Usaha-usaha yang sewajarnya dilakukan untuk mengembalikan minat generasi muda terhadap karya-karya sastera.
Karya sastera semakin kurang diminati
akibat arus pembangunan dan pemodenan yang begitu pesat dalam pelbagai bidang.
Huraikan usaha-usaha yang sewajarnya dilakukan untuk mengembalikan minat
generasi muda terhadap karya-karya sastera.
Pendahuluan
- Dunia semakin pantas berkembang—arus
permodenan semakin deras—perubahan corak hidup turut berlaku—masing-masing
menumpukan perhatian terhadap sesuatu yang dianggap lebih canggih dan
moden—generasi muda mengamalkan gaya hidup moden dan hari demi hari kian
melupakan sesuatu yang bersifat tradisional termasuklah tidak menunjukkan minat
terhadap karya sastera. Kebanyakan remaja membaca hanya sekadar untuk
lulus peperiksaan—sesuatu perlu dilakukan agar karya sastera tidak terus
terpinggir.
Isi-isi
- Mengetengahkan kembali hasil
sastera—
Komponen sastera (KOMSAS) dalam sukatan mata pelajaran
Bahasa Melayu—usaha bijak kerajaan-pelajar didedahkan dengan karya-karya
sastera—novel,puisi,prosa tradisional,drama dan cerpen.
- Memasukkan KOMSAS dalam sukatan
sekolah rendah—jika boleh pelajar sekolah rendah didedahkan dengan perkara
yang sama—melentur buluh biarlah dari rebungnya.
- Peranan pihak
sekolah—mengadakan Minggu Sastera—mengadakan pertandingan menulis
cerpen—mengarang sajak—menghasilkan
skrip dan sebagainya—hadiah-hadiah disediakan untuk menarik minat
pelajar—memperbanyak koleksi bahan bacaan sastera di perpustakaan dan
menggalakkan pelajar membaca dan meminjamnya.
- Peranan ibu bapa—segala-galanya
bermula dari rumah—ibu bapa mengadakan perpustakaan mini dan membelikan
bahan bacaan sastera untuk anak-anak—ibu bapa boleh membacakan atau menceritakan
semula cerpen yang dibaca bersesuaian dengan peringkat usia anak-anak—ibu
bapa menjadi idola.
- Peranan pihak kerajaan.Memang tidak dapat dinafikan bahawa,
untuk menarik minat masyarakat terhadap kesusasteraan melayu, kerajaan
memainkan peranan yang besar. Oleh itu, menerusi Dewan Bahasa dan
Pustaka(DBP), kerajaan memberikan biaya yang besar untuk memastikan DBP
dapat menerbitkan karya sasterawan tempatan. Kemudian, pada waktu yang
sama, kita mengharapkan DBP menyebarluaskan karya yang diterbitkan itu
untuk memudahkan masyarakat membelinya. Selain itu, kerajaan telah dan
terus mengangkar karya yang terbaik untuk diberi anugerah seperti Hadiah
Sastera Perdana. Pengiktirafan ini mampu memberi galakan kepada penulis
untuk menghasilkan karya yang lebih hebat. Pada waktu yang sama, karya
yang diangkat sebagai penerima anugerah pula akan menjadi buruan pembaca.
Karya yang baik sudah pastinya menjadi pilihan kepada pembaca untuk
menatapnya. Selain itu, karya yang baik pula diterjemahkan kepada bahasa
asing. Manakala karya antarabangsa asing, biasanya dalam bahasa Inggeris
diterjemahkan ke bahasa kebangsaan. Menerusi cara ini, pembaca akan dapat
berkongsi pengalaman dengan penulis yang berlatar belakang yang berbeza.
Karya tempatan yang telah diterjemahkan ke bahasa Inggeris seperti Salina
karya A.Samad Said, Ranjau sepanjang Jalan karya Shahnon Ahmad, dan
koleksi puisi Usman Awang
Penutup
- Karya-karya sastera merupakan khazanah
ilmu dan budaya yang sangat bernilai—di dalamnya terhimpun pelbagai
peristiwa sejarah dan nilai-nilai murni yang mampu dijadikan
teladan—penerapan nilai-nilai murni dalam karya sastera merupakan sesuatu
yang amat berharga—generasi muda perlu dibangunkan jiwa dan rohaninya
menerusi pembacaan karya sastera.
Laman Guru Cemerlang
Kecekapan Berbahasa Guru Bahasa Melayu
Dalam abad ke-21 ini, setiap guru Bahasa Melayu sama ada yang mengajar di peringkat sekolah rendah, sekolah menengah mahu pun di institusi pengajian tinggi seharusnya memiliki kecekapan berbahasa yang baik. Selain empat kemahiran asas yang diberi penekanan dalam melahirkan pelajar yang seimbang dari sgei kemahiran berbahasa, guru-guru Bahasa Melayu juga perlu menguasai kecekapan berbahasa antaranya seperti berikut:
Kecekapan berkomunikasi
Kecekapan berhujah dan membidas
Kecekapan berbincang dan mengulas
Kecekapan menyoal
Kecekapan menyatakan dan menghuraikan ilmu pengetahuan dan pendapat
Kecekapan membaca, memahami dan merumus teks
Kecekapan menganalisis dan mentafsir maklumat
Kecekapan membaca dan menaakul pelbagai bahan
Kecekapan membina ayat
Kecekapan menulis
Guru-guru Bahasa Melayu dalam abad ke-21 perlu mempunyai tahap pengetahuan isi kandungan Bahasa Melayu yang baik. Perkembangan terkini dalam kurikulum pendidikan Bahasa Melayu sewajar diketahui oleh setiap guru. Antara pengetahuan isi kandungan Bahasa Melayu yang perlu difokuskan ialah:
Kesediaan guru Bahasa Melayu untuk menyampaikan bahan pengajaran merupakan perkara terpenting dalam pengendalian sesi pengajaran dan pembelajaran. Hal ini bermakna pengetahuan guru Bahasa Melayu tentang isi kandungan Bahasa Melayu merupakan kesediaan terpenting untuk memastikan keberkesanan pengajarannya.
Pengetahuan substantif, iaitu pengetahuan tentang apa yang ada dalam fakta atau konsep yang digunakan untuk menyusun idea dan maklumat tentang sesuatu tajuk dalam mata pelajaran Bahasa Melayu berkenaan. Hal ini bermakna setiap guru Bahasa Melayu seharusnya memiliki pengetahuan substantif ini, terutamanya bagi tajuk-tajuk yang melibatkan isu-isu semasa.
Pengetahuan sintaktik, iaitu pengetahuan tentang cara bagaimana sesuatu perkara itu dibentuk dan dihasilkan berdasarkan prosedur, kaedah dan proses yang melaluinya, sesuatu kebenaran dan pengetahuan baru dapat dibina. Hal ini bermakna setiap guru Bahasa Melayu perlu mengukuhkan kefahaman konseptual pelajar dengan menggunakan contoh, analogi, hujah secara logikal dan berhujah menggunakan asas fakta yang tepat mengikut tahap pemikiran pelajar.
Penguasaan ilmu, iaitu setiap guru Bahasa Melayu perlu menguasai ilmu tatabahasa dan ilmu pedagogi Bahasa Melayu. Pengetahuan isi kandungan subjek yang berkaitan dengan sukatan, sama ada secara langsung atau tidak secara langsung merupakan faktor penentu kefahaman pelajar terhadap apa yang diajarkan oleh guru Bahasa Melayu berkenaan. Hal ini bermakna tanpa menguasai ilmu Bahasa
5 Seminar Bahasa Melayu 2011
Melayu, boleh mengganggu pemahaman dan pengetahuan pelajar tentang tajuk yang dipelajari.
Rumusannya, tahap keberkesanan pengajaran guru Bahasa Melayu banyak bergantung kepada pengetahuan isi kandungan subjek dan kemampuan guru mengurus masa untuk dimanfaatkan sepenuhnya dalam pengajaran. Pengetahuan isi kandungan Bahasa Melayu yang baik juga membantu guru merancang pengajaran harian, mingguan dan bulanan secara sistematik dan bertulis.
Pengetahuan pedagogi mengajar bermaksud setiap guru perlu mempunyai pelbagai pengetahuan berkaitan pedagogi mengajar. Dalam konteks pendidikan Bahasa Melayu, setiap guru Bahasa Melayu sewajarnya memahami dan menguasai pelbagai kemahiran mengajar/pedagogi terkini yang melibatkan kaedah, pendekatan, teknik dan strategi mengajar Bahasa Melayu. Dalam pengajaran, seharusnya pelajar merasai dan dapat memahami bahawa guru Bahasa Melayu mereka seharusnya lebih mahir dan lebih mengetahui sesuatu tajuk yang dibincangkan berbanding pelajar. Hal ini boleh dilihat antara lain melalui pedagogi mengajar yang guru gunakan.
Pendekatan pengajaran: Dalam konteks pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu, terdapat banyak pendekatan pengajaran yang boleh digunakan di dalam bilik darjah. Selalunya guru-guru Bahasa Melayu akan menggunakan pendekatan konvensional dan tradisi yang sudah biasa digunakan dalam pengajaran seperti deduktik, induktik dan komunikatif. Kini sepatutnya guru-guru Bahasa Melayu perlu meneroka kepada pendekatan pengajaran terkini dan sesuai dengan tahap kognitif, kepelbagaian pelajar, kesesuaian tajuk yang diajar dan sebagainya. Antara pendekatan terkini yang boleh digunakan ialah pendekatan masteri, kontekstual, konstruktif, koperatif, kolaboratif, penyebatian kemahiran, penggabungjalinan pelbagai displin ilmu dan pembelajaran berasaskan masalah.
Kaedah pengajaran: Terdapat banyak kaedah pengajaran dan pembelajaran yang sewajarnya setiap guru Bahasa Melayu mengetahui dan menguasainya. Di dalam kelas kepelbagaian pelajar, kaedah mengajar berpusat pelajar seharusnya diberi penekanan oleh guru Bahasa Melayu. Antaranya ialah kaedah perbincangan, main peranan, penyelesaian masalah, pembelajaran atas talian, inkuiri, sumbang saran
6 Seminar Bahasa Melayu 2011
dan sebagainya. Kaedah pengajaran yang banyak berpusatkan guru dan bahan tidak digalakkan digunakan oleh guru.
Teknik pengajaran: Teknik pengajaran adalah perincian daripada penggunaan sesuatu kaedah yang digunakan. Teknik pengajaran lebih kepada pelaksanaan bagaimana sesuatu kaedah pengajaran itu dapat dilaksanakan dalam sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran. Teknik pengajaran merupakan kemahiran guru dalam mengelola dan melaksanakan kaedah mengajar dalam sesuatu aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Antara teknik mengajar yang biasa digunakan ialah teknik bercerita, bersyarah, perbincangan, demonstrasi, latih tubi, penyoalan, sumbang saran dan permainan. Tujuan menggunakan pelbagai teknik mengajar dalam situasi pengajaran adalah untuk menarik minat pelajar, mengekalkan perhatian serta membangkitkan rasa ingin tahu pelajar supaya mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran. Teknik-teknik pengajaran adalah kemahiran atau perkara-perkara khusus yang terdapat dalam sesuatu kaedah. Jika seseorang guru itu tidak dapat menguasai teknik-teknik yang ada pada sesuatu kaedah, maka kemungkinan besar matlamat kaedah itu akan tidak berhasil.
Strategi pengajaran: Peranan strategi pengajaran adalah lebih penting lagi jika kita mengajar pelajar-pelajar yang berbeza dari segi kebolehan, pencapaian, kecenderungan serta minat yang berbeza-beza. Kita perlu rancangkan pendekatan dan kaedah yang digunakan untuk mengajar kumpulan-kumpulan yang berbeza-beza itu. Contohnya, di dalam bilik darjah yang pelbagai tahap pencapaian, guru perlu memikirkan strategi pengajaran yang terdiri daripada pelbagai kaedah mengajar untuk memenuhi keperluan semua kumpulan. Di samping itu, setiap bilik darjah mempunyai halangan serta rintangan-rintangan yang tersendiri seperti keadaan fizikal, kemudahan bilik darjah, nilai, norma serta latar belakang sekolah dan pelajar. Lantaran itu, seseorang guru bukan sahaja mesti menguasai berbagai-bagai kaedah mengajar tetapi yang lebih penting lagi ialah bagaimana mengintegrasikan serta menyusun kaedah-kaedah itu untuk membentuk strategi pengajaran dan pembelajaran yang paling berkesan dalam pengajarannya.
terima kasih kerana menymbang idea
ReplyDeletekarya karyasadtera Katya jiwa
ReplyDeleteABCD
ReplyDeleteaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
ReplyDeletebbbbbbbbbbbbbbbb
ccccccccccccccc
dddddddddddddd
This comment has been removed by the author.
DeleteTerima kasih kerana menyumbang idea
ReplyDeleteTq
ReplyDeleteYus semboy
ReplyDelete