
bagai enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing
|
Sudah
terang lagi bersuluh
Tepuk
dada Tanya selera
Nasi
sudah menjadi bubur
Sudah
terhantuk baru ternghadah
Api
dalam sekam
Sesal dahulu pendapatan sesal
kemudian tidak berguna
ahli bijak pandai ada menjelaskan,
sesiapa yang gagal merancang, sebenarnya mereka merancang untuk gagal.
Istiqamah dengan prakarsa.
Genggam bara api baiar sampai
menjadi arang.
Ilmu itu penyuluh hidup
Alvin Toffler menegaskan, ilmu itu
ibarat kuasa
Masa
itu emas
Masa
ibarat pedang
Konsisten
Alah
bisa tegal biasa
Sudah
terang lagi bersuluh
Tepuk
dada tanya selera
“Man jadda wa jada” ialah pepatah Arab yang maksudnya
dalam bahasa Melayu ialah "sesiapa yang berusaha, dia akan
berjaya." Sememangnya sesiapa sahaja yang melakukan sesuatu, hendaklah
dengan bersungguh-sungguh, dan insya.Allah kejayaan menjadi hasilnya.
Pepatah Arab
mengatakan; sabar itu anak kunci kejayaan
Ilmu itu lebih baik daripada harta. Ilmu menjaga kau
dan engkau menjaga harta. Harta itu kurang apabila dibelanjakan tetapi ilmu
bertambah apabila dibelanjakan-Saidaina Ali bin Abi Talib
Menyimpang seinci,rugi seribu batu-Pepatah Cina
Kejayaan tidak datang kepada manusia yang leka-Charles
Cahier
Bercita-cita
tanpa usaha bukan cita-cita tapi angan-angan.-pepatah
Bertangguh
itu pencuri masa(peribahasa Arab)
Kalau
tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya
Yang bulat tidak akan datang menggolek, yang pipih
tidak datang melayang
Ciri orang yang beradab ialah dia sangat rajin dan suka
belajar, dia tidak malu belajar daripada orang yang berkedudukan lebih rendah
darinya" ~ Confucius
Ke
bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni
Bersatu
kita teguh bercerai kita roboh
Bangsa
Membaca, Bangsa Berjaya.
tak
lapuk dek hujan tak lekang dek panas
tak
kenal maka tak cinta
Pepatah
Cina ada menyatakan bahawa yang menggerakkan tubuh badan bukanlah kaki tetapi
sebenarnya minda dan fikiran
jika tiada angin masakan pokok bergoyang
bagai enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing
Pemikir
tersohor, Descartes menekankan bahawa membaca buku bermutu itu ibarat
‘berdialog’ dengan orang-orang hebat atau pemikir-pemikir besar. Bahkan, buku
dapat mempertemukan dan menghubungkan dunia masa silam dengan dunia pembaca
masa ini.
Tahukah anda berapa judul buku yang menyaksikan
matahari setiap hari? Setiap 30 saat, setiap hari, sekitar 4000 buku baru
diterbitkan di seluruh dunia. Ini bermakna, pada setiap tahun, sekitar 1.5
juta judul baru menemui pembaca. Sejak mesin Gutenberg dicipta pada 1450,
sebanyak 50 juta judul buku telah diterbitkan di planet bumi. Oleh itu, jika
anda berhasrat untuk membaca semua buku itu, anda perlu hidup 250,000 tahun!
Malah, kalau pun anda hanya membaca judulnya sahaja, anda memerlukan masa
selama 15 tahun!
