Baca petikan cerpen di bawah ibi dengan teliti, kemudian jawab
soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Israk menekan punat televisyen. Malangnya tiada
apa-apa pada skrin. Kaca TV hitan sahaja. Israk mencebik.
“TV pun rosak!” Sengaja ditinggikan suaranya seperti
‘injak naik’ yang menaikkan jumlah voltan arus yang mengalir.
Dengan spontan kerusi ditolak ke bawah meja. Mikraj
menapak ke ruang tamu seluas 4m x 6m itu. Mata bundarnya memandang Israk yang
mundar-mandir di situ. Bagaikan cacing kepanasan. Sesungguhnya dia tidak
serasi dengan situasi di situ, di rumah Wah, Kampung Sayong.
“Bukankah Wah lebih tua daripada kita. Lagipun dia
nenek kita. Tentu orang cerdik seperti abang tahu tanggungjawab!’
Israk melemparkan pandangan ke luar jendela. Daun
pokok pisang melambai-lambainya seolah-olah mengejinya. Dia mengetap bibir.
“Abang, kalau tanpa Wah, pa tidak hadir ke dunia.
Sekaligus kita berdua pun tidak melihat dunia seperti sekarang.”
“Teori pembiakan manusia itu abang sudah tahu. Tak
perlu diajar lagi!”
“Ini peluang bagi abang …. Rebutlah. Jangan pula abang
menyesal kemudian hari.”
“Kurang faham!”
“Abang terlalu mengikut hati. Atma, perasaan, jiwa,
kalbu, garisah, naluri, dan sebagainya termasuk nafsu! Sepatutnya abang yang
memandu hati, bukan hati yang memandu abang!”
(Dipetik daripada cerpen Israk
Oleh Erda Roslan Khairi dalam antologi Harga Remaja
Dewan Bahasa dan Pustaka.)
(i)
Terangkan maksud
cacing kepanasan dalam petikan di
atas. [2 markah]
(ii)
Pada pendapat anda,
mengapakah kita wajar menghormati orang yang lebih tua daripada kita?
Kemukakan tiga pendapat anda. [3 markah]
(iii)
Huraikan satu
latar masyarakat yang terdapat dalam petikan cerpen di atas dan satu
latar masyarakat lain daripada cerpen tersebut yang tidak terdapat dalam
petikan. [4 markah]
Baca petikan cerpen di bawah ibi dengan teliti, kemudian jawab
soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Gambaran
ketidakselesaan jelas terbayang pada wajah Israk. Dia menjodong. Mujur
gitar yang dibeli di Buenos Aires dibawa bersama. Penghibur ketika waktu bosan.
Siti Hawa yang memerhatikan tingkah anak bujangnya itu hanya menggeleng. Geleng
ibu bukan sebarang geleng. Ishak yang dibesarkan di Perth itu langsung tidak
pernah menjejakkan kaki ke rumah Wah. Inilah pertama kali dia melihat Wah dari
dekat. Hidup Wah Nampak berbeza daripada hidupnya. Baginya, pengajiannya dalam
bidang korporat itu tidak akan menjadikan hidupnya seperti Wah. Temperamen
mengatasi segalanya.
“Adam, bawalah anak
bini kamu ke dapur. Tadi, mak pungut buah-buahan tu. Makanlah,” kata Wah dengan
tenang sekali.
Mikraj mengintai Wah
melalui langsir pintu bilik yang bergerak ditampar angin desa. Wah bersolat
sebaik sahaja azan selesai berkumandang. Wah orang alim kerana lahir dalam
kalangan orang alim.
“Wow, lawanya!” Mikraj
berteriak ketika melihat isi buah durian yang keemas-emasan itu.
(Dipetik daripada cerpen Israk
Oleh Erda Roslan Khairi antologi Harga Remaja,
Dewan Bahasa dan Pustaka.)
(i)
Gambaran
ketidakselesaan jelas terbayang pada wajah Israk.
Mengapakah Israk berkeadaan demikian.
[2
markah]
(ii)
Pada pendapat
anda, apakah tindakan yang dapat anda lakukan untuk menggembirakan ibu bapa
kita?
Berikan tiga tindakan.
[3
markah]
(iii)
Jelaskan satu
pengajaran yang terdapat dalam petikan dan satu pengajaran lain yang
terdapat dalam cerpen. [4 markah]
Baca petikan cerpen di bawah ibi dengan teliti, kemudian jawab
soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
“Dulu, buah dari kebun Wahlah
yang menghantar pa menjadi seorang insan yang dominan. Pa bersyukur kerana Dia
Yang Maha Kaya menganugerahkan rezeki seperti ini. Kalau tidak sudah tentu muka
pa ini orang boleh jumpa di tapak binaan atau di ladang kelapa sawit.” Adam
bersuara untuk menyedarkan Israk akan asal usulnya.
“Itu masalah pa. Sudah menjadi
sejarah. Buat apa dikenang lagi.”
“Kalau tidak kerana sejarah,
kita tidak akan hidup. Contohnya, sejarah kemerdekaan negara kita ini. Jika
kita tidak mengambil ikhtibar daripanya, tentu kita akan melakukan kesilapan
yang stereotaip.”
Wah keluar dari biliknya dengan
wajah yang jernih akibat curahan wuduk. Persis Siti Hajarkah? Atau Siti Maryam?
“Israk, jamahlah buah-buahan,
tu dulu. Wah kutip semata-mata nak bagi kamu rasa.” Lembut bicara Wah memujuk
cucunya itu.
Israk menggeliat menepis
tangan berbelulang itu. Mikraj yang memerhatikan sejak lama diam membatu.
Pegun. Dia bagaikan gunung berapi pendam.
(
Dipetik daripada cerpen Israk
oleh Erda
Roslan Khairi dalam antologi Harga Remaja
Dewan Bahasa dan Pustaka.)
(i)
Nyatakan dua keadaan yang menyebabkan Adam
berasa bersyukur dalam hidupnya.
[2 markah]
(ii)
Sekiranya
anda Adam, apakah yang anda boleh lakukan untuk menyedarkan Israk supaya lebih
menghormati Wah? [3
markah]
(iii)
Huraikan satu nilai kemanusiaan yang terdapat
dalam petikan cerpen dan satu nilai
kemanusiaan lain yang terdapat dalam keseluruhan cerpen.
[4 markah]
(i)
Maksud rangkai
kata cacing kepanasan adalah:
-
Menjadi tidak
tentu arah.
-
Menjadi gelisah/
tidak selesa/ terseksa
[2 markah]
(ii)
Kita wajar
menghormati orang yang lebih tua daripada kita kerana:
-
Orang tua banyak
mempunyai pengalaman/ berkemampuan untuk memberi nasihat atau panduan kepada
kita.
-
Orang tua
seperti ibu bapa banyak jasanya kepada kita terutama dalam memberikan
pendidikan dan menjaga keselamatan diri kita.
-
Golongan muda
perlu menjadi orang yang bersopan/ berbudi bahasa sesuai dengan budaya Timur/
nilai Islam.
-
Menjadi tuntutan
agama dan adat agar yang muda menghormati orang yang lebih tua.
[3 markah]
(iii)
Satu latar
masyarakat dalam petikan:
-
Masyarakat yang
suka memberi nasihat. Contohnya
Mikraj tanpa jemu memberikan nasihat kepada Israk tentang tanggungjawabnya
kepada nenek mereka/ menghormati nenek.
Satu latar masyarakat dalam keseluruhan cerpen.
-
Masyarakat yang
penyayang. Contohnya Mikraj sayang akan neneknya Wah.
-
Masyarakat yang
dibesarkan dan mendapat pendidikan di luar negara. Contohnya Israk dibesarkan di Perth dan mendapat pendidikan dalam
bidang korporat.
-
Masyarakat desa
yang banyak mengusahakan kebun buah-buahan. Contohnya Wah mengusahakan kebuh buah-buahan dan membesarkan Adam
sehingga berjaya dengan hasil tanaman.
[4 markah]
(i)
Israk berkeadaan
demikian kerana:
-
Israk dibesarkan
dalam latar belakang yang berbeza iaitu di luar negara (Perth).
-
Itulah kali
pertama Israk ke rumah Wah.
[2 markah]
(ii)
Antara tindakan
yang boleh saya lakukan untuk mengembirakan hati orang tua adalah:
-
Menjaga
kebajikannya dan sentiasa membawa orang tua bersiar-siar.
-
Sentiasa menjaga
hati mereka dan tidak mengecilkan hati mereka.
-
Cuba memenuhi
permintaan mereka.
-
Beri mereka
hadiah pada hari istimewa mereka.
-
Selalu berada di
samping mereka.
[3 markah]
(iii)
Satu pengajaran
yang terdapat dalam petikan:
-
Kita mestilah ingat
asal usul kita – Tindakan Israk yang lupa
akan asal usulnya iaitu tidak dapat menyesuaikan diri dengan keadaan hidup di
kampong tidak disenangi oleh ahli keluarganya terutamanya adiknya Mikraj.
Satu pengajaran yang terdapat dalam keseluruhan cerpen:
-
Kita hendaklah
sayang akan ahli keluarga kita – Wah
begitu menyayangi anak cucunya. Dia memungut durian dan membawanya ke rumah
untuk dimakan oleh anak dan cucunya.
-
Kita perlu tabah
menghadapi dugaan – Wah
membesarkan anaknya dengan tabah setelah kematian suaminya.
-
Setiap orang
hendaklah melaksanakan tanggungjawab masing-masing – Adam dan keluarganya tetap menziarahi emaknya di kampong kerana dia
sedar akan tanggungjawab terhadap ibunya.
[4 markah]
(i)
Dua keadaan yang
menyebabkan Adam bersyukur dalam hidupnya:
-
Dulu buah dari
kebun Wahlah yang menghantar Pa menjadi seorang insan yang dominan.
-
Dia Yang Maha
Kaya menganugerahkan rezeki.
[2 markah]
(ii)
Sekiranya saya
Adam, perkara yang boleh dilakukan untuk menyedarkan Israk supaya lebih menghormati
Wah:
-
Berikan didikan
agama
-
Memperlihatkan
teladan yang baik.
-
Menegur
kesilapan Israk.
-
Kerap menziarahi
Wah agar hubungan lebih rapat.
-
Israk tinggal
bersama-sama Wah. [3 markah]
(iii)
Satu nilai dalam
petikan:
-
Bersyukur. Adam bersyukur kerana dapat melanjutkan pelajaran atas kegigihan Wah menyaranya
dengan hasil tanaman.
Satu nilai dalam keseluruhan cerpen:
-
Ketabahan. Wah tabah dan cekal menghadapi kematian suami ketika
sedang mengandung dan membesarkan Adam tanpa suami.
-
Kasih sayang. Rasa kecintaan yang mendalam ditunjukkan oleh Wah
terhadap kedua-dua orang cucunya.
-
Sabar. Wah sentiasa bersabar walaupun Israk sering
menyakiti hatinya.
-
Kebersihan
fizikal dan mental. Wah rajin
mengerjakan amal ibadat dan tidak pernah berdendam dengan Israk walaupun Israk
banyak menyakiti hatinya [4 markah]
No comments:
Post a Comment