Huraikan
dua perwatakan watak sampingan yang
terdapat dalam novel yang anda pelajari.
[
8 markah ]
SOALAN INI MEMERLUKAN
CALON MENGEMUKAKAN 2 PERWATAKAN WATAK SAMPINGAN DARIPADA SEBUAH NOVEL YANG DIKAJI.
CARA MENJAWAB:
Novel yang saya kaji di tingkatan 4
ialah novel Melunas Rindu hasil karya Hartini Binti Hamzah. Berdasarkan novel
tersebut, pengarang telah mengemukakan beberapa watak sampingan untuk menjadikan
jalan cerita novel yang ditulis lebih menarik. Watak sampingan yang dipaparkan
juga diberikan perwatakan yang tertentu.
Antara watak sampingan yang terdapat
dalam novel tersebut watak Cikgu Farhana. Cikgu Farhana mempunyai perwatakan seorang
guru yang gigih mendidik anak muridnya. Pengarang menggambarkan Farhana
bertubuh kecil molek, berkulit putih dan cantik orangnya. Farhana berkelulusan
Ijazah Sarjana Muda dalam Bahasa Inggeris dari universiti luar negara. Farhana
berumur dua puluh empat tahun..Farhana bekerja sebagai guru Bahasa Inggeris di
Sekolah Menengah Seri Setia. Di sekolah itu dia diamanahkan untuk menjadi Ketua
Panitia Bahasa Inggeris dan membantu Pengetua dan Penolong Kanan dalam
menguruskan hal-hal yang berkaitan dengan mata pelajaran Bahasa Inggeris. Pengarang
telah memaparkan watak Cikgu Farhana,
seorang guru bahasa Inggeris yang juga merupakan Ketua Panitia Bahasa Inggeris
di Sekolah Menengah Seri Setia begitu gigih mendidik anak-anak muridnya supaya
berjaya dalam pelajaran. Beliau
bersama-sama Cikgu Fuad yang merupakan guru sandaran di sekolah tersebut telah
berusaha merancang program peningkatan prestasi murid-muridnya yang terdiri
daripada anak-anak nelayan dan petani dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris.
Fuad telah mencadangkan Program English Personal Guidence untuk membantu
anak-anak muridnya dalam mata pelajaran bahasa Inggeris.
Selain itu, Selain itu, Farhana digambarkan
sebagai seorang anak yang bertanggungjawab terhadap keluarganya sendiri.
Sebagai contohnya, Farhana segera pulang ke Kuantan untuk menjaga ibunya yang
sakit lelah dan dimasukkan ke hospital. Dia segera pulang sebaik sahaja
mendapat tahu ibunya sakit pada waktu tengah hari. Ketika di sekolah. Dia pulang menaiki bas ke Kuantan dan sanggup
tidur di hospital Tengku Ampuan Afzan Kuantan semata-mata untuk menjaga ibunya
yang sakit lelah. Dia berasa cemas dengan keadaan ibunya yang tercungap-cungap
ketika berbual dengan Fuad. Dia melarang ibunya daripada banyak bercakap. Dia
juga menyuapkan bihun sup yang dibelinya ke mulut ibunya.
Berdasarkan ke dua-dua contoh tersebut,
jelas menunjukkan pengarang telah memaparkan beberapa perwatakan watak
sampingan untuk menjadikan jalan cerita novel lebih menarik.
No comments:
Post a Comment