Erasmus Mundus, seorang tokoh akademik terkenal pernah
berkata, ‘‘When I have money, I buy books. If any is left, I buy
food.’’.(Jika saya mempunyai wang, saya akan membeli buku. Jika masih ada
bakinya, saya beli makanan)
Lain hulu lain parang lain dahulu lain sekarang
Alang-alang berminyak, biar licin
Mencegah lebih baik daripada merawat
Serampang dua mata
Sambil
menyelam minum air
Di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung
tokoh
dari China, Mao Tzu pernah mengatakan bahawa kejadian asal seseorang itu
ialah baik dan suci dan akan berubah disebabkan persekitarannya
Berdasarkan
kajian yang dilakukan oleh sekumpulan mahasiswa Fakulti Sains Kemasyarakatan,
Universiti Malaya, anak-anak remaja daripada golongan miskin lebih cenderung
untuk terlibat dalam penagihan najis dadah
LIRIK LAGU
Berkorban apa sahaja,
Harta ataupun nyawa,
Itulah kasih mesra,
Sejati dan mulia.
Lirik lagu di atas cukup jelas memanifestasikan satu mesej kepada
Ayah
dan ibu
Itulah
permulaan kami
Dapat
melihat bulan dan matahari
Yang
dikurniakan dari ilahi
Ahai…
Ayah
dan ibulah yang mesti dhormati
Lirik lagu di atas telah didendangkan
oleh…….. Menerusi sebahagian daripada lirik lagu itu kita didendangkan dengan
pengorbanan ayah dan ibu yang tiada batasannya demi anak tercinta. Kita juga
dididik menjadi manusia yang tahu menghormati orang yang banyak berjasa
kepada kita.
Marilah
bergembira
Cuti rehatkan minda Semuanya kita ada Malaysia mempesona (PELANCONGAN)
Indahnya
damainya
Keluarga yang bahagia Itulah idaman impian setiap insan Yang dahagakan belaian Serta kasih dan sayang (KELUAGA BAHAGIA)
Kau ada dikala kusuka
Dikala kuduka setiap tangisan dan juga ketawa Kau ada dikala kuperlu setia menemaniku Pegang erat tanganku bila aku jatuh(PERANAN IBU BAPA)
GURINDAM
Jika
benihnya benih molek,
Jika
tanahnya tanah cantik,
Jika
bajanya baja baik,
Tentu
pokok cepat naik
Gurindam
Melayu di atas mengingatkan kita akan peri pentingnya ibu bapa mendidik
anak-anak dengan penuh kasih sayang .Oleh itu soal mendidik anak bukanlah
soal yang boleh dipandang enteng . Hal ini demikian kerana daripada institusi
keluargalah masyarakat penyayang dapat dijelmakan .
Sahabat itu umpama
ubat
Sedia merawat kawan melarat. Sahabat setia amat bermakna Jadi pendorong masa merana. Sahabat sejati sukar dicari Sehidup semati tak akan lari. Sahabat baik tak akan tidur Salah dan silap diakan tegur.
SAJAK
Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat Pemimpin yang ditauliahkan segala umat Seribu tahun katanya menjadi hikmat (GURU)
PANTUN
Kalau
ada sumur di ladang,
Boleh
saya menumpang mandi,
Kalau
ada umur yang panjang,
Boleh
kita berjumpa lagi
Patah pasak dalam kemudi
Patah diruang bunga kiambang
Kalaulah tidak bertemu lagi
Bulan yang terang sama dipandang(PERPISAHAN)
SLOGAN
Bahasa Jiwa Bangsa.
Bahasa Menunjukkan Bangsa.
Bersatu Teguh, Bercerai Roboh.
Bersekutu Bertambah Mutu
Biar Lambat Asalkan Selamat
Membaca Jambatan Ilmu
Muafakat Membawa Berkat.
Pandu Cermat, Jiwa Selamat.
Pemuda Harapan Bangsa, Pemudi Tiang Negara
Budi Bahasa Budaya Kita.
Tak Kenal Maka Tak Cinta
Cegah Sebelum Parah
Kepimpinan Melalui Teladan
Belia Pemangkin Transformasi
Cemerlang, Gemilang, Terbilang
Badan Cergas, Otak Cerdas.
Yang Tua Dihormati, Yang Muda Disayangi
Ilmu Penyuluh Hidup
Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan
Dadah Musuh Negara
Budi Bahasa Budaya Kita
Rumahku Syurgaku
Filem Kita Wajah Kita
Tiada Aedes Tiada Denggi
Belilah Barangan
Buatan Malaysia
Cintailah Sungai Kita
Cintailah Alam Sekitar
Majulah Sukan Untuk Negara
1Murid 1Sukan
Negara Kita Tanggung Jawab Kita
Malaysia Boleh
Negara Bersih Rakyat Sihat
Rakyat Sihat, Negara Maju
Sukan Untuk Semua
Keluarga Bahagia, Masyarakat
Sejahtera
Jimat Cermat Amalan Mulia
Jiran Sepakat Membawa Berkat
Guru Penjana Transformasi Negara
Transformasi Berjaya, Rakyat Sejahtera
Belia Penggerak Wawasan Negara
Sukan Pemangkin Perpaduan Negara
Hidup Bahagia Tanpa Dadah
Belia Benci Dadah
Amalkan Gaya Hidup Sihat
Kebajikan
Adalah Tanggungjawab
Bersama
Sekolahku
Syurgaku.
1 Bahasa, 1 Bangsa, 1 Negara
Perpaduan Teras Kejayaan
Perpaduan Rakyat Teras Kejayaan
Bersama
Elakkan
Pembaziran Tenaga Elektrik
Cekap
Tenaga Amalan Kita
Daripada
Seringgit Menjadi Sejuta
Bangsa Membaca, Bangsa Berjaya.
Tak Nak
1 Malaysia Menjana Transformasi
Ke Arah
Malaysia Cemerlang Gemilang Terbilang.
Agi Hidup Agi Ngelaban yang berasal
daripada Bahasa Iban yang bermaksud Selagi Ada Hayat, Selagi
Itulah Berjuang
Sekolah
Cemerlang Pelajar Terbilang
Janji
Ditepati
ANALOGI
·
Setiap kata rakan-rakannya menjadi ubat yang mujarab serta azimat
penting
·
agama adalah perisai yang kuat
·
iman yang nipis senipis kulit bawang
·
Kapal kehilangan nahkoda
·
Sangat berharga umpama permata
·
Nasihat yang sia-sia umpama mencurah garam ke laut
·
layang-layang terputus talinya
·
Angan-angan tinggi melangit
·
Mengejar fatamorgana
·
Mengejar oasis di padang pasir Masa ibarat pedang
·
Ilmu tanpa amal ibarat pohon rendang tapi tak berbuah
·
Umpama tin kosong
·
Pengaruh Barat umpama landaan ombak Tsunami
·
Sibuta
kehilangan tongkat
·
sekukuh Tembok
Besar China
·
kain putih yang suci lagi kudus
|
SELAMAT DATANG KE BLOG CIKGU TUM DAN MARI BELAJAR BAHASA MELAYU BERSAMA-SAMA SAYA! TERIMA KASIH.
Bersama-sama memartabatkan Bahasa Melayu dan memperkasa Bahasa Inggeris
Monday, 27 October 2014
APLIKASI KOSA KATA/FRASA DAN UNGKAPAN MENARIK DALAM PENULISAN KARANGAN
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Laman Guru Cemerlang
Kecekapan Berbahasa Guru Bahasa Melayu
Dalam abad ke-21 ini, setiap guru Bahasa Melayu sama ada yang mengajar di peringkat sekolah rendah, sekolah menengah mahu pun di institusi pengajian tinggi seharusnya memiliki kecekapan berbahasa yang baik. Selain empat kemahiran asas yang diberi penekanan dalam melahirkan pelajar yang seimbang dari sgei kemahiran berbahasa, guru-guru Bahasa Melayu juga perlu menguasai kecekapan berbahasa antaranya seperti berikut:
Kecekapan berkomunikasi
Kecekapan berhujah dan membidas
Kecekapan berbincang dan mengulas
Kecekapan menyoal
Kecekapan menyatakan dan menghuraikan ilmu pengetahuan dan pendapat
Kecekapan membaca, memahami dan merumus teks
Kecekapan menganalisis dan mentafsir maklumat
Kecekapan membaca dan menaakul pelbagai bahan
Kecekapan membina ayat
Kecekapan menulis
Guru-guru Bahasa Melayu dalam abad ke-21 perlu mempunyai tahap pengetahuan isi kandungan Bahasa Melayu yang baik. Perkembangan terkini dalam kurikulum pendidikan Bahasa Melayu sewajar diketahui oleh setiap guru. Antara pengetahuan isi kandungan Bahasa Melayu yang perlu difokuskan ialah:
Kesediaan guru Bahasa Melayu untuk menyampaikan bahan pengajaran merupakan perkara terpenting dalam pengendalian sesi pengajaran dan pembelajaran. Hal ini bermakna pengetahuan guru Bahasa Melayu tentang isi kandungan Bahasa Melayu merupakan kesediaan terpenting untuk memastikan keberkesanan pengajarannya.
Pengetahuan substantif, iaitu pengetahuan tentang apa yang ada dalam fakta atau konsep yang digunakan untuk menyusun idea dan maklumat tentang sesuatu tajuk dalam mata pelajaran Bahasa Melayu berkenaan. Hal ini bermakna setiap guru Bahasa Melayu seharusnya memiliki pengetahuan substantif ini, terutamanya bagi tajuk-tajuk yang melibatkan isu-isu semasa.
Pengetahuan sintaktik, iaitu pengetahuan tentang cara bagaimana sesuatu perkara itu dibentuk dan dihasilkan berdasarkan prosedur, kaedah dan proses yang melaluinya, sesuatu kebenaran dan pengetahuan baru dapat dibina. Hal ini bermakna setiap guru Bahasa Melayu perlu mengukuhkan kefahaman konseptual pelajar dengan menggunakan contoh, analogi, hujah secara logikal dan berhujah menggunakan asas fakta yang tepat mengikut tahap pemikiran pelajar.
Penguasaan ilmu, iaitu setiap guru Bahasa Melayu perlu menguasai ilmu tatabahasa dan ilmu pedagogi Bahasa Melayu. Pengetahuan isi kandungan subjek yang berkaitan dengan sukatan, sama ada secara langsung atau tidak secara langsung merupakan faktor penentu kefahaman pelajar terhadap apa yang diajarkan oleh guru Bahasa Melayu berkenaan. Hal ini bermakna tanpa menguasai ilmu Bahasa
5 Seminar Bahasa Melayu 2011
Melayu, boleh mengganggu pemahaman dan pengetahuan pelajar tentang tajuk yang dipelajari.
Rumusannya, tahap keberkesanan pengajaran guru Bahasa Melayu banyak bergantung kepada pengetahuan isi kandungan subjek dan kemampuan guru mengurus masa untuk dimanfaatkan sepenuhnya dalam pengajaran. Pengetahuan isi kandungan Bahasa Melayu yang baik juga membantu guru merancang pengajaran harian, mingguan dan bulanan secara sistematik dan bertulis.
Pengetahuan pedagogi mengajar bermaksud setiap guru perlu mempunyai pelbagai pengetahuan berkaitan pedagogi mengajar. Dalam konteks pendidikan Bahasa Melayu, setiap guru Bahasa Melayu sewajarnya memahami dan menguasai pelbagai kemahiran mengajar/pedagogi terkini yang melibatkan kaedah, pendekatan, teknik dan strategi mengajar Bahasa Melayu. Dalam pengajaran, seharusnya pelajar merasai dan dapat memahami bahawa guru Bahasa Melayu mereka seharusnya lebih mahir dan lebih mengetahui sesuatu tajuk yang dibincangkan berbanding pelajar. Hal ini boleh dilihat antara lain melalui pedagogi mengajar yang guru gunakan.
Pendekatan pengajaran: Dalam konteks pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu, terdapat banyak pendekatan pengajaran yang boleh digunakan di dalam bilik darjah. Selalunya guru-guru Bahasa Melayu akan menggunakan pendekatan konvensional dan tradisi yang sudah biasa digunakan dalam pengajaran seperti deduktik, induktik dan komunikatif. Kini sepatutnya guru-guru Bahasa Melayu perlu meneroka kepada pendekatan pengajaran terkini dan sesuai dengan tahap kognitif, kepelbagaian pelajar, kesesuaian tajuk yang diajar dan sebagainya. Antara pendekatan terkini yang boleh digunakan ialah pendekatan masteri, kontekstual, konstruktif, koperatif, kolaboratif, penyebatian kemahiran, penggabungjalinan pelbagai displin ilmu dan pembelajaran berasaskan masalah.
Kaedah pengajaran: Terdapat banyak kaedah pengajaran dan pembelajaran yang sewajarnya setiap guru Bahasa Melayu mengetahui dan menguasainya. Di dalam kelas kepelbagaian pelajar, kaedah mengajar berpusat pelajar seharusnya diberi penekanan oleh guru Bahasa Melayu. Antaranya ialah kaedah perbincangan, main peranan, penyelesaian masalah, pembelajaran atas talian, inkuiri, sumbang saran
6 Seminar Bahasa Melayu 2011
dan sebagainya. Kaedah pengajaran yang banyak berpusatkan guru dan bahan tidak digalakkan digunakan oleh guru.
Teknik pengajaran: Teknik pengajaran adalah perincian daripada penggunaan sesuatu kaedah yang digunakan. Teknik pengajaran lebih kepada pelaksanaan bagaimana sesuatu kaedah pengajaran itu dapat dilaksanakan dalam sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran. Teknik pengajaran merupakan kemahiran guru dalam mengelola dan melaksanakan kaedah mengajar dalam sesuatu aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Antara teknik mengajar yang biasa digunakan ialah teknik bercerita, bersyarah, perbincangan, demonstrasi, latih tubi, penyoalan, sumbang saran dan permainan. Tujuan menggunakan pelbagai teknik mengajar dalam situasi pengajaran adalah untuk menarik minat pelajar, mengekalkan perhatian serta membangkitkan rasa ingin tahu pelajar supaya mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran. Teknik-teknik pengajaran adalah kemahiran atau perkara-perkara khusus yang terdapat dalam sesuatu kaedah. Jika seseorang guru itu tidak dapat menguasai teknik-teknik yang ada pada sesuatu kaedah, maka kemungkinan besar matlamat kaedah itu akan tidak berhasil.
Strategi pengajaran: Peranan strategi pengajaran adalah lebih penting lagi jika kita mengajar pelajar-pelajar yang berbeza dari segi kebolehan, pencapaian, kecenderungan serta minat yang berbeza-beza. Kita perlu rancangkan pendekatan dan kaedah yang digunakan untuk mengajar kumpulan-kumpulan yang berbeza-beza itu. Contohnya, di dalam bilik darjah yang pelbagai tahap pencapaian, guru perlu memikirkan strategi pengajaran yang terdiri daripada pelbagai kaedah mengajar untuk memenuhi keperluan semua kumpulan. Di samping itu, setiap bilik darjah mempunyai halangan serta rintangan-rintangan yang tersendiri seperti keadaan fizikal, kemudahan bilik darjah, nilai, norma serta latar belakang sekolah dan pelajar. Lantaran itu, seseorang guru bukan sahaja mesti menguasai berbagai-bagai kaedah mengajar tetapi yang lebih penting lagi ialah bagaimana mengintegrasikan serta menyusun kaedah-kaedah itu untuk membentuk strategi pengajaran dan pembelajaran yang paling berkesan dalam pengajarannya.
No comments:
Post a Comment