SELAMAT DATANG KE BLOG CIKGU TUM DAN MARI BELAJAR BAHASA MELAYU BERSAMA-SAMA SAYA! TERIMA KASIH.

”Selamat Datang ke Blog Saya dan Mari Belajar Bahasa Melayu”

Bersama-sama memartabatkan Bahasa Melayu dan memperkasa Bahasa Inggeris

Friday, 1 November 2013

FAKTA DALAM PENULISAN KARANGAN

FAKTA YANG PATUT PELAJAR TAHU
1.Jumlah warga tua iaitu individu berusia 60 tahun ke atas dijangka mencecah 3.2 juta atau 9.5 peratus daripada penduduk negara ini menjelang 2020, berbanding 2.1 juta (7.3 peratus) sekarang
2.Sehingga kini sudah terdapat 22 pusat seumpama itu di seluruh negara bagi memberi kemudahan jagaan harian kepada warga emas terutama individu yang tinggal berseorangan ketika keluarga atau penjaga keluar bekerja
3.Timbalan Ketua Pengarah Operasi Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), Noraini Mohd Hashim, berkata pertambahan warga tua itu juga memungkinkan Malaysia mencapai status negara tua, dengan purata 15 peratus jumlah penduduknya berusia 60 tahun ke atas menjelang 2030.  Jangka hayat penduduk Malaysia semakin meningkat berdasarkan kajian pada 2009 iaitu 72.6 bagi lelaki; wanita 77.5 berbanding 63.5 (lelaki) dan 67.1 (wanita) pada 1980.
4.Kadar jenayah yang berlaku di Malaysia majoritinya dilakukan oleh penduduk tempatan dan bukannya warga asing, kata Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi. kadar jenayah yang dilakukan pendatang asing hanyalah antara kadar 10% hingga 15%.
5. Sebanyak 111,020 kes jenayah indeks direkodkan sepanjang Januari hingga September tahun ini.
6.Pelabur melihat undang-undang sebagai salah satu ciri penting sebelum membuat keputusan melabur di sesuatu negara dan Malaysia menjadi destinasi kegemaran sejak tahun 1970-an.Malaysia menarik pelaburan asing langsung (FDI) sebanyak RM34.8 bilion tahun lalu, tetapi jika pelabur merasakan kadar jenayah tidak terkawal, mereka mungkin akan melabur di negara lain,
7.Secara umumnya warga tua ditakrifkan sebagai golongan yang berumur 60 tahun ke atas berpandukan kepada takrifan yang dibuat di “World Assembly On Aging in 1982” Vienna.
8.Ayat 14 Surah Luqman bermaksud, "kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya".

9.Hari Warga Emas disambut setiap tahun pada 1 haribulan Oktober
10.Setakat 6 Jun 2011, penduduk di Malaysia ialah sebanyak 28,532,246.
11.Utusan Malaysia melaporkan jumlah penduduk Malaysia terkini mencecah 27,565,821 orang berdasarkan maklumat Bancian Penduduk dan Perumahan Tahun 2010. Laporan permulaan Banci Penduduk dan Perumahan 2010 menunjukkan jumlah penduduk Malaysia kini adalah seramai 27,565,821 orang.Daripada jumlah itu terdiri daripada 14,112,667 orang lelaki dan 13,453,154 orang perempuan dengan purata kadar pertumbuhan penduduk tahunan dalam tempoh 2000 sehingga 2010 ialah 2.17 peratus. 
11.Taraf kesihatan rakyat Malaysia kian menurun dan bilangan yang menghidapi penyakit bukan berjangkit semakin tinggi.Menteri Kesihatan Malaysia, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata,dalam tempoh lima tahun yang lalu, bilangan pesakit yang mempunyai masalah kolesterol, obesiti dan diabetes meningkat dengan begitu ketara.Namun begitu, rata-rata jangka hayat penduduk meningkat selepas negara merdeka dengan golongan lelaki dari 56 tahun kepada 74 tahun. Manakala bagi wanita pula, meningkat dari 58 tahun ke 77 tahun .
12.Satu peratus daripada keseluruhan (28.3 juta) penduduk Malaysia menghadapi penyakit mental manakala 20 peratus lagi menghadapi masalah kesihatan mental seperti murung, tekanan dan keresahan, kata Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya.
13.Seramai 16.8 juta atau 60 peratus daripada 28 juta penduduk Malaysia mengalami masalah kegemukan termasuk golongan kanak-kanak dan jumlah itu menunjukkan peningkatan membimbangkan sejak akhir-akhir ini. Daripada jumlah tersebut, kira-kira 50 peratus atau sebanyak 8.4 juta orang mengalami masalah obesiti manakala baki 50 peratus lagi merupakan penduduk melebihi berat badan ideal.
14.Nama-nama kempen:
 Kempen Belilah barangan buatan Malaysia
 Kempen anti-merokok, "Tak Nak" .meningkatkan kesedaran orang ramai mengenai bahaya merokok
 Kempen Budi Bahasa yang dilancarkan pada 11 Jan 2005 
 Kempen Derma Darah 
 Kempen Anti-dadah
 Kempen Kitar Semula 
Kempen Gaya Hidup Sihat
Kempen Bumi Hijau
Kempen Galakan Membaca
kempen Cintailah Sungai Kita"
Kempen membaca 1 Malaysia
Kempen Hari Tanpa Beg Plastik
Kempen Cintai Alam Sekitar
 KempenKeselamatan Jalan Raya
Kempen Pandu Cermat
Kempen Rumah Selamat Musim Perayaan
KEMPEN RUKUN NEGARA
Pada 27 Januari 2006, Menteri Penerangan, Datuk Seri Abdul Kadir Sheikh Fadzir telah melancarkan Kempen Rukun Negara yang merupakan anjuran Kementerian Penerangan Malaysia. dilaksana berikutan timbulnya kepincangan masyarakat di negara ini yang boleh menjejaskan keharmonian dan semangat toleransi antara kaum. Segelintir rakyat negara ini seolah-olah mengetepikan perasaan kaum lain dengan mengeluarkan kata-kata berbau perkauman membabitkan pelbagai kepentingan dan isu. Jika ini tidak dihentikan ia boleh merebak.
Kempen Kami Prihatin
Dilancarkan berdasarkan usaha kerjasama antara KPWKM, Utusan Malaysia, Astro and Karyawan. Majlis akan dirasmikan oleh YB Senator Dato' Sri Shahrizat Abdul Jalil, Menteri KPWKM  pada 8 April 2010Bertujuan meningkatkan kesedaran di kalangan masyarakat supaya lebih menghargai dan menyayangi bayi dan kanak-kanak. Meningkatkan kesedaran orang ramai tentang gejala penderaan kanak-kanak dan pembuangan bayi di Malaysia
 Kempen Tahun Melawat Malaysia
Kempen Cuti-Cuti Malaysia 
Kempen Pengiklanan Teksi Cuti-Cuti 1Malaysia
Kempen Promosi Kraf Malaysia 
15.Kadar kematian kasar Negara Malaysia telah menurun jika dibandingkan dengan tahun 1980.
Pada tahun 1980 terdapat 6.4 kematian bagi setiap 1000, pada tahun 2001 penduduk dan kadar kematian menurun kepada 4.4.

16.Nama-nama Kemeterian
 Kementerian Pembangunan Sosial, Belia dan Sukan Malaysia adalah kementerian yang di bawah kerajaan Malaysia. Menteri bagi kementerian tersebut adalah Yang Berhormat Khairy Jamaluddin.
Kementerian Dalam Negeri Malaysia merupakan salah satu kementerian yang menitik beratkan kepentingan dalam negeri. Kementerian ini telah lama ditubuhkan dan masih beroperasi hingga kini. Agensi-agensi yang terlibat di bawah kementerian ini termasuklah Polis Diraja Malaysia, Jabatan Penjara Malaysia, Lembaga Penapisan Filem Malaysia, Ikatan Relawan Rakyat Malaysia, Jabatan Pendaftaran Negara dan sebagainya. Menteri terkini adalah Ahmad Zahid Hamidi.
Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Malaysia (secara ringkasnya KKLW) adalah merupakan sebuah kementerian yang bertanggungjawab terhadap kemajuan luar bandar di bawah kerajaan Malaysia. Menterinya terkini adalah Dato' Sri Mohd Shafie Apdal.
Kementerian Kerja Raya Malaysia adalah merupakan kementerian di bawah kerajaan Malaysia. Kementerian ditubuhkan pada tahun 1956 dengan nama Kementerian Kerja Raya, Pos dan Telekom. Pada tahun 1975, kementerian telah disusun semula dan dinamakan Kementerian Kerja Raya dan Pengangkutan. Perkembangan pesat pembangunan dan sosio-ekonomi negara pada tahun 1970an telah menyebabkan fungsi dan peranan kementerian bertambah. Sesuai dengan perkembangan tersebut, pada tahun 1978 sekali lagi fungsi dan nama kementerian ditukar kepada Kementerian Kerja Raya dan Kemudahan Awam. Namun selari dengan pengkhususan tanggungjawab, pada tahun 1980an, kerajaan telah mengambil keputusan menamakan kementerian dengan nama Kementerian Kerja Raya dan nama itu kekal sehingga sekarang. Kementerian ini diterajui oleh YB Datuk Fadillah Yusof.
Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan Malaysia adalah merupakan kementerian di bawah kerajaanMalaysia. Menterinya masa kini adalah Dato' Abdul Rahman Dahlan.
Kementerian Kesihatan Malaysia adalah kementerian yang diwujudkan di bawah kerajaan Malaysia, dan diketuai oleh pemegang jawatan Menteri Kesihatan Malaysia. Menteri Kesihatan Malaysia sekarang adalah Dato' Sri S. Subramaniam.
Kementerian Kewangan ialah sebuah kementerian yang bertujuan untuk mengurus pendapatan negara Malaysia dan pertumbuhan ekonomi serta pembahagian kekayaan negara yang saksama antara rakyat. Kementerian ini waujud dua menteri yang bertanggungjawab, iaitu Menteri I Dato' SriMohd Najib Tun Razak dan Menteri II Dato' Sri Ahmad Husni Mohamad Hanadzlah.
Kementerian Komunikasi dan Multimedia adalah penjenamaan semula Kementerian Penerangan, Komunikasi Dan Kebudayaan (KPKK) berkuatkuasa pada 16 Mei 2013, oleh Perdana Menteri Malaysia, Dato' Seri Mohd Najib bin Abdul Razak .
Kementerian Luar Negeri Malaysia ialah kementerian di bawah kerajaan Malaysia. Menterinya masa kini adalah Dato' Seri Anifah Aman.
Kementerian Pendidikan Malaysia ialah sebuah kementerian di Malaysia yang bertujuan untuk membangunkan sebuah sistem pendidikan yang berkualiti bertaraf dunia bagi memperkembangkan potensi individu sepenuhnya dan memenuhi aspirasi negara Malaysia.
Menteri Pelajaran Malaysia yang pertama ialah Tun Abdul Razak, dan Menteri terkini merupakan Menteri I Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Menteri II Dato' Seri Idris Jusoh.
Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia (singkatan Bahasa Inggeris: Motour) adalah kementerian yang berada di bawah kerajaanMalaysia. Menterinya masa kini adalah Dato' Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz.
Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Malaysia (singkatan:KPWKM) adalah sebuah kementerian yang ditubuhkan oleh kerajaan Malaysia yang bertanggungjawab menilai dasar dan arah untuk mencapai sasaran kesamarataan jantina, pembangunan keluarga dan masyarakat penyayang selari dengan komitmen kerajaan kepada Persidangan penghapusan semua bentuk diskriminasi terhadap wanita|penghapusan semua bentuk diskriminasi terhadap wanita dan Deklarasi Beijing. Menteri yang bertanggungjawab bagi kementerian ini adalah Dato' Seri Rohani Abdul Karim.
Kementerian Pengangkutan Malaysia ialah salah satu kementerian di Malaysia. Jawatan Menteri sejak Mei 2013 dipangku oleh Hishammuddin Hussein dan timbalannya ialah Abd Aziz Kaprawi.[1] Ketua Setiausahanya pula ialah Datuk Seri Long See Wool
Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), dahulunya Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), ialah sebuah kementerian Malaysia yang ditubuhkan pada 27 Oktober 1990 untuk menggalak pembangunanperdagangan dalam negeri serta untuk meningkatkan keberkesanan perlindungan pengguna. Menteri KPDNKK yang terkini ialah Dato' Haji Hassan Malek
Kementerian Sumber Manusia Malaysia ialah sebuah kementerian di Malaysia yang menguruskan dan membangunkan sumber tenaga pekerja. Menterinya kini adalah Datuk Richard Riot Jaem dan timbalannya Dato' Ismail Abd Muttalib
Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar Malaysia adalah kementerian di bawah kerajaan Malaysia. Menterinya masa kini ialah Senator Datuk Seri G. Palanivel dan dibantu timbalannya, Dato' Dr James Dawos Mamit.
17. Dasar 1Murid 1Sukan pada 9 Jun 2011, yang menjadi serampang dua mata bagi melengkapkan skop pembangunan sukan. Dasar 1 Murid 1Sukan (1M 1S) mewajibkan setiap murid menyertai sekurang-kurangnya satu aktiviti sukan di sekolah. Dasar ini menyokong pelaksanaan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
1Malaysia atau 'Satu Malaysia' adalah satu gagasan peribadi yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri Malaysia keenam, Datuk Seri Najib Tun Razak pada 2 April 2009
18. Akta Alam Sekitar 1971 dan Akta kilang 1974 bagi mengatasi masalah kebersihan awam
19.  Kompaun maksimum sehingga RM1,000 selepas Akta Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam (PPSPPA) 2011 dikuatkuasakan sepenuhnya, pada masa depan

20. Kementerian Kesihatan mengingatkan orang ramai bahawa merokok di tempat-tempat yang ditegah merokok adalah satu kesalahan di bawah Perintah Tembakau 2005 dan Peraturan-peraturannya 2007.Sesiapa yang didapati bersalah boleh dikenakan denda kompaun atau didakwa di mahkamah dan jika sabit kesalahan, mereka boleh didenda tidak melebihi BND1000.

3 comments:

Laman Guru Cemerlang

Kecekapan Berbahasa Guru Bahasa Melayu Dalam abad ke-21 ini, setiap guru Bahasa Melayu sama ada yang mengajar di peringkat sekolah rendah, sekolah menengah mahu pun di institusi pengajian tinggi seharusnya memiliki kecekapan berbahasa yang baik. Selain empat kemahiran asas yang diberi penekanan dalam melahirkan pelajar yang seimbang dari sgei kemahiran berbahasa, guru-guru Bahasa Melayu juga perlu menguasai kecekapan berbahasa antaranya seperti berikut:  Kecekapan berkomunikasi  Kecekapan berhujah dan membidas  Kecekapan berbincang dan mengulas  Kecekapan menyoal  Kecekapan menyatakan dan menghuraikan ilmu pengetahuan dan pendapat  Kecekapan membaca, memahami dan merumus teks  Kecekapan menganalisis dan mentafsir maklumat  Kecekapan membaca dan menaakul pelbagai bahan  Kecekapan membina ayat  Kecekapan menulis Guru-guru Bahasa Melayu dalam abad ke-21 perlu mempunyai tahap pengetahuan isi kandungan Bahasa Melayu yang baik. Perkembangan terkini dalam kurikulum pendidikan Bahasa Melayu sewajar diketahui oleh setiap guru. Antara pengetahuan isi kandungan Bahasa Melayu yang perlu difokuskan ialah:  Kesediaan guru Bahasa Melayu untuk menyampaikan bahan pengajaran merupakan perkara terpenting dalam pengendalian sesi pengajaran dan pembelajaran. Hal ini bermakna pengetahuan guru Bahasa Melayu tentang isi kandungan Bahasa Melayu merupakan kesediaan terpenting untuk memastikan keberkesanan pengajarannya.  Pengetahuan substantif, iaitu pengetahuan tentang apa yang ada dalam fakta atau konsep yang digunakan untuk menyusun idea dan maklumat tentang sesuatu tajuk dalam mata pelajaran Bahasa Melayu berkenaan. Hal ini bermakna setiap guru Bahasa Melayu seharusnya memiliki pengetahuan substantif ini, terutamanya bagi tajuk-tajuk yang melibatkan isu-isu semasa.  Pengetahuan sintaktik, iaitu pengetahuan tentang cara bagaimana sesuatu perkara itu dibentuk dan dihasilkan berdasarkan prosedur, kaedah dan proses yang melaluinya, sesuatu kebenaran dan pengetahuan baru dapat dibina. Hal ini bermakna setiap guru Bahasa Melayu perlu mengukuhkan kefahaman konseptual pelajar dengan menggunakan contoh, analogi, hujah secara logikal dan berhujah menggunakan asas fakta yang tepat mengikut tahap pemikiran pelajar.  Penguasaan ilmu, iaitu setiap guru Bahasa Melayu perlu menguasai ilmu tatabahasa dan ilmu pedagogi Bahasa Melayu. Pengetahuan isi kandungan subjek yang berkaitan dengan sukatan, sama ada secara langsung atau tidak secara langsung merupakan faktor penentu kefahaman pelajar terhadap apa yang diajarkan oleh guru Bahasa Melayu berkenaan. Hal ini bermakna tanpa menguasai ilmu Bahasa 5 Seminar Bahasa Melayu 2011 Melayu, boleh mengganggu pemahaman dan pengetahuan pelajar tentang tajuk yang dipelajari. Rumusannya, tahap keberkesanan pengajaran guru Bahasa Melayu banyak bergantung kepada pengetahuan isi kandungan subjek dan kemampuan guru mengurus masa untuk dimanfaatkan sepenuhnya dalam pengajaran. Pengetahuan isi kandungan Bahasa Melayu yang baik juga membantu guru merancang pengajaran harian, mingguan dan bulanan secara sistematik dan bertulis. Pengetahuan pedagogi mengajar bermaksud setiap guru perlu mempunyai pelbagai pengetahuan berkaitan pedagogi mengajar. Dalam konteks pendidikan Bahasa Melayu, setiap guru Bahasa Melayu sewajarnya memahami dan menguasai pelbagai kemahiran mengajar/pedagogi terkini yang melibatkan kaedah, pendekatan, teknik dan strategi mengajar Bahasa Melayu. Dalam pengajaran, seharusnya pelajar merasai dan dapat memahami bahawa guru Bahasa Melayu mereka seharusnya lebih mahir dan lebih mengetahui sesuatu tajuk yang dibincangkan berbanding pelajar. Hal ini boleh dilihat antara lain melalui pedagogi mengajar yang guru gunakan.  Pendekatan pengajaran: Dalam konteks pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu, terdapat banyak pendekatan pengajaran yang boleh digunakan di dalam bilik darjah. Selalunya guru-guru Bahasa Melayu akan menggunakan pendekatan konvensional dan tradisi yang sudah biasa digunakan dalam pengajaran seperti deduktik, induktik dan komunikatif. Kini sepatutnya guru-guru Bahasa Melayu perlu meneroka kepada pendekatan pengajaran terkini dan sesuai dengan tahap kognitif, kepelbagaian pelajar, kesesuaian tajuk yang diajar dan sebagainya. Antara pendekatan terkini yang boleh digunakan ialah pendekatan masteri, kontekstual, konstruktif, koperatif, kolaboratif, penyebatian kemahiran, penggabungjalinan pelbagai displin ilmu dan pembelajaran berasaskan masalah.  Kaedah pengajaran: Terdapat banyak kaedah pengajaran dan pembelajaran yang sewajarnya setiap guru Bahasa Melayu mengetahui dan menguasainya. Di dalam kelas kepelbagaian pelajar, kaedah mengajar berpusat pelajar seharusnya diberi penekanan oleh guru Bahasa Melayu. Antaranya ialah kaedah perbincangan, main peranan, penyelesaian masalah, pembelajaran atas talian, inkuiri, sumbang saran 6 Seminar Bahasa Melayu 2011 dan sebagainya. Kaedah pengajaran yang banyak berpusatkan guru dan bahan tidak digalakkan digunakan oleh guru.  Teknik pengajaran: Teknik pengajaran adalah perincian daripada penggunaan sesuatu kaedah yang digunakan. Teknik pengajaran lebih kepada pelaksanaan bagaimana sesuatu kaedah pengajaran itu dapat dilaksanakan dalam sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran. Teknik pengajaran merupakan kemahiran guru dalam mengelola dan melaksanakan kaedah mengajar dalam sesuatu aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Antara teknik mengajar yang biasa digunakan ialah teknik bercerita, bersyarah, perbincangan, demonstrasi, latih tubi, penyoalan, sumbang saran dan permainan. Tujuan menggunakan pelbagai teknik mengajar dalam situasi pengajaran adalah untuk menarik minat pelajar, mengekalkan perhatian serta membangkitkan rasa ingin tahu pelajar supaya mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran. Teknik-teknik pengajaran adalah kemahiran atau perkara-perkara khusus yang terdapat dalam sesuatu kaedah. Jika seseorang guru itu tidak dapat menguasai teknik-teknik yang ada pada sesuatu kaedah, maka kemungkinan besar matlamat kaedah itu akan tidak berhasil.  Strategi pengajaran: Peranan strategi pengajaran adalah lebih penting lagi jika kita mengajar pelajar-pelajar yang berbeza dari segi kebolehan, pencapaian, kecenderungan serta minat yang berbeza-beza. Kita perlu rancangkan pendekatan dan kaedah yang digunakan untuk mengajar kumpulan-kumpulan yang berbeza-beza itu. Contohnya, di dalam bilik darjah yang pelbagai tahap pencapaian, guru perlu memikirkan strategi pengajaran yang terdiri daripada pelbagai kaedah mengajar untuk memenuhi keperluan semua kumpulan. Di samping itu, setiap bilik darjah mempunyai halangan serta rintangan-rintangan yang tersendiri seperti keadaan fizikal, kemudahan bilik darjah, nilai, norma serta latar belakang sekolah dan pelajar. Lantaran itu, seseorang guru bukan sahaja mesti menguasai berbagai-bagai kaedah mengajar tetapi yang lebih penting lagi ialah bagaimana mengintegrasikan serta menyusun kaedah-kaedah itu untuk membentuk strategi pengajaran dan pembelajaran yang paling berkesan dalam pengajarannya.