SELAMAT DATANG KE BLOG CIKGU TUM DAN MARI BELAJAR BAHASA MELAYU BERSAMA-SAMA SAYA! TERIMA KASIH.

”Selamat Datang ke Blog Saya dan Mari Belajar Bahasa Melayu”

Bersama-sama memartabatkan Bahasa Melayu dan memperkasa Bahasa Inggeris

Tuesday 5 November 2013

CERPEN IBU DAN CEPER

Latihan 1

Baca petikan cerpen di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri

Ceper terus menggila dan mengamuk juga sehingga seluruh anak buah kampung kami menjadi pada kedana tahun itu.  Bapa kemudian kembali kepada ketitir juga, tetapi setiap kali bapa pulang dari rimba belantara berdenak burung, bapa pulang membawa gadung seguni dua.  Tahun itu kami makan gadung itulah kerana padi habis jahanam kerana Sungai Ceper betul-betul mengamuk.
            Dan ibu waktu itu macam Ceper juga, betul-betul naik angin dan mengamuk.  Naik angin dan mengamuk menentang Ceper yang ganas dan tidak berperikemanusiaan itulah.  Ibu akhirnya mengalah tetapi ibu tidak kalah seterusnya.  Apabila Ceper kembali tenang dan air tidak lagi membedal, ibu kembali ke sawah semula dan tahun berikutnya kami tidak lagi makan gadung.
            Sekali ibu kembali mengamuk lagi dan puncanya daripada Ceper itu juga.  Kali ini bukan kerana banjir yang dibawa oleh Ceper yang melanda padi.  Musim itu musim kemarau.  Tidak sangka kemarau akan memanjang sampai berbulan-bulan.  Sawah habis kering.  Lembu kerbau asyik diheret ke Ceper saja untuk menghilangkan dahaga kerana semua telaga dan kubang di sawah kering.  Baruh-baruh yang dulunya tidak pernah kering itu pun kering juga.
                                                                                                                 
            (Dipetik daripada
cerpen ‘Ibu dan Ceper’
         oleh Shahnon Ahmad
dalam antologi Dirgahayu Bahasaku,
Dewan Bahasa dan Pustaka)
           


(i)         Berikan kesan kemarau panjang seperti yang dinyatakan dalam petikan cerpen?         
                                                                                                                                [2 markah]
           
(ii)         Pada pendapat anda, apakah langkah yang perlu diambil untuk menghadapi musim kemarau?  
        [3 markah]   
                                     
(iii)        Huraikan satu pengajaran yang terdapat dalam petikan cerpen di atas dan satu pengajaran lain daripada cerpen tersebut.                                                       [4 markah]



Skema Jawapan Latihan 1

i. Kesan kemarau
            - sawah habis kering
            - semua telaga dan kubang di sawah kering
            - baruh-baruh yang dulunya tidak pernah kering pun kering juga

ii. Langkah-langkah
-          berjimat cermat menggunakan air
-          sentiasa menyimpan air
-          membina empangan yang lebih besar

iii. Pengajaran dalam petikan
-          Kita hendaklah tabah menghadapi segala cabaran hidup. Contohnya ibu kembali ke sawah walaupun menghadapi musim kemarau yang panjang.

      Pengajaran dalam cerpen

-          Kita hendaklah mencintai alam sekitar
-          Kita hendaklah membalas jasa ibu bapa
-          Kita hendaklah bertanggungjawab menyara keluarga
-          Kita hendaklah memelihara sungai

Latihan 2

Baca petikan cerpen di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri

Aku bersama sahabat-sahabat sebaya bersorak dengan penuh tenaga apabila sekali-sekala kami turun ke lubuknya meragau ikan atau sekadar menyembunyikan pucuk-pucuk buluh bermain acilut.
            Selesai sahaja subuh, ibu sudah berada di bumi.  Kalau musim bersawah, di sawahlah.  Kalau musim tetak mengkuang, di payalah.  Kalau musim berderau di rumah kenduri atau bersama keluarga menziarahi mayat, ibu ada-ada saja kerjanya.
            Begitulah Ceper pun, tetapi waktu malam Ceper cergas juga, malah terasa lebih lagi kerana dari rumahku dapat juga kedengar ngauman Ceper, terutama sewaktu air pasang, kerana di hulu hujan turun dengan lebatnya.
            Ibu tidak lagi cergas waktu malam kerana ibu tidur tergolek bagaikan batang pisang.  Tetapi apabila saja tiba subuh, ibu sudah bangun dan bersedia menempuh apa saja ujian atau cabaran pada siang hari. 
            Sekali itu Ceper tiba-tiba mengamuk macam naik angin.  Hujan turun di hulu tidak henti-henti dan airnya keruh macam air susu.  Habis sampah sarap dipunggah bersama, menumbangkan pokok-pokok yang tegak di tepi-tepi tebingnya, memuntahkan tanah hingga terkobak rata-rata.
            Airnya yang keruh likat itu terhimbau naik ke sawah-sawah yang sedang membunting sarat padinya.  Pokok-pokok padi habis tenggelam dan mati begitu saja.  Sudahlah sampah sarap yang diangkut bersama, bangkai-bangkai binatang pun banyak yang terlekat di tiang-tiang rumah kami.

           (Dipetik daripada
cerpen ‘Ibu dan Ceper’
         oleh Shahnon Ahmad
dalam antologi Dirgahayu Bahasaku,
Dewan Bahasa dan Pustaka)


(i)         Bagaimanakah keadaan Ceper apabila hujan turun tidak berhenti-henti
                                                                                                                              [2 markah]
           
(ii)        Pada pendapat anda, apakah langkah yang perlu dilakukan untuk mengelakkan banjir di Sungai Ceper?                                                                      [3 markah]                                                                                             

(iii)       Huraikan satu perwatakan ibu dalam petikan cerpen di atas dan satu perwatakan lain yang terdapat dalam keseluruhan cerpen.                                   [4 markah]



Skema Jawapan Latihan 2

i. Keadaan Ceper apabila hujan turun tidak berhenti-henti
            - airnya keruh macam air susu
            - memunggah sampah sarap
            - menumbangkan pokok yang tegak di tepi tebingnya
            - memuntahkan tanah hingga terkobak

ii. Langkah untuk mengelakkan banjir
-          memperdalam dasar Sungai Ceper
-          mengelakkan diri daripada membuang sampah ke dalam sungai
-          mengadakan gotong-royong membersihkan sungai
-          membersihkan sampah yang terdapat di dalam sungai

iii. Perwatakan ibu dalam cerpen
-          Rajin : selepas solat Subuh ibu sudah berada di tanah

     Perwatakan ibu dalam cerpen
-          Tabah : Ibu tabah menghadapi pelbagai masalah semasa mengerjakan sawah
-          Penyayang : Ibu menyayangi aku dan suaminya
-          Bertanggungjawab : Ibu bertanggungjawab menyara keluarga dengan mengerjakan sawah
-          Pemarah: Ibu marah-marah apabila Sungai Ceper banjir

Latihan 3

Baca petikan cerpen di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri

            Aku masih ingat waktu itu ibu pun mengamuk juga.  Dia marah sangat kepada Ceper sampai menyumpah-nyumpah kerana habis padi buntingnya mati lemas.  Ibu menjerit pada bapa yang sejak pagi meninggalkan rumah untuk naik ke bukit berdenak ketitir.
            Sebelum itu ibu tidak pernah berleter apa-apa, malah ibu bagaikan takut pada bapa yang telah menjadi kaki burung ketitir itu hingga semua hal rumah dan keluarga diserahkan bulat-bulat kepada ibu.  Tetapi siang itu, sebelum bapa melangkah pergi bersama-sama denak rajanya, ibu menjerit.  Nyaring betul suara ibu.
            “Orang tak sedar diri.  Tak tahu tanggungjawab.  Air bah habis bunuh padi kita, awak masih cengkuih ketitir.  Suami apa macam ini!”
            Mungkin suara ibu macam suara air Ceper yang memukul dan membedal tebing hingga runtuh tanah-tanah, hingga terbongkeh perdu-perdu buluh yang mengapuk tebing. 
            Aku masih ingat lagi.  Bapa dengan mudah sangkut kembali sarang denaknya ke paku di conggoh dan terus randuk banjir masuk ke dalam petak baruh untuk menolong ibu yang bergelumang dengan air keruh dan sampah sarap.  Tetapi bapa tidak boleh buat apa-apa juga.  Himbauan air Ceper kuat sangat sehigga bapa sendiri beberapa kali terkial-kial jatuh.

            (Dipetik daripada
cerpen ‘Ibu dan Ceper’
         oleh Shahnon Ahmad
dalam antologi Dirgahayu Bahasaku,
Dewan Bahasa dan Pustaka)


(i)         Apakah punca yang menyebabkan kemarahan ibu?                                [2 markah]
           
(ii)        Pada pendapat anda, apakah tanggungjawab seorang bapa terhadap keluarganya?   
    [3 markah
                                        
(iii)       Huraikan satu persoalan yang terdapat dalam petikan cerpen di atas dan satu persoalan lain yang terdapat dalam keseluruhan cerpen.                         [4 markah]                                                                    

Skema Jawapan Latihan 3

i.  Punca kemarahan ibu
            - padi buntingnya mati lemas
- bapa yang sejak pagi meninggalkan rumah untuk naik ke bukit berdenak
  ketitir

ii.  Tanggung jawab bapa
-          menyediakan keperluan asas
-          mendidik anak-anak
-          menjaga keselamatan keluarga
-          menyayangi anggota keluarga

iii. Persoalan dalam petikan
-          Kesusahan masyarakat petani
-          Tanggungjawab ketua keluarga

     Persoalan dalam cerpen
-          ketabahan menempuh cabaran
-          kasih sayang terhadap keluarga
-          pencemaran alam sekitar

-          bencana alam yang merugikan manusia

2 comments:

  1. Very helpful question and sample answers!

    ReplyDelete
  2. Terima kasih atas nota ini cikgu... saya akan menggunakannya dengan semanfaat-manfaatnya... =)

    ReplyDelete

Laman Guru Cemerlang

Kecekapan Berbahasa Guru Bahasa Melayu Dalam abad ke-21 ini, setiap guru Bahasa Melayu sama ada yang mengajar di peringkat sekolah rendah, sekolah menengah mahu pun di institusi pengajian tinggi seharusnya memiliki kecekapan berbahasa yang baik. Selain empat kemahiran asas yang diberi penekanan dalam melahirkan pelajar yang seimbang dari sgei kemahiran berbahasa, guru-guru Bahasa Melayu juga perlu menguasai kecekapan berbahasa antaranya seperti berikut:  Kecekapan berkomunikasi  Kecekapan berhujah dan membidas  Kecekapan berbincang dan mengulas  Kecekapan menyoal  Kecekapan menyatakan dan menghuraikan ilmu pengetahuan dan pendapat  Kecekapan membaca, memahami dan merumus teks  Kecekapan menganalisis dan mentafsir maklumat  Kecekapan membaca dan menaakul pelbagai bahan  Kecekapan membina ayat  Kecekapan menulis Guru-guru Bahasa Melayu dalam abad ke-21 perlu mempunyai tahap pengetahuan isi kandungan Bahasa Melayu yang baik. Perkembangan terkini dalam kurikulum pendidikan Bahasa Melayu sewajar diketahui oleh setiap guru. Antara pengetahuan isi kandungan Bahasa Melayu yang perlu difokuskan ialah:  Kesediaan guru Bahasa Melayu untuk menyampaikan bahan pengajaran merupakan perkara terpenting dalam pengendalian sesi pengajaran dan pembelajaran. Hal ini bermakna pengetahuan guru Bahasa Melayu tentang isi kandungan Bahasa Melayu merupakan kesediaan terpenting untuk memastikan keberkesanan pengajarannya.  Pengetahuan substantif, iaitu pengetahuan tentang apa yang ada dalam fakta atau konsep yang digunakan untuk menyusun idea dan maklumat tentang sesuatu tajuk dalam mata pelajaran Bahasa Melayu berkenaan. Hal ini bermakna setiap guru Bahasa Melayu seharusnya memiliki pengetahuan substantif ini, terutamanya bagi tajuk-tajuk yang melibatkan isu-isu semasa.  Pengetahuan sintaktik, iaitu pengetahuan tentang cara bagaimana sesuatu perkara itu dibentuk dan dihasilkan berdasarkan prosedur, kaedah dan proses yang melaluinya, sesuatu kebenaran dan pengetahuan baru dapat dibina. Hal ini bermakna setiap guru Bahasa Melayu perlu mengukuhkan kefahaman konseptual pelajar dengan menggunakan contoh, analogi, hujah secara logikal dan berhujah menggunakan asas fakta yang tepat mengikut tahap pemikiran pelajar.  Penguasaan ilmu, iaitu setiap guru Bahasa Melayu perlu menguasai ilmu tatabahasa dan ilmu pedagogi Bahasa Melayu. Pengetahuan isi kandungan subjek yang berkaitan dengan sukatan, sama ada secara langsung atau tidak secara langsung merupakan faktor penentu kefahaman pelajar terhadap apa yang diajarkan oleh guru Bahasa Melayu berkenaan. Hal ini bermakna tanpa menguasai ilmu Bahasa 5 Seminar Bahasa Melayu 2011 Melayu, boleh mengganggu pemahaman dan pengetahuan pelajar tentang tajuk yang dipelajari. Rumusannya, tahap keberkesanan pengajaran guru Bahasa Melayu banyak bergantung kepada pengetahuan isi kandungan subjek dan kemampuan guru mengurus masa untuk dimanfaatkan sepenuhnya dalam pengajaran. Pengetahuan isi kandungan Bahasa Melayu yang baik juga membantu guru merancang pengajaran harian, mingguan dan bulanan secara sistematik dan bertulis. Pengetahuan pedagogi mengajar bermaksud setiap guru perlu mempunyai pelbagai pengetahuan berkaitan pedagogi mengajar. Dalam konteks pendidikan Bahasa Melayu, setiap guru Bahasa Melayu sewajarnya memahami dan menguasai pelbagai kemahiran mengajar/pedagogi terkini yang melibatkan kaedah, pendekatan, teknik dan strategi mengajar Bahasa Melayu. Dalam pengajaran, seharusnya pelajar merasai dan dapat memahami bahawa guru Bahasa Melayu mereka seharusnya lebih mahir dan lebih mengetahui sesuatu tajuk yang dibincangkan berbanding pelajar. Hal ini boleh dilihat antara lain melalui pedagogi mengajar yang guru gunakan.  Pendekatan pengajaran: Dalam konteks pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu, terdapat banyak pendekatan pengajaran yang boleh digunakan di dalam bilik darjah. Selalunya guru-guru Bahasa Melayu akan menggunakan pendekatan konvensional dan tradisi yang sudah biasa digunakan dalam pengajaran seperti deduktik, induktik dan komunikatif. Kini sepatutnya guru-guru Bahasa Melayu perlu meneroka kepada pendekatan pengajaran terkini dan sesuai dengan tahap kognitif, kepelbagaian pelajar, kesesuaian tajuk yang diajar dan sebagainya. Antara pendekatan terkini yang boleh digunakan ialah pendekatan masteri, kontekstual, konstruktif, koperatif, kolaboratif, penyebatian kemahiran, penggabungjalinan pelbagai displin ilmu dan pembelajaran berasaskan masalah.  Kaedah pengajaran: Terdapat banyak kaedah pengajaran dan pembelajaran yang sewajarnya setiap guru Bahasa Melayu mengetahui dan menguasainya. Di dalam kelas kepelbagaian pelajar, kaedah mengajar berpusat pelajar seharusnya diberi penekanan oleh guru Bahasa Melayu. Antaranya ialah kaedah perbincangan, main peranan, penyelesaian masalah, pembelajaran atas talian, inkuiri, sumbang saran 6 Seminar Bahasa Melayu 2011 dan sebagainya. Kaedah pengajaran yang banyak berpusatkan guru dan bahan tidak digalakkan digunakan oleh guru.  Teknik pengajaran: Teknik pengajaran adalah perincian daripada penggunaan sesuatu kaedah yang digunakan. Teknik pengajaran lebih kepada pelaksanaan bagaimana sesuatu kaedah pengajaran itu dapat dilaksanakan dalam sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran. Teknik pengajaran merupakan kemahiran guru dalam mengelola dan melaksanakan kaedah mengajar dalam sesuatu aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Antara teknik mengajar yang biasa digunakan ialah teknik bercerita, bersyarah, perbincangan, demonstrasi, latih tubi, penyoalan, sumbang saran dan permainan. Tujuan menggunakan pelbagai teknik mengajar dalam situasi pengajaran adalah untuk menarik minat pelajar, mengekalkan perhatian serta membangkitkan rasa ingin tahu pelajar supaya mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran. Teknik-teknik pengajaran adalah kemahiran atau perkara-perkara khusus yang terdapat dalam sesuatu kaedah. Jika seseorang guru itu tidak dapat menguasai teknik-teknik yang ada pada sesuatu kaedah, maka kemungkinan besar matlamat kaedah itu akan tidak berhasil.  Strategi pengajaran: Peranan strategi pengajaran adalah lebih penting lagi jika kita mengajar pelajar-pelajar yang berbeza dari segi kebolehan, pencapaian, kecenderungan serta minat yang berbeza-beza. Kita perlu rancangkan pendekatan dan kaedah yang digunakan untuk mengajar kumpulan-kumpulan yang berbeza-beza itu. Contohnya, di dalam bilik darjah yang pelbagai tahap pencapaian, guru perlu memikirkan strategi pengajaran yang terdiri daripada pelbagai kaedah mengajar untuk memenuhi keperluan semua kumpulan. Di samping itu, setiap bilik darjah mempunyai halangan serta rintangan-rintangan yang tersendiri seperti keadaan fizikal, kemudahan bilik darjah, nilai, norma serta latar belakang sekolah dan pelajar. Lantaran itu, seseorang guru bukan sahaja mesti menguasai berbagai-bagai kaedah mengajar tetapi yang lebih penting lagi ialah bagaimana mengintegrasikan serta menyusun kaedah-kaedah itu untuk membentuk strategi pengajaran dan pembelajaran yang paling berkesan dalam pengajarannya